Jos todellakin öljyä on yhtäkkiä alkanut kulumaan, pitäisi vuodon vuoksi olla alustassa pisaroita enemmänkin. Jos kone on polttanut öljyn, niin sitten joku vaurio pitäisi löytyä. Kun kiihdyttää kuumalla koneella, ei sinistä savua saisi tulla, öljy värjää siniseksi. Jos on mustaa, se tulee naftasta. Mutta ei saisi pahasti savuttaa, se on merkki ettei kaikki ole kunnossa. Toki itse pakoputkistossa voi olla nokea joka näkyy savuna mutta noen saa pois kiihdyttämällä 3 tai 4 vaihteella motarilla kunnon kiihdytykset vaikka 3 kertaa. Jos sama savutus edelleen jatkuu, sitten saattaa olla jotain vialla. Tietysti kannattaa harkita kuinka rajusti kiihdyttää jos epäilee ettei kone siitä tykkää, voihan tosiaan olla jotain vauriota syntymässä. Puristustesti voisi kertoa onko jossain sylinterissä jotain epäilyttävää, myös tyhjäkäynnillä ontuminen voi viitata heikkoon puristukseen.