Tuo ABS ECUn irrottaminen 807:n pumppuyksiköstä tosiaan oli suhteellisen helppoa ja ruuveihin pääsi ihan kohtuudella käsiksi ... alinta kahta ruuvia lienee turha yrittää irrottaa millään irtopäämeisselillä, koska ne ovat hieman ahtaassa kolossa, ylemmät neljä taas sinänsä helposti käsillä, mutta vapaan tilan kapeus yksikön etupuolella hieman rajoittaa soveltuvan meisselin pituutta.
Varmaankin nuo edellisessä mainitut pumppumoottorin kytkentänastat ovat ne kaksi isoa liparetta pumppuyksikössä ECUn kiinnityspaikassa - eli tosiaankin normaalisti sen ECUn koteloinnin sisäpuolella, nyt ECUn poissaolessahan niille pystyisi syöttämään virtaa ulkoisesta lähteestäkin.
Käytännössä minulla oli siis käytössä nyt kaksi erillistä T20 -avainta, alempia ruuveja varten kunnollinen pitkällä varrella ja magneettipäällä varustettu, jonka kahvasta sai hyvin otteen vääntämistä varten, ja ylempiä ruuveja vparten sitten lyhyempi. Tuohon ruuvien irrotukseen ei monta minuuttia kulunut.
Pikkasen tässä kaduttaa, että koin paremmaksi ottaa akun irti ennen ECUn piuhan irrottamista, koska se oli luultavasti hätävarjelun liioittelua ja seurauksena oli isompi ja akuutimpi ongelma...
Jotenkin en oikein usko, että tuo akun takaisinkytkemisen jälkeen päälle lyönyt ajonesto-ongelma johtuisi abs-yksikön puuttumisesta, mutta toivon niin, koska lähimpään viralliseen merkkihuoltoon on pitkähkö hinausmatka auton sijaintipaikasta. Ensiksi vikana oli tosiaan tuo immobiliser fault ja sittemmin useamman erilaisen käynnistysyrityksen jälkeen BSI on siirtynyt economy modeen, josta se ei poistu enää, vaikka akun ottaisi irti pidemmäksi aikaa. Koodilukijalla katsottuna moottorinohjausyksikkö sanoo, että odottaa BSI:ltä lupaa kytkeä ajonesto pois, BSIn tietoja lukiessa taas kaikki näyttää olevan jokseenkin ok (autoon on tallessa vain yksi avain, eikä koodilappua ole - koodinlukija kuitenkin sanoo tuntevansa kaksi avainta, joten ilmeisesti avaintietoja ei ainakaan kokonaan ole hukattu. Yksikään avain ei kuitenkaan ole koodilukijan mukaan synkronissa, en vain aivan luota siihenkään, että tuo iCarSoft-lukijani osaa varmasti lukea kaikki asiat aivan oikein / minä tulkita sen ilmoittamat tiedot).
--Tuomas