Kirjoittaja Aihe: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi  (Luettu 4158 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #45 : 07.06.2021, 23:06:22 »
Itse olen järkeillyt sen niin, että sillä tavalla poistoletku ei ala valua itsekseen tyhjäksi ja vedä ilmaa järjestelmään "takaperin".

OK. Kyllä tässä varmaan ajatusta. Sen mitä olen rattia veivaillut auton ollessa sammuksissa, vaikuttaa että neste ei ihan suoraviivaisesti kierrä. Täyttökaulassakin pinnan taso vaihtelee ylös-alas. Varmaan hyvin mahdollista, että saattais hörpätä ilmaa paluuputkesta myös takaisinpäin.
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #46 : 07.06.2021, 23:50:55 »
Jos auto ei ole käynnissä, ohjauksen kääntelyä helpottaa huomattavasti jos viitsii nostaa eturenkaat irti maasta ... tai ajaa eturenkaat rasvattujen pellinpalojen päälle.

Tähän vinkkiin vielä jatkona:
Alfamerin korjausopas suosittelee aloittamaan myös ilmausoperaation etupyörät ilmassa ja auto sammuksissa.

Pyörien nostosta tietysti se hyöty, että kääntely inhimillisempää auto sammuksissa. Ja toisaalta auto käynnissä, tehostin ei kuormitu(jos ilmaa paljon, joutuu yleensä käännellä kauan...)

Autoa ei kannata käynnistää ilmauksen alkuvaiheessa, ettei pumppu hörpi lisää ilmaa kesken operaation. Pinta saattaa alkuvaiheessa vajota yhtäkkiä pumpun ollessa päällä, ja järjestelmässä on taas lisää ilmaa. Vaikka öljyn tason saisi pidettyä ylhäällä, saattaa imuputki silti hörppiä kuplaista öljyä uudelleen kiertoon. Näin ainakin, jos ilmaa on paljon, kaikki kuplat ei ehdi nousta täyttökaulasta ylös. Samasta syystä ohjeessa suositellaan hyvin rauhallisia ratinkääntöjä.
(Luulen, että tässä yllä pari syytä, miksi monet tuskailevat ilmaamisen kanssa, eikä ilma tunnu loppuvan millään)

Itse tein aikanaan tuon Alfamerin ohjeen mukaan. Homma toimi, mutta kauan sai veivata, varsinkin ennen käynnistystä. Käyntiin laitoin vasta, kun kuplia ei tullut sammuksissa. Käynnistämisen jälkeen ilmaantui vielä jonkin verran, mutta se vaihe hoitui jo nopeammin.

Aloittajallahan ei ilmaa tainnut olla. Ja jos nesteiden vaihdon teit LionRougen ohjeen mukaan, ei sitä sinne pitäisi mennäkään. Tämä ohje vain täydennyksenä ilmauskeskustelulle.
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #47 : 13.09.2021, 11:29:37 »
Sunnuntai aamuna öljynvaihto tehty, homma oli aika simppeli kiitos hyvien ohjeiden. Toistaseksi ei ole ongelmia ilmaantunut. Vanha öljy oli selvästi uutta tummempaa, en tiedä johtuiko just vanhuudesta, vaiko erilaisesta merkistä. Jokatapaukses ohjaus tuntui hivenen kevenevän vaihdon jälkeen. Seurannassa siis ohjaustehostin tilanne tällä hetkellä.
No, ei pösö mua ny rauhaan jätä ku on putki alkanut, uusi ongelma tuli, mutta sitä puidaan toisaalla.

Kolmisen kuukautta aikaa ja varotusvalot yms on ilmaantunut 5-6 kertaa sen jälkeen. Kutina että ilmoitus tullut lämpösimmillä ilmoilla, toisaalta pari kertaa ollessani parkissa ja auto käynnissä. Eli kuumeneeko jotenkin liikaa, ja olisiko vain syytä laittaa uusi ohjaustehostin tilaukseen ?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #48 : 13.09.2021, 16:00:25 »
Vikakoodit lukuun ensin, tuon sähköisen tehostimen oikkuilun arvoitus on osa CAN-väylää. Tarkistaisin liittimen. Jos toimii, niin hanaa vaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #49 : 14.09.2021, 21:11:28 »
Vikakoodit lukuun ensin, tuon sähköisen tehostimen oikkuilun arvoitus on osa CAN-väylää. Tarkistaisin liittimen. Jos toimii, niin hanaa vaan.
Tarkoitat siis tehostimen liitintä, ja miten siinä näkyy jos on viallinen, hapettunut tms.. ?
Pitänee viikonloppuna koittaa tehdä jotain. Ei toi tehostimen sillontällön "sammuminen" itseä niin häiritte, mutta kellekkään en viitti autoa lainata ettei aja metikköön.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #50 : 14.09.2021, 22:33:53 »
Ei toi tehostimen sillontällön "sammuminen" itseä niin häiritte, mutta kellekkään en viitti autoa lainata ettei aja metikköön.

Liitin harvoin vika, mutta tuurilla voisi ollakin. Suurin epäilys on pumpun moottorin kuluneet hiilet. Kun ei saa pumppua käyntiin, niin ohjaus kipsaantuu.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #51 : 16.09.2021, 09:16:15 »
Taisin selittää epäselvästi, mutta siis tehostin menee ns päälle aina, vaikka ilmoitustenkin jälkeen kun sammuttaa auton ja käynnistää ni tas toimii. Ajaessa en voi sanoa että ohjaus takeltelisi, mutta lievähköä jäykkyyttä tuntuisi olevan. Nesteet ok.

Kuumimmilla ilmoilla jokusen kerran sammui ja vikavalot syttyi, samaten ollessani parkissa ja auton käydessä.

Yritän tutkailla vkl. Mainittemasi asiat, mutta olisko kuitenki pumpusta tullut vanha   ja tehot vähentynyt?

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #52 : 20.09.2021, 06:46:03 »
Vikakoodeja ei ollut eikä liittimestä silmin nähden vikaa näkynyt.
Kyllä tässä kun ajaa niin ohjaus on hivenen raskaampi mitä vaikka puoli vuotta sitten. Ei kai tuo muusta voi noilla oireilla johtua kuin tehostimesta?

JuhaniS

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #53 : 11.10.2021, 21:16:31 »
Mulla on käynyt hyvä tuuri kahden Peugeotin kans kun olen ostanut viallisena  ettei tehostaja toimi aina. Molemmissa pelkkä ilmaus niin on toimineet sen jälkeen hyvin :) 307 bensa vuosimalli 04, ja 407 bensa vuosimallia 07.

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #54 : 05.05.2022, 07:28:26 »
Noniin, talviaika mennytkin suht mukavasti mutta ilmojen lämmetessä on keskustassa valoissa yms.. pari kertaa ohjaustehostin hypännyt pois päältä. Mulla saattaa olla ohjaustehostin ostettavissa mutta pitäisi jotenkin varmentaa että toimiiko se suoraan. Myyjäkään ei osannut sanoa ja lähetti mulle tehostimen kyljestä olevat tiedot mikä pitäisi näkyä kuvassa.

Osaisiko joku sanoa?

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #55 : 06.05.2022, 18:41:47 »
Ei näemmä pysty muokkaamaan viestejä, mutta siis toi asia selvitetty ja kyllä on käyvä osa.