Kirjoittaja Aihe: 407 - Alapallonivel  (Luettu 89172 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pulteri

  • Vieras
407 - Alapallonivel
« : 28.05.2007, 19:34:06 »
Arkistoitu ohje: Alapallonivelen välyksen tarkastus


Oli ikävä huomata että pösöistä sanottavat asiat lienevät ainakin tältäosin totta. Käytin pösöäni ekaa kertaa huollossa (ostin käytettynä) ja mittarissa oli nyt 38tkm ja risat. Tuo kilometri määrä oli tehnyt jo selvää toisen puolen alapallonivelestä ja se jouduttiin vaihtamaan. Tämä on ilmeisesti joillekkin aivan luonnollinen asia, mutta minun mielestäni kyseessä on melkoisen huonoa laatua. Ilmeisesti hyvää ajettavuutta ei saa ilmaiseksi... Muuten se teoria jossa joku väitti näiden johtuvan isommista vanteista, voidaan unohtaa, minulla on aivan vakiokokoiset renkaat.

Positiivistä asiassa kuitenkin on että palvelu oli hyvää ja osa meni takuuseen, vaikka varsinainen takuuaika oli päättynyt jo tammikuussa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #1 : 30.05.2007, 02:22:24 »
No just...

Ei mikään 'just', vaan todellakin potentiaalinen syy nivelten (niin alapallon, raidetangon pään kuin tukivarsien kumihelojenkin) nopeaan kulumiseen. Pätee vanteiden ohella myös runkoviallisiin renkaisiin ja melko pienikin 'heitto' riittää.


407 Hdi

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #2 : 30.05.2007, 10:29:28 »
Olikohan tuossa 407:ssa lainkaan koko palloniveltä. Muistelen kuulleeni, että palloniveltä ei ole, vaan tilalla on neulalaakeri etujousituksen "kehittyneen" rakenteen takia.

Huollossa sitä kutsutaan alapalloniveleksi, toteutettu neulalaakerein. Ei kestä, mulla täysin kypsät reilusti alle 100tkm, kuten alusta muutenki, karmeet kolinat edestä ja takaa, vaihtoon lähti. Laatuongelma on.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #3 : 13.09.2007, 17:23:20 »
Kolinaahan ne aiheuttaa ja katsastuksessa tulee kanssa hylky. Laakeri maksaa vähän toista sataa euroa kipale ja varmaan kannattaa vaihtaa molemmat kerralla. Vaihtotyö sinällään ei ole kovin vaikea, verrattavissa tavallisen pallonivelen vaihtoon. Vaikutusta ajo-ominaisuuksiin en tunne sen tarkemmin, tuo ääni ne yleensä kavaltaa.

Tänään taas pösöliikkeen tiskillä tuohtunut asiakas. vm. 2005 27tkm ajettu 407 ja katsastuksessa hylky molemmista alapalloista. Vannoi asiakas että on viimeinen leijonamerkki. Enkä edes ihmettele, pallot maksaa 118€/kpl + vaihto.

Tässä tapauksessa maahantuoja kehtasi osallistua 55% osien hinnasta. Mielestäni maahantuojan olisi pitänyt korvata koko hoito että edes jonkinlainen maine säilyisi.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #4 : 13.09.2007, 18:25:34 »
Erä tai ei, heikosti on jotkut yksilöt kestäneet. Sen verran noista varaosakuvista selviää että alapallonivel on vaihtunut tuotannon aikana seuraavasti:

DAM numeroon 10982 saakka: 3640 58 RP 3640 72
DAM numerosta 10983 alkaen: 3640 69

Jotain muutakin etujousituksessa on muutettu DAM 10061 kohdalla, kuten myös 10983 kohdalla. Tuo pallonivel ei liene ainoa muutos.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ttt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #5 : 14.09.2007, 09:17:28 »
Taitaa tässä jutussa jotain perää olla. Itsellä nimittäin vaihdettiin (takuuseen) molemmat alapallonivelet viime vuoden lopulla 2v. huollossa. Vaihtoivat ihan oma-aloitteisesti. Itse en ajossa huomannut mitään mainittavaa. Kyllähän niiden kuitenkin pitää kestää enemmän kuin 48tkm.
3008 Allure Puretech 130 EAT8 -19

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #6 : 02.02.2008, 21:56:03 »
Onko hinta tietoa muualta,kuin automaalta alapallonivelten vaihdosta

Osta alkup.osa. 2v takuu ja muistaakseni osa on muuttunut varaosanumeron perusteella. Liekkö jotain parannusta tullut. Osan vaihdon voi sitten tehdä jossain edullisemmassa paikassa jos haluaa... huoltoliikkeitä: http://peugeot-foorumi.com/index.php?board=22.0
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 07:57:24 kirjoittanut SamiK »
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #7 : 06.02.2008, 19:18:59 »
Kyllä 130tkm ajetussa 407:ssa jo kolinaa etupäästä kuuluu, mutta äänen perusteella ei tehdä mitään.  Rakenne näyttää olevan vähän "Ranskalainen", pelkän pallonivelen sijasta sinne on laitettu jonkinmoinen laakeri ja sen päällä vielä pallonivel erikseen.

Ratkaisulla lienee haettu kevyempiä ohjausvoimia (pallonivel on huono laakeri) ja sitä ettei palloniveleen kohdistuisi sivusuuntaisia voimia.

jouvee

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #8 : 29.04.2008, 22:35:43 »
Osa 1:

Nyt tuli ensimmäinen katsastus 407 eteen (vm 2005 1.8 confort) ja kaikki näytti todella hyvältä, kunnes alettiin vääntelemään vänkärin puolen eturengasta. Sehän tietysti heilu, kun hippaheikki ja tuo "alapallonivel" todettiin väliäksi -> HYLÄTTY. Hauskaahan tässä on se, että kuskin puolella ei ole minkään näköistä välystä ja ihan yhtä monta kilometriä myös kuskin puolikkaasta pösölläni olen ajanut (~60tkm).
 
No soitto paikalliseen pösö firmaan ja arviota korjauskustannuksista, tuloksena ~250€ töineen. Ei kuulema tarvi/kannata kuskin puolta ennakkoon vaihtaa!?! Huoltoliikkeessä tuumattiin, että koko kuppi joudutaan irroittamaan ja "sinkitsemään", koska uusi osa (pallo sydeemi) on nykyään "sinkitty". Jotenkin jäi sellainen maku, että materiaalissa on alkujaan ollut jotain vialla, koska uudet varaosat on käsitelty erilailla, kun alkuperäinen.

Osa 2:

Tänään sitten pösö lähti huoltoon ja tuo "pallosydeemin" korjaus meni maahantuojan piikkiin. Ei yllättäen joutunut kauheana edes tinkaamaan koko asiaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #9 : 30.04.2008, 05:44:47 »
Kannattaisikohan yrittää edes osittain tuotevastuuseen?

Kyllä kannattaa tiedustella osallistuuko maahantuoja kustannuksiin.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2010, 13:01:04 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Vesseli80

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #10 : 28.10.2009, 14:09:42 »
Auto: 2005 407 SW 2,0.

Huollossa todettiin oikean puolen "alapallonivel" väljäksi ja korjauskustannukset töineen yli 1000 e Voiko pitää paikkansa että väljän nivelen takia joutuu uusimaan olka-akselin, navan, laakerit, abs anturit jne.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #11 : 28.10.2009, 16:23:20 »
No ei pitäisi joutua uusimaan muuta kuin sen ala"pallon" siis olka-akselin alimmaisen neulalaakerin. Millä perusteelle olka-akselit ym. menisivät vaihtoon?

Mielestäni tuo ei ole kuin korkeintaan tunnin työ ja se laakeri maksaa 104€. Siis alle 200€:n juttu kaiken kaikkiaan.

Vesseli80

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #12 : 28.10.2009, 17:18:04 »
Näin minäkin sen maalaisjärjellä ajateltuna kuvittelin olevan. Lappeenrannan Auto-eekoo kuitenkin tarjoaa tälläista huokeampaa vaihtoehtoa ilman mitään järkevää selitystä miksi olka-akseli sun muut laitokset olisivat paskana. Ainoa selitys joka heiltä tuli oli että jos olka-akselissa on jotain kulumaa/syöpymää pitää koko paketti vaihtaa??!! Satasen osan takia yli tonnin remppa... Ei nyt ihan ensimmäisellä yrityksellä mene läpi

karj

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #13 : 28.10.2009, 20:03:56 »
En usko että ko. asennusyritys olisi yrittänyt huijata. Rakenneratkaisu on vain niin pöljä, että syöpymisvauriot ovat välttämättä odotettavissa jos nivelessä väljyyttä, suolaiset tiet ja tietenkin rikkoutuneen alapallon vaikutusaika. Nivelhän on neulalaakeri mikä on suojattu yläpuolelta akselitiivisteen kaltaisella kumilla, laakerin sisäkooli ujutettuna olkaakselin päälle ja olkaakselin yläosa joka suojaamattomana säiden armoilla toimii osana akselitiivisteen kosketuspintana, ja näin ollen altis korroosiolle. Itse alapallon vaihtamistyöhön ammatilaiselta menee vähemmän kuin 1 tunti.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #14 : 28.10.2009, 21:10:16 »
Tota nyt on tainnut käydä pieni moka sille joka laski tuon työn hintaa. Katselin tuossa varaosakuvia ja niistä saa melko helposti sen käsityksen että osa numero 1 pitää vaihtaa, se sisältää sitten niin miljoona osaa:    

3646 97 E-OS.TAPPI NEUL VASEN ASS
- ILMAN MUUTTUVAA JOUSITUSTA
+ O 10569 SAAKKA 3817 65 (01) + 4022 C0 (01) + 6939 67 (01)

Todellisuudessa pallonivelen vaihto on ikäänkuin lähempänä todellisuutta jossa sitten onkin itse ongelma, auton DAM koodi vaikuttaa osaan melkoisesti, kyseinen osa on vaihtunut aika monta kertaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.