Kirjoittaja Aihe: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa  (Luettu 1492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« : 18.07.2021, 15:50:39 »
Auto: 308 SW GT 2.0 BlueHDi 180 Aut. vm. 2015. Ajettu 125 tkm.

Poistin suojamuovin moottorin alta erästä huoltotoimenpidettä varten ja huomasin, että suojamuovin päällä oli irtonainen suht iso pultin kanta. Pian löytyi paikkakin, mistä kanta oli peräisin: apurungon yksi kiinnityspultti. Ko. pultti näyttää toimivan kallistuksen vakaajan korvakkeen ja apurungon kannakkeen yhtenä kiinnityspulttina.

Tuohon pitäisi nyt uusi pultti saada, mutta millä tuon vanhan saisi pois ilman isompaa purkuoperaatiota? Vai pitäisikö tätä käydä näyttämässä merkkiliikkeessä, takuuta ei tosin enää ole? Tulee vaan mieleen, että onkohan muutkin pultit vastaavassa kunnossa ja lähtee vielä osia ajossa irti.

308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #1 : 18.07.2021, 18:18:14 »
Voi lähteä helpostikin tai sitten ei. Itse kokeilisin vastakierretapilla ja reilusti WD:tä yläpuolelle.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #2 : 18.07.2021, 19:57:59 »
Voi lähteä helpostikin tai sitten ei. Itse kokeilisin vastakierretapilla ja reilusti WD:tä yläpuolelle.

Tuo WD:n lorottelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen irrotusyritystä ja pulttia kannattaa myös lämmittää sen mitä uskaltaa.

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #3 : 18.07.2021, 21:51:14 »
Onko katkennut pultti kallistuksenvaimentinen kiinnitysraudassa kiinni? Saako koko raudan irti? Näin pääsisi käsittelemään osaa irrallaan ja tarvittaessa lämmittämään tai hitsaamaan siihen vähän jatkoa mistä pääsee vääntämään ...
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #4 : 18.07.2021, 22:39:29 »
Onko katkennut pultti kallistuksenvaimentinen kiinnitysraudassa kiinni? Saako koko raudan irti? Näin pääsisi käsittelemään osaa irrallaan ja tarvittaessa lämmittämään tai hitsaamaan siihen vähän jatkoa mistä pääsee vääntämään ...

Reikään sopiva mutteri ja sen päälle toinen, josta vääntää auki.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #5 : 18.07.2021, 22:55:03 »
Minäkin voin antaa aiheeseen lausunnon. Tuo näytää siltä että kierre on viallinen. Pultti on katkennut laittaessa ja se on tarkotuksella tai vahingossa jätetty. Tuolta se näyttää. Se ei tule lähtemään vaikka laittaa Mystery Oilia siihen. Kunnon pistepuikolla tai porausholkilla poraa pultti pois. Pultin muokkauslukittuminen auttaa vielä aika paljon poran keskittymistä. Etenkin jos on aavistuksen tylsä. Eikö se ole M10 jolloin nousu miinus on sitten 8½ terä tai 8 terä ja sitten vain pultti pois ja terävällä piikillä kierre pois ja sitten tappilla kierre kuntoon. Juuri tein kahdelle pultille iltapuhteina. 607 ABS lämpösuojan yläkiinnityspultin poraus navan valussa ja jarrulaikan kinnitysruuvi napaan. Vastakierretappi tai vääntötappi ei toimi kun kierre tai pultti on juutuunut liian lujaan. Toinen erittäin hyvä on happileikkaus. Mutta tuo on siinä rajoilla. Isommille pulteille toimii pienellä harjoittelulla erittäin hyvin. Happisuihku leikkaa vain pultin kun taitavasti käyttää. Minähän en voi tietää ihan varmasti, mutta tuntuma on, että mikään jo mainituista ei toimi. Ainoa on juuri tuo, että irrottaa sen korvan ja sitten ruuvipenkkiin tai siihen nysään hitsaa jotain. Mutta siinäkin oma hommansa. Poraamalla sanoisin että vartin homma. Etukäteen tilaa merkkipultin ja varaa porat ja tapit. Ja mitä pienempi tappi sen laaadukkaampi pitää olla. Noin.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #6 : 18.07.2021, 23:07:31 »
Eikö tuo pultin jämä lähde korvakkeen kanssa ylös jos irroittaa toisenkin pultin, ja voihan pultin lyhentää kun saa korvakkeeseen Väliä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #7 : 18.07.2021, 23:15:24 »
Eikö tuo pultin jämä lähde korvakkeen kanssa ylös jos irroittaa toisenkin pultin, ja voihan pultin lyhentää kun saa korvakkeeseen Väliä.

Hyvä idea.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #8 : 24.07.2021, 22:12:08 »
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Irroitin loput kolme pulttia, nostin vakaajaa ylöspäin ja lyhensin katkennutta pulttia rautasahalla yläpuolelta. Sitten meinasin porata pois, mutta teräni oli sen verran huonoja, ettei tahtonut tuohon purra. Pienempää terää löytyi parempaa, joten päätin kokeilla kuitenkin vastakierretapilla. No lähtihän se vaikka tuntui, että tappi katkeaa hetkenä minä hyvänsä. Kierre vaikutti ihan hyvältä, lukitetta siinä oli, mutta ei ruostetta. Vastaavassa pultissa toisella puolella (kuvassa) oli havaittavissa syöpymää kannan juuressa, joten päätin uusia senkin, ennen kuin katkeaa. Nämä syöpyneet pultit menevät myös alumiinisen kannakkeen läpi, joten katkeamisen taustalla voisi olla galvaaninen korroosio.

Vanhat pultit olivat lujuusluokkaa 12.9, uudet 10.9, joten ovat näköjään vaihtaneet pehmeämpään. Hyvä hinta oli pulteilla merkkiliikkeessä: 17,75 € / kpl.  :P
« Viimeksi muokattu: 24.07.2021, 22:15:29 kirjoittanut MTN »
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #9 : 25.07.2021, 13:51:57 »
Ihme että vastakierretappi kesti. Alumiini varmaan syyllinen ongelmaan.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #10 : 25.07.2021, 13:55:29 »
Olisin hakenu rautakaupasta pultit.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #11 : 25.07.2021, 14:30:56 »
Eikös alumiini ole kuitenkin se epäjalompi metalli jonka johdosta alumiinin pitäisi syöpyä pahemmin kuin raudan/ teräspultin? Toiseksi noin paksu pultti ei ihan nopeasti kyllä ruostu poikki. Ettei olisi vaan kiristetty aikoinaan vähän turhan kovalla momentilla...

Onneksi kuitenkin ongelma huomattu ajoissa ja korjattu kohtuu helposti.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Katkennut pultin kanta apurungossa
« Vastaus #12 : 25.07.2021, 20:48:35 »
Olisin hakenu rautakaupasta pultit.

Joo, itekin sitä harkitsin, mutta M12x70 pulttia 1,25 mm nousulla 12.9 lujuudessa ei ihan helposti löydy. No näköjään 10.9 olis käyny, mutta rautakauppapultit on yleensä sähkösinkittyjä ja noissa alkuperäisissä on ehkä vähän parempi sinkitys (olisko sinkkihiutalepinnoitus?).
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90