Kirjoittaja Aihe: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja  (Luettu 2849 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Auto: 2006 207 1.4 i 16v 90 ET3J4, 135 tkm
Rohkaistuin viikonloppuna ensimmäistä kertaa vaihtamaan jakohihnan. Itse operaatio meni odotusten mukaisesti, ja vaihdoin siis hammashihnasarjan+vesipumpun, apulaitehihnasarjan, molempien nokka-akselien tiivisteet kun tihkuivat ja jäähdytysnesteet.
Jako kyllä piti pysyä paikallaan kun lukitsimet menivät operaation jälkeen kaikki paikalleen myös pyöritysten jälkeen.
Operaation valmistuttua auto lähti kuin palmun alta käyntiin, eikä tässä kohtaa tullut koodeja kuin yhdestä lampusta (kuten usein ennenkin, pysyvä ominaisuus). Ainoastaan tyhjäkäynti jäi heti n. 2000 rm, ja muutaman kaasuttelun jälkeen 1500 rpm.
Lähdin koeajolle, ajoin 5 km ja sammutin auton. Käynnistin uudelleen ja tässä vaiheessa laitoin AC:n päälle kun ei ole varmaan tytär käyttänyt talvella.
Lähdin ajamaan ja parin kilsan jälkeen auto hyytyi ja herja moottorin viasta. Auto heti uudelleen käyntiin, ajelin pari kilsaa ja sama juttu. Viimeisenä hyytyi remppapaikan pihaan.
Siinä uudenkarhea diagbox kiinni ja se näytti seuraavat viat:
P0170   Seoksen säätö
P0010   Muuttuvan venttiilinajoituksen magneettiventtiili
P0011   Muuttuvan venttiilinajoituksen magneettiventtiili
P1160   Kaasuläpän asennon epäloogisuus, vastuspinta 1/ paine
P1161   Kaasuläpän asennon tarkastus

Näppäränä testerin testailijana poistin koodit.
Seuraavat viat tulivat heti takaisin:
P0010   Muuttuvan venttiilinajoituksen magneettiventtiili
P0011   Muuttuvan venttiilinajoituksen magneettiventtiili

Auto jäi siihen, ja on nyt 120 km:n päässä odottamassa mitä sille pitäisi tehdä kun ei uskalla tyttärelle antaa. Käy kyllä, mutta isolla tyhjäkäynnillä. Onko ajatuksia mistä koodit johtuvat?
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #1 : 19.04.2021, 15:54:10 »
Tuosta magneettiventtiilistä en osaa mitään sanoa, mutta tarkistit varmaan että kaikki johdot/liittimet oli vielä kiinni, erityisesti magneettiventtiiliin liittyvät?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #2 : 19.04.2021, 16:01:08 »
No en eilen ehtinyt tehdä mitään kun piti lähteä. Ja kun en mitään irrottanutkaan niin en ymmärtänyt tarkastaa. Missäköhän tuo johto on?
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #3 : 19.04.2021, 17:36:36 »
Valitettavasti arvailen vain, odotetaan siis auton paremmin tuntevien kommentteja.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #4 : 20.04.2021, 20:11:57 »
Imunokan säätöventtiili sijaitsee moottorin päällä nokkien välissä moottorin suojamuovin alla. Onko mahdollista että imunokan hammaskehä ei ole lukittunut 0 kohtaan ja nyt sitten imunokan ajoitus pielessä?

Tai sitten nokan säätö solenoidi jumittelee kuten tässä: https://www.peugeotforums.com/threads/p0011-help.332050/
« Viimeksi muokattu: 20.04.2021, 20:22:22 kirjoittanut _MikkoT_ »
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #5 : 20.04.2021, 21:23:04 »
Tuon juuri puhdistin, ei vaikutusta. Testasinkin sen (toimilaitetesti, muistaakseni) ja liikkui ihan ok.
Irrotin hammashihnan uudelleen, ja kyllä ne hihnassa olevat valkoiset merkit olivat juurikin asennusohjeen mukaisissa paikoissa (kampiakselin ja nokka-akselien merkkien kohdalla) ja nokka-akselit lukittuina.
Vauhtipyörää en nyt saanut lukittua, kun en lukitsimena toiminutta mutkille taitettua 3 mm rst-tankoa missään asennossa sinne saanut menemään. En vaikka toinen pyöritti niin hitaasti kuin pystyi pari kierrosta, niin reikää ei tuntunut löytyvän mistään kohdasta. Sen ajattelisin menevän väärän työkalun piikkiin.
Silti vaan siis samat koodit takaisin. Heti kierrokset 1500 ja ensin nämä
P0010   Muuttuvan venttiilinajoituksen magneettiventtiili
P0011   Muuttuvan venttiilinajoituksen magneettiventtiili
auton käydessä normaalisti paitsi ne tyhjäkäyntikierrokset.
Kun lähtee liikkeelle niin sammuu ja tulee nuo muutkin koodit.

Tyttären painostuksesta huolimatta en haluaisi nöyrtyä, antaa periksi ja hinauttaa sitä merkkiliikkeeseen. Tuleeko mitään muuta kenelläkään mieleen?
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #6 : 21.04.2021, 06:52:08 »
Lainaus
Vauhtipyörää en nyt saanut lukittua, kun en lukitsimena toiminutta mutkille taitettua 3 mm rst-tankoa missään asennossa sinne saanut menemään. En vaikka toinen pyöritti niin hitaasti kuin pystyi pari kierrosta, niin reikää ei tuntunut löytyvän mistään kohdasta. Sen ajattelisin menevän väärän työkalun piikkiin.
En tunne tätä 1,4 moottoria, mutta tyypillisesti kampiakselin lukitustyökalu on paljon paksumpi kuin 3 mm. Jos näin, niin tuossahan tulee noin ohuella tapilla jo mahdollisuus saada hammashihnan jako poikkeamaan yhdellä hampaalla jos kohdistusreiän halkaisija on esimerkiksi 8 mm ja kohdistukseen käytetty tappi 3 mm? Onko tässä moottorissa ”väljä” kiilaura kampiakselin hihnapyörässä vai onko hihnan esijännityksen tasaus hoidettu nokkapyöriä säätämällä? Onko hihnan esijännitys säädetty oikein? Tuolla säädöllä on mahdollista vaikuttaa ajoitukseen alle hampaan verran, eli jos ajoitustapit eivät ole tiukkoja rei’issään niin tuossakin voi olla yksi mahdollinen vika ja jako on hieman pielessä? Toki vikakoodit viittaavaat vvt-venttiilin ohjaukseen joten helppo ratkaisu olisi että jostakin olisi johto irti, mutta tämä oli varmasti jo tarkistettu?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #7 : 21.04.2021, 12:50:35 »
Käytin itse 6 kolo avainta kampiakselin ajoitukseen samaan et3j4 koneeseen. Oisko ollut 5mm, en ole varma. Oletko tarjonnut kampuran ajoitustappia oikeaan reikään?
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #8 : 21.04.2021, 16:30:55 »
Se oikea vauhtipyörän lukitustappi on todennäköisesti 5, max 6 mm. En usko että noin pienellä erolla saa hampaan vertaa pieleen. Se reikähän on siinä öljynsuodattimen vieressä; ohjeessahan on että suodatin on irrotettava mutta ei sen irrottamisella paljoa saa lisätilaa.
Ja eikö se nyt pitäisi olla kohdallaan, jos hihnassa olevat jokainen merkki b,c ja d on pyörien vastaavien kanssa oikeassa kohdassa? Nokka-akselien tappien ollessa paikallaan.
Siinä nokkaakselien yllä, niiden välissä oleva venttiili on tosiaan putsattu ja testattu diagboxilla toimivaksi. Onko tuo se oikea anturi?
Mitään esijännitystähän näissä ei ole (?) ainakaan ei missään ole sellaisesta mainintaa.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2021, 16:42:01 kirjoittanut perrye »
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #9 : 21.04.2021, 17:58:49 »
Imunokan säätöventtiili sijaitsee moottorin päällä nokkien välissä moottorin suojamuovin alla. Onko mahdollista että imunokan hammaskehä ei ole lukittunut 0 kohtaan ja nyt sitten imunokan ajoitus pielessä?

Tai sitten nokan säätö solenoidi jumittelee kuten tässä: https://www.peugeotforums.com/threads/p0011-help.332050/

Imunokan säädin/hammaspyörä on ollut tässä irti joten mahdollisesti ei ole ns-nolla asennossa. Tubessa vähän vastaavanlainen https://www.youtube.com/watch?v=AI5Mk1CxFp4 Tuossa tainut olla juurikin tuo imunokan säädin väärässä asennossa.

edit. Tosin ei taida tuo lukitustappi mennä imunokalla paikoilleen jos olisi väärässä asennossa. Voisikohan tuo säädin vain olla huono täyttymään uudelleen öljyllä. Jos vain käyttäisi konetta ja nostaisi välillä kierroksia että säädintä ohjattaisiin. Mutta kannattaa kuitenkin varmistaa tuo kampiakselin ajoitus tuolla lukitustapilla.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2021, 18:29:29 kirjoittanut powerpeugeot »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #10 : 23.04.2021, 16:22:44 »
Merkkiliikkeen mukaan
Jako kohdallaan
Venttiili ehjä
Mahdollinen vika jommankumman nokka-akselin pyörässä. Ja joita ei enää toimiteta.
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #11 : 23.04.2021, 21:24:30 »
Eikös tässä ole pelkästään imunokka-akselilla säätyvä hammaspyörä? Pakonokan pyörässä ei taida olla säätöä. Pakonokan pyörässä on vain tuo "värinänvaimennin". Imunokan hammaspyörän varaosanumero taitaa olla 0805F5
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #12 : 24.04.2021, 08:30:15 »
Eikös tässä ole pelkästään imunokka-akselilla säätyvä hammaspyörä? Pakonokan pyörässä ei taida olla säätöä. Pakonokan pyörässä on vain tuo "värinänvaimennin". Imunokan hammaspyörän varaosanumero taitaa olla 0805F5
Juuri noin. Olisikohan mahdollista että tuo säätö muka olisi päässyt liikkumaan avatessani/kiristäessäni tulppaa 1? Tai pulttia 3? Nämä siis tein lukitustappia vasten (ohje kyllä on"Leikkaa kulunut jakopään hihna "a" vähintään 10 hampaan pituudelta ja työnnä nokka-akselien hammaspyörien väliin, niin että ne eivät pääse liikkumaan.") Jostain syystä  :-[ en halunnut vielä katkaista vanhaakaan hihnaa kun en ollut vertaillut uuteen.

Jos kyse on siitä niin
1. miten sen saa säädettyä kohdalleen?
2. jos ostan uuden niin onko ne aina oikein säädetty vai voiko tilanne olla sama?
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #13 : 08.05.2021, 05:14:47 »
Ensinnäkin myönnän etten tajunnut alunperin tuota säätyvyyttä yhtään ja siksi kyselin edellisissä viesteissä varmaan tyhmiä :-[.
Tosiaan kun tuntikausia netissä etsii niin löytää varmaan 5 samantapaista tilannetta eikä yhtään ratkaisua, siksi ajattelin laittaa tänne.
Ongelma ei siis liity varsinaisesti jakohihnan vaihtoon, vaan samalla tehtyyn nokka-akselin tiivisteen vaihtoon jonka vuoksi tuon hammaspyörän irrotin.
RATKAISU:
Vanhassa imupuolen hammaspyörässä oleva lukitustappi oli väärin. En sano liikkunut, kun en usko sen liikkuvan (yritin sitä jossain vaiheessa lliikuttaa lyömällä sitä vasaralla ja ruuvimeisselillä). Eli se tappi "osoitti" kiinnityspulttiin eli moottorista poispäin, kun sen olisi pitänyt tietenkin olla nokka-akselin päätä eli moottoria päin jolloin se automaattisesti asettaisi hammaspyörän oikeaan kohtaan nokka-akselia.
Alkuperäinen ja uusi ovat molemmat Inan osia ja ihmettelinkin kyllä miksi moista osaa on myynnissä niin monessa paikassa eli kysyntää ilmeisesti on.

Oma epäilyni siis on että alkuperäisessä pyörässä tuo tappi on ollut jo alunperin väärin, ja se on kohdistettu  jotenkin nokka-akseli paljaana ja lukittu siihen.
Nyt kun avasin sen niin ei ko. osaa ollut mitenkään mahdollista edes saada juuri oikeaan kohtaan.
Nyt olisi sitten antureitakin ylimääräisenä joita ei tarvinnut edes kokeilla :-\
« Viimeksi muokattu: 08.05.2021, 05:23:05 kirjoittanut perrye »
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 207 - Jakohihnan vaihdon jälkeen useita vikakoodeja
« Vastaus #14 : 08.05.2021, 07:15:37 »
Hyvä juttu. Nyt Pözöttelee ja koodit unholaan. Rattaan hinta tokihyvä tietää ja mistä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -