Kirjoittaja Aihe: 206 - vaihteiston lämpötila-anturi (manuaali)  (Luettu 673 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kaksnollakutone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Kyseessä siis manuaalivaihteinen 2004 bensa 206 XT 1.6 16v.

Vaihteisto on oireillut viimeisen kuukauden aikana jonkin verran. Vaihdekeppi täristää, peruutusvaihteelle on hankala päästä, ykkösvaihteelle hankala päästä ellei täysin pysähdyksissä.

Kerran myös ylämäessä vitosvaihteella kiihdyttäessä tuntui ikään kuin vaihteisto olisi luiskahtanut.

Vaihteistoöljyn vaihdolla oireet helpottivat hiukan, mutta eivät poistuneet kokonaan.

Vikakoodinlukija antaa koodit P0711 ja P1B00. Ensimmäinen on vaihteiston lämpötila-anturin vikakoodi ja jälkimmäisen selitystä ei löydy mistään.

Missä sijaitsee siis tämä vaihteisto lämpötila-anturi? Ja voiko sen pettäminen aiheuttaa yllä olevat oireet vai jokin muu?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 206 - vaihteiston lämpötila-anturi (manuaali)
« Vastaus #1 : 12.08.2021, 05:44:41 »
En olekaan tietoinen että manuaalivaihteistossa olisi öljyn lämpötila-anturi. Epäilen vahvasti.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Kaksnollakutone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 206 - vaihteiston lämpötila-anturi (manuaali)
« Vastaus #2 : 12.08.2021, 10:34:58 »
En olekaan tietoinen että manuaalivaihteistossa olisi öljyn lämpötila-anturi. Epäilen vahvasti.

Tätä itsekin olen ihmetellyt. Tietoa kyseisestä anturista tai sen sijainnista ei löydy netistä englanniksikaan ollenkaan. Voisiko vaihteensiirtotanko olla tässä syypää vai joutuuko kohta koko vaihteiston vaihtamaan?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 206 - vaihteiston lämpötila-anturi (manuaali)
« Vastaus #3 : 12.08.2021, 10:47:15 »
Ei siellä mitään lämpötila-anturia ole. Vaihteiden luiskahtelu pois viittaa vaihdevipujen vikaan ja myöskin moottorin tuenta vaikuttaa vaihdekepin ja vivuston toimintaan ja vaihteiden kytkeytymiseen. Jos moottori pääsee liiaksi liikkumaan pituusakselin suuntaisesti (kierto) niin se voi aiheuttaa ettei vaihteet mene kunnolla päälle.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Kaksnollakutone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 206 - vaihteiston lämpötila-anturi (manuaali)
« Vastaus #4 : 12.08.2021, 10:50:58 »
Ei siellä mitään lämpötila-anturia ole. Vaihteiden luiskahtelu pois viittaa vaihdevipujen vikaan ja myöskin moottorin tuenta vaikuttaa vaihdekepin ja vivuston toimintaan ja vaihteiden kytkeytymiseen. Jos moottori pääsee liiaksi liikkumaan pituusakselin suuntaisesti (kierto) niin se voi aiheuttaa ettei vaihteet mene kunnolla päälle.

Tarkoitatko moottorin tuennalla moottorin ja vaihteiston tukikumeja? Ja tarvitseeko itse vaihteistoa pudottaa vaihdevipujen korjaamiseen/vaihtamiseen?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 206 - vaihteiston lämpötila-anturi (manuaali)
« Vastaus #5 : 12.08.2021, 11:30:50 »
Kannatta tarkistaa moottorin ylä- ja alatuennat että ovat ehjät. En nyt muista miten niihin vaihdevipuihin pääsee käsiksi mutta sen näkee ylhäältä päin kuinka paljon joutuu purkamaan. Jos moottorin alatuenta on väljä niin pelkästään se voi aiheuttaa vaihteiden kytkentä ongelmia. Se tarkistaisin ensimmäiseksi.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,