Kirjoittaja Aihe: 607 - 2.2 bensa, venttiilit nakuttavat käynnistyksen jälkeen  (Luettu 2503 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karpel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16
Auto: 607, vm 2006, 2,2 /16 v, bensa, ajettu 125000 km

Säännöllisesti huollettu. Lisäksi, tämän venttiilien ylimääräisen äänen takia olen vaihtanut öljyt kaksi kertaa 3000 km välein, eli pessyt voitelujärjestelmän eka kerralla Liqui Moly Öljytilan tehopuhdistusaineella, ja toisella kerralla 3000 km ajon jälkeen STP Engine flushilla, ja vaihtanut öljyt. Öljy on Total Quartz 9000 5W40. Mutta, nakutus ei poistu.

Kuvaus:
Nakutus alkaa moottorin käynnistyksen jälkeen, joskus heti ja toisinaan parin minuutin jälkeen. Mutta, ei suinkaan jokaisen käynnistyksen jälkeen!
Nakutus häviää kun moottori saavuttaa käyntilämpötilansa.
Jos auto on seisonut ajon jälkeen jonkun aikaa, ja lämpömittari näyttää 50-60 astetta, käynnistyksen jälkeen nakutus voi alkaa tällöinkin, mutta ei aina.

Ääntä voi verrata pahimmillaan diesel-moottorin ääneen - näin totesi paikallisen PSA-huollon päällikkö, mutta ei osannut kertoa syytä.
Minulla on kilometrin päässä kotoa hitaasti vaihtuvat liikennevalot eli joissa joutuu seisomaan vähän pitempään, ja ikkunan ollessa auki, nakutuksen kuuntelu ei ole ilo!

Tiedän, että ko moottorissa on hydrauliset venttiilivälyksen säätimet, ja itse paikallistaisin / arvaisin äänen lähteeksi nämä hydrauliset venttiilivälyksen säätimet.

Kuka tietää mistä on kysymys, ja voiko äänen kuinka korjata / poistaa?
Pitäisikö vaihtaa öljymerkkiä - eli nyt on Total Quartz 9000 5W40.

Kari 0405358706

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Ettei vaan nakuta imunokka-akselin nokkapyörässä oleva ajoituksen säätäjä. Se on näissä ihan arkipäivää.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

karpel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16
Kiitos vinkistä poirotti!

Mutta asia ei vielä mulle avautunut, josko kertoisit lisää:

- eli kyseessä olisi imuventtilien nokka-akselin nokkapyörässä oleva ajoituksen säätäjä... yep yep mutta ei minulle arkipäivää.

-# jos kyseessä on tuo vika, niin:

- ensimmäiseksi: onko ko nakutus moottorille vaarallinen? Voiko moottoria käyttää eli autolla ajaa eli onko rikkoutumisen vaara?

- miten vian voi todentaa?

- mitäs sille voi tehdä eli miten korjata?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Kokeile RVS käsittelyä.
Peugeot 3008 hybrid

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Kiitos vinkistä poirotti!

Mutta asia ei vielä mulle avautunut, josko kertoisit lisää:

- eli kyseessä olisi imuventtilien nokka-akselin nokkapyörässä oleva ajoituksen säätäjä... yep yep mutta ei minulle arkipäivää.

-# jos kyseessä on tuo vika, niin:

- ensimmäiseksi: onko ko nakutus moottorille vaarallinen? Voiko moottoria käyttää eli autolla ajaa eli onko rikkoutumisen vaara?

- miten vian voi todentaa?

- mitäs sille voi tehdä eli miten korjata?
Imunokan hihnapyörässä on ajoituksen säädin mikä on hyvin lyhytikäinen, minulla se oli 2 vuotta äänetön. Sen voi vain vaihtaa, ebaystä se oli aikanaan 350e ja suomesta tonnin.

Se ei moottoria riko mutta ääni on ikävä. Se voi äännellä milloin vain. Minulla oli kylmänä hetken hiljaa ja lämmetessä alkoi kolina mikä loppui lähes aina kun vapaalla ryntäytti kierrokset nopeasti 6000.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

karpel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16

Poirotti,

tuo kuvaus vastaa minun auton oireita:

"Se ei moottoria riko mutta ääni on ikävä. Se voi äännellä milloin vain. Minulla oli kylmänä hetken hiljaa ja lämmetessä alkoi kolina (JUURI NÄIN) mikä loppui lähes aina kun vapaalla ryntäytti kierrokset nopeasti 6000.

karpel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
  • 607 2,2 16V, 405 Mi16

Poirotti,

mikähän olis englanninkielinen nimike jolla tuota osaa vois ruveta etsimään?

"Imunokan hihnapyörässä on ajoituksen säädin mikä on hyvin lyhytikäinen", minulla se oli 2 vuotta äänetön. Sen voi vain vaihtaa, ebaystä se oli aikanaan 350e ja suomesta tonnin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Minä en usko nostajien ääniin enkä panostaisi niiden vauhtoon tai ihmeellisiin kemikaaleihin jotka muka puhdistaa ne. Tuo säädin on ongelma kaikissa ew12j4 koneissa. Se on imunokan pyörässä kiinni ja helppo vaihtaa mutta kannattaa sitten vähintään jakohihna uusia samalla
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Joku foorumilla joka pääsee serviceboxiin voisi laittaa tuon varaosanummeron näkyville niin sen löytää ebaysta. Minä en tuota enää muista, joku 0805v6 tai sinneppäin se oli.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
@karpel se on tuo osa, muistin numeron väärin. Oikea on 0805A5

https://www.ebay.de/itm/153523166669
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Liqui Moly Ceratec vaimentaa äänen välittömästi, suosittelen. Omassa 110 tkm ajetussa EW12 koneessa nyt aineet olleet 3 tkm.

Ääni ei siis häviä kokonaan, mutta ärsyttävän äänekäs voimakas nakutus pehmenee siedettäväksi. Öljyinä itsellä Total 5W-40 Classic.

RVS ei toimi heti, ottaa aikansa ja vaatii onnistuakseen tuplakäsittelyn, eli hintaa tulee lopulta 120€ ja mitä jos aine ei toimikaan lopulta toivotulla tavalla?

Edit: Olennainen sanoma lihavoituna.  :)
« Viimeksi muokattu: 09.06.2021, 21:37:17 kirjoittanut megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Liqui Moly Ceratec vaimentaa äänen välittömästi, suosittelen. Omassa 110 tkm ajetussa EW12 koneessa nyt aineet olleet 3 tkm.


Tuo aine niinkuin mikään muukaan ei korjaa rikkinäisiä osia.

Jos kolina johtuu ajoituksen säätäjästä niin se tuskin hiljenee millään aineella.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Ei se osa rikki ole, vaikkakin äänekäs. Tyhjäkäynnillä. Nakutushan loppuu, kun lähdetään liikkeelle.
Autoartikkelista kun aikoinaan osaa kyselin, eivät tienneet yhtään hajonnutta VVT-pyörää. Äänestä olivat tietoisia.

Osa on niin kallis, että harkitsen vasta hihnan vaihdon yhteydessä uutta tilalle. Mutta nykyinen ääni ei isommin haittaa.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Ei se osa rikki ole, vaikkakin äänekäs. Tyhjäkäynnillä. Nakutushan loppuu, kun lähdetään liikkeelle.
Autoartikkelista kun aikoinaan osaa kyselin, eivät tienneet yhtään hajonnutta VVT-pyörää.

Osa on niin kallis, että harkitsen vasta hihnan vaihdon yhteydessä uutta tilalle. Mutta nykyinen ääni ei isommin haittaa.
Niin sehän voi sinulla hieman hiljentyä kun lähdet ajamaan tai et kuule sitä mutta niin ei ole kaikilla, esim minulla ei ollut.
Kyllä se osa silloin on viallinen jos ääni katoaa kun sen uusii.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Juu, renkaatkin muuttui äänekkäiksi, rikki ne on...

Se VVT-pyörän kuluminen johtuu siitä, että voitelu on osin puutteellinen. Ceratec tms. aine tekee sinne kunnollisen kalvon metallipinnoille. Ei se osa lakkaa tekemästä tehtäväänsä, vaikka ääntä pitääkin.

Volvoissa ja Toi-otassa ihan samat mekaaniset äänimurheet, kun nettiä selaa.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...