Kirjoittaja Aihe: 406 - V6 sammuu kuumana  (Luettu 4059 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #15 : 05.05.2022, 11:36:37 »
Kaksoisreleen lähtöjen jännitteet pitäisi mitata, sulakkeiden mittaus ei riitä.

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #16 : 05.05.2022, 15:44:10 »
Kaksoisreleen lähtöjen jännitteet pitäisi mitata, sulakkeiden mittaus ei riitä.

Tämän päivän tutkinnan saldo:

Kun auto on vikatilassa niin pumpun sulakkeelle tulee hyvin virtaa.

Missäs tämä kaksoisrele sijaitsee ja miten sen lähtöjen jännitteet mitataan?

Tutkiessani innostuin irrottamaan kaasuläppäkotelon. Oli hyvin likainen. Putsailin. Ei vaikuttanut alkuperäisen vian ilmenemiseen, mutta uusina ilmeni automaattilaatikon vika ja esp -vika. PP2000:lla tutkiessa kyse oli ilmeisesti siitä, että ECU pitää opettaa uuteen (puhtaaseen) kaasuläppään. Jotenkin yritin sitä PP:llä opettaa. Ans kattoo.

Mitään vikakoodeja ei muuten ollut. Ei moottorin ECUssa eikä BSI:ssä.

Jotenkin tuo ensimmäinen sammuminen tapahtuu aikaisemmin ja aikaisemmin.  Ajelen hyvin vähillä bensoilla. Edelleen mietin voiko kyse olla bensasuodattimesta/huonosta bensasta/likaisesta tankista.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #17 : 05.05.2022, 15:51:30 »
Tankki täyteen ja looginen etsinta uudelleen päälle. Suuttimien virran puutteesta pitäisi antaa vikakoodi, jos on PSF-1 boxissa vikaa, eli moottoritilan BSM:mäksi kutsutttu myös. Mainitsemasi BSI ei tohon vikaan osallistu.
Kaksoisrelettä ei uusimissa autoissa ole ollenkaan, eli tuo viimeisin 406 malli vm. 2004 on liki sama kuin 407 vastaavat V6:t.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #18 : 05.05.2022, 20:37:35 »
https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=68187
Tuossa on 407 V6:ssa vastaava vikatilanne ja vikana on ollut loppujen lopuksi kampiakselin tunnistin tai sen johtimien kytkentä (ei oikein ottanut tolkkua tekstistä).
Skoopin signaalit on ainakin aika oudonnäköisiä, jo siitä on voinut vikaa aavistella.
Onko autoon vaihdettu mitään moottorin antureita, halpa-antureilla voi heittää heti vesilintua.
Tuossa 407:ssa on helppo tarkastaa lähteekö suuttimille releen ohjaus, kun sen näkee jännitteenä BSM:n sulakkeelta F5 tai F10.
Varsin erilaiset kytkennät kuin vanhemmissa 406:issa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #19 : 05.05.2022, 22:46:33 »
Katselin 508:n kytkentäkaavioita, niin vianetsintää helpottavasti näyttäisi releiden koskettimet olevan ennen sulakkeita kun ne ennen olivat toisinpäin. Helppo mitata sulakkeelta toimiiko rele. Toisaalta uudemmissa ei ole enää typeriä täyshalvennettuja piirilevyreleitä vaan helposti vaihdettavat erilliset releet.

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #20 : 06.05.2022, 21:04:58 »
Uusi päivä ja uusia löytöjä.

Tehty:

1. Kaasuläppäkotelon putsaus ja sopeutus.
2. Sen moottorimuovin alla olevan johtohässäkän putsaus ja kiinnitys paremmin. Oli  vähän muoviklipsut hajonneet
3. Bensaa tankkiin.

Nyt sieltä kaasuläppäkotelon kieppeiltä kuuluu julmaa imuääntä tms. vaikka kaikki näyttäisi olevan ihan kiinni. Venttiilikopan huohottimen putken sain jotenkin hajotettua purkuhommissa. Korjasin sen kotikonstein, mutta ehkä se pitää korjata paremmin.

JA SITTEN KOEAJOLLE.

Aluksi kaikki toimi hyvin ja masiinalla pääsi melko pitkälle. Sitten se sammui vauhdissa lievässä ylämäessä. Tätä ennen olin hetken seisonut liikenneympyrässä.

Auto takaisin liikkelle akku käyttämällä irti ja lisää kokeiluja. Kaasuttelin kunnolla. Sitten jouduin pysähtymään valoihin pidemmäksi aikaa ja liikkeelle lähtiessä kone kiinni. Tällä kertaa mukana oli valkoinen savu. Ilmeisesti jäähdytysnestettä. Sitä ei tullut paljoa, mutta hetken kuitenkin jostakin lohkon edestä ja alapuolelta. Suurempia vuotoja ei. Jäähdytysnesteen säiliön korkin vieressä oli jälkiä kuivuneesta nesteestä.

Flektit eivät pyörineet. Auton lämpömittari näytti yhdeksääkymppiä. Konkkasin hetken jäähdyttelyn jälkeen kotiin ja testasin planetilla flektit. Toimivat koneella käskiessä. Moottorin lämmöt olivat tuolloin yli sata.

Eli mitäs nyt? Termostaatti? Lämpötila-anturi? Joku mystinen mötikkä joka estää flektien toiminnan, mutta josta ei tule vikakoodeja.

Mikäs ihme auton sitten pysäyttää? Onko tuossa jokin lämpötila-anturin lisäksi oleva anturi joka sammuttaa virrat jos lämmöt ovat liian korkeita.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #21 : 07.05.2022, 11:44:06 »
Voihan siellä vaikka kannentiiviste olla kärähtänyt, tällöin tulee liikaa painetta järjestelmään, mutta jäähdytyspuolen ongelmat ei vaikuta sammumiseen eikä käynnistymiseen mitenkään.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #22 : 07.05.2022, 17:17:25 »
Hakuammuntaa ja sitkeä vika samaan aikaan. Jos lämpötila-anturi tms. ylikuumeneminen olisi vikana, niin STOP valo syttyisi mittaristoon. Mikä resetoi tuon vian, kun akku irroitetaan on mystinen ilman vikakoodeja? Mootorin ecu, sulakeboxi, bensapumppu tai kontaktihäiriö...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #23 : 08.05.2022, 09:50:23 »
Hankala vika totta tosiaan.

Seuraavaksi ajattelin katsella bensapumppua. Kuskin takaa on kaasua nostettaessa kuulunut sellainen outo kolina/sirinä. Olen ajatellut, että se on jotakin jousitukseen/alustaan/kiinnikkeisiin liittyvää, mutta katsotaan jos se tulisi kuitenkin bensapumpusta.

Etsiskelin sitä jo takapenkkien alta. Siellä oli vain sellaiset pienet luukut. Niiden alla oli vain märkää multaa tms. maa-ainesta mikä oli vähintäänkin mielenkiintoista.

Luullakseni bensapumppu löytyy tavaratilan maton alla olevan luukun alta. Eikös tuo ole tankissa?  Auto on siis farmari.

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #24 : 08.05.2022, 09:52:05 »
Oikeastaan jatkokysymyksenä on, että voisiko bensansyötön loppuminen täräyttää ecun sellaiseen tilaan, että se vaatii hieman toipumisaikaa/akun irrotusta.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #25 : 08.05.2022, 15:31:04 »
Eihän tankkiin tule alipainetta?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Norsumuurari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #26 : 08.05.2022, 16:19:49 »
Eihän tankkiin tule alipainetta?

Mistäs moisen tietää? Tässä voi kyllä olla ideaa. Ääni voisi olla juuri sellainen muovisäiliön rutistumis-ääni.

Ja jos tulee niin mikä sen aiheuttaa? Tukkoinen EGR?


metu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #27 : 08.05.2022, 16:48:36 »
Se takapenkkien "muta" on tyyppivika näissä farkuissa  :) Eivät saaneet sitä korjattua tuossa sinun mallissakaan  :o

Johtuu kun tankin päälle kertyy mutaa/ hiekkaa ja popsauttaa ylös ne muovi tulpat.
Takapenkkien lattian äänieristematto ja istuinosien vaahtomuovit sitten kastuu iäksi ja ruostuttaa penkkien pohjat pois :o

Projekti: Peugeot 406 GW (8E/F) 3.0 V6 (XFX) manuaali 2002 Oulu 330Tkm.
Ajoneuvot harrasteena -81 ja ammattina -89 lähtien. Automaalausta, asennusta, sorvausta ja hiekkapuhallus vehkeet löytyy kotoa, työtön ;)

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #28 : 08.05.2022, 18:23:37 »
Mistäs moisen tietää? Tässä voi kyllä olla ideaa. Ääni voisi olla juuri sellainen muovisäiliön rutistumis-ääni.

Ja jos tulee niin mikä sen aiheuttaa? Tukkoinen EGR?

Ei EGR vaan mahdollisesti ulkopuolisesta roskasta ja moskasta tukkeutunut aktiivihiilisuodatin.
Löytyy edestä oikean puoleisen pyörän takaa, sisälokaria raottamalla löytyy.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - V6 sammuu kuumana
« Vastaus #29 : 08.05.2022, 20:17:51 »
Ja heti auton sammuttua voi avata tankin korkkia, niin huomaa mahdollisen alipaineen. Tai tilapäisesti kokeilla ajoa tankin korkki raollaan.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01