Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista  (Luettu 1437 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« : 18.04.2022, 16:38:55 »
Jaettu latausasema keskustelusta

Se takaisinmaksu alkaa tietty vasta sen jälkeen, kun auton kalliimpi hankintahinta on ensin maksettu takaisin. Riippuu tietty mihin vertaa, että kuinka paljon kalliimpi. Takaisinmaksun kilometrimääräkin on kovasti riippuvainen ajoprofiilista. Jos matkat on muutaman kilometrin taajamapätkiä, niin että yleensä riittää pelkkä sähkö päivän ajoihin, niin investointi maksaa itsensä takaisin hyvinkin nopeasti. Jos sen sijaan ajetaan pitkää siivua maantietä, niin 3008 hybridin säästö verrattuna puretechiin on kyllä siinä ja siinä.

Vertailulenkin heitin 3008 Hybrid4:llä ja meidän 3008 Puretech 130:llä. Pelkkää matka-ajoa 240 km, siitä 20 km kahdessa hiljaisessa kylätaajamassa, 80 km maantietä satasen rajoituksella ja loput moottoritietä 120 rajoituksella. Maantie- ja moottoritieosuudet vakkarin kanssa ajaen, ei juurikaan muuta liikennettä eli sai pitää oman nopeuden. Ihan saman ne molemmat kulutti eli tuollaiseen ajoon siitä hybridistä ei ollut mitään hyötyä, eikä. hintaero tulisi ikinä kuitatuksi.


Minä pääsin 350km matkan 3008 hybridillä 4.8 l/100km. Ajonopeudet 65/90/105/125km/h. Juju on siinä, että laitetaan naviin osoite. Auto optimoi akun käytön sille matkalle. Navin äänen voi laittaa pois.

Toinen reissu 360km meni kulutuksella 3.6l/100km. Ajonopeus 90km/h
« Viimeksi muokattu: 19.04.2022, 06:25:04 kirjoittanut SamiK »
Peugeot 3008 hybrid

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #1 : 19.04.2022, 10:33:24 »
Vaikka on off-topic, rohkenen mainita itseä ainakin kiinnostavan ”havainnon” kun olen näitä ”hybridi-vai-sähkö vai...” -ajatuksia päässäni ennenaikaisesti pyöritellyt (kun aina pitää olla jokin aivopähkinä päässä pyörähtelemässä).
Vkl kävin pk-seudulta Kotkassa 508 2.0 blue-hodarilla ja 300km edestakaisin sujui auton mittarista luettuna 4.6 kulutuksella, motarilla 110 mittarissa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #2 : 19.04.2022, 11:06:19 »
Tuttu vaihtoi Outlander phevin 5008 dieseliin, kun mitsu vei käytännössä 8 ltr. satkulle vaikka ilmoitettu wltp kulutus muistaakseni 1.6 ltr. satkulle. Työmatka-ajoa yli 200 kilsaa päivässä. Pösällä kuulemma pääsee 4 ltr. satkulle.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...