Tulipa vaihdettua 607 2.2 HDi:hin (DW12TED4 + automaattivaihteisto) kampiakslin hihnapyörä. Aiempi (olettaakseni alkuperäinen) hihnapyörä alkoi äännellä satunnaisesti tyhjäkäynnillä. Ääni oli mielestäni hyvin erikoinen enkä heti osannut arvata sen tulevan hihnapyörästä. Sitä on vaikea kuvailla, oikein metalliselta kilkatukselta se ei kuulostanut, ehkä sellaiselta voimakkaalta räminältä paremminkin joka kylläkin ihan selkeästi kuului edestä, oikealta ja alhaalta. Hihna myös väpätti kiristimen kohdalta jonkin verran. Irrotettuani hihnan paljastui, että vanha pyörä oli jo kovin vetelä, sillä sisä- ja ulkokehät liikkuivat toisiinsa nähden kaikissa suunnissa ihan kevyesti sormivoimin. Sinänsä ihan hyvinhän tuo kesti, auton mittarissa on yli 450 000 km.
Kaupungissa asuminen on ikävää (myös) sen takia että autojen rassaaminen parkkipaikalla ei ole aina kivaa ja työkalujakin on usein kovin rajallisesti. Hihnapyörän irrottaminen on yksi niistä hommista, joka ei ole kerrostaloasukkaalle ihan läpihuutojuttu ellei käytössä ei ole pulttipyssyä. Pultti on nimittäin lujassa ja ongelmana meinaa olla moottorin pyöriminen mukana. Manuaalivaihteisessa tietysti se on estettävissä laittamalla (iso) vaihde päälle ja kaveri jarrua painamaan, mutta automaatin kanssa enemmän haastetta. Itse sain tuon irrotettua yksin kiilaamalla sopivan kokoisen meisselin vetolevyn hammaskehälle moottorin lohkoa vasten ja vääntämällä pitkää rautaputkea apuna käyttäen pultin auki. Ei varmasti paras tapa mutta tällä kertaa se onneksi toimi. Startin hammastus on sen verran isolla kehällä että järjettömän suuria voimia sinne ei kohdistu: kehään ei tullut vaurioita aikanaan silmämääräisesti tarkasteltuna.
Motonetissä oli tarjolla kahta pyörää, joku n. 70 e arvoinen ja halvan näköinen pyörä joka oli kyllä ihan kiinteä limppu ja silmämääräisen arvioni perusteella mitoiltaankin vääränlainen. Se sai siis jäädä hyllyyn, varsinkin kun laturin vapaakytkintä ei tässä autossa näyttänyt olevan. Toinen vaihtoehto (tietenkin piti ajaa naapurikaupungin motonettiin) oli pultin kanssa n. 120 € maksava Gatesin TVD1002A, joka näytti hyvin paljon samanlaiselta kuin alkuperäinen pyörä ja muutenkin laadukkaalta osalta. Paketissa kovasti lupailtiin sen olevan joustava, mutta jonkinlainen epäilys asiasta itselle kyllä jäi: ainakaan käsivoimin en huomannut pyörässä minkäänlaista joustoa. En tiedä, kuuluisiko näin olla ja miten joustava tuon kumivulkanoinnin kuuluisi olla?
Konehuone kyllä hiljeni vaihdon myötä ja moottori kuulostaa taas siltä kuin kuuluukin. Kuitenkin hihna väpättää yhä epäilyttävästi ja mielestäni jopa enemmän kuin ennen: kiristin tekee melkein puolen sentin edestakaista liikettä. Vaihdoin kiristimenkin samalla, Motonetissä myytiin INA:n kiristintä. Toistaiseksi auto kuitenkin tuntuu pelittävän ja ylimääräiset äänet on poissa joten pitää jatkaa kilometrien keräämistä mittariin ja seurata tilannetta hihnapyörän osalta.