Kirjoittaja Aihe: 607 - Kylmäkäynnistysongelma (HDi) (vuotava suutin)  (Luettu 6586 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vinkkeli

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 607 2,0 HDi (79 kW).

Ongelma ilmeni toissa iltana kun auto oli seissyt n.5 tuntia pihalla. Menin starttaamaan niin kone kyllä pyöri normaalisti, muttei käynnistynyt. Pakkasta oli noin 4 astetta. Pistin auton roikan nokkaan puoleksi tunniksi ja kaskummaa sehän hörähti tulille kuin palmun alta. Perin ikäväksi tilanteen tekee ettei auto ole toissa illan jälkeen lähtenyt ollenkaan käyntiin ilman lämmitystä kylmänä vaikka pakkasta ei ole kuin nimeksi. Ajotietokone ei valita mistään viasta tai häiriöstä. Tänään luimme AutoComilla vikakoodit, jolloin järjestelmästä löytyi:

P1519 ohjattu jäähdyttäjän tuulettimen toiminta (integroitu mottorin ecuun) yhdenmukaistettu tuulettimen nopeus asetuksen välillä

P0115 Jäähdytinnesteen  lämpöanturin virheellinen lukema

P0180 polttoaineen lämpötila,anturipiiri, katkos tai oikosulku +12V

Edellä olleet vikakoodit poistettiin ja käynnistyksen jälkeen uudelleen luettiin joillon tuli takaisin ainoastaan P1519

Toiveekkan vaihdoin kannen päässä olevan lämpöanturin (vihreä) muttei sillä ollut mitään vaikutusta. Olisiko foorumilaisilla hyviä vinkkejä mikä avuksi mistä jatkaa etsintää.

Ratkaisu:

Aiheuttajaksi selvisi 1. sylinterin vuotava ruiskutussuutin, joka vuoti kaiken paineen suoraan paluu puolelle. Ensin en meinannut tätä uskoa, koska railinpaine oli ihan annetuissa rajoissa, mutta kun tein suuttimen ohivuototestin niin homma oli selvä. Tehdaskunnostettu suutin paikalleen ja ongelmat oli poissa.

Mielenkiintoiseksi vian teki se, että starttaamalla ei lähtenyt käyntiin, mutta kun pikkuisen toisella autolla nykäisi, niin heti lähti. Ilmeisesti paine nousi hinauksella korkeammaksi kuin starttaamalla, en tiedä. Ja kun auto lähti käymään, niin käyntiäänestä ei voinut kyllä päätellä suutinvikaa. Samoin veti ja toimi ihan normaalisti.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 607 - Kylmäkäynnistysongelma (HDi) (vuotava suutin)
« Vastaus #1 : 12.02.2009, 17:03:15 »
Tuohon uudelleen tulleeseen vikakoodiin syy on ilmeisesti sama kuin omassa 406:ssa, eli flektin etuvastus on rikki. Jos tuossa on vielä sama systeemi kuin -01vm:n autossa, eli autom. ilmastointi ja yksi flekti kahdella etuvastuksella, niin ainakin omassa oli se hitaamman nopeuden vastus sökö ja antoi siksi vikakoodin. Vastuksen vaihdon jälkeen vikakoodia ei nollauksen jälkeen enää tullut.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Vinkkeli

  • Vieras
Vs: 607 - Kylmäkäynnistysongelma (HDi) (vuotava suutin)
« Vastaus #2 : 12.02.2009, 18:58:26 »
Moottorin lämpötila-anturia olisin tarjonnut, muistaakseni jolla kulla oli joku tuollainen vika citikassa. Lähti käyntiin vain lämmitettynä vaikka pakkasta ei ollut kuin pari astetta. Alkuun voisi tarkistaa kaikkien anturien liittimet ja ja anturien vastusarvot.

Tuota lämpötila-anturi itsekkin uumoilin ja sen vaihdoin. Mutta onkos niitä useampia kuin tuo yksi vihreäkantainen ja kaksinapainen kannen takapäässä? Liittimiä oon irroitellut ja crc:tä niihin suhauttanut. Oiskohan mistään saatavana noiden anturien vastusarvoja? Hehkutkin vaihdoin jo hätäpäissäni kun rupesi nuot ideat loppumaan. No olihan niistä yksi palanutkin, ettei kuitenkaan ihan turhaa työtä tullut tehtyä.

Vinkkeli

  • Vieras
Vs: 607 - Kylmäkäynnistysongelma (HDi) (vuotava suutin)
« Vastaus #3 : 15.02.2009, 21:44:45 »
Ongelmatilanne jatkuu. Tai oikeastaan paheni entisestään eli kulkine ei suostu enää ollenkaan käynnistymään. Juuri AutoComilla tarkastettu  eikä vikakoodeja ollut. Kaikki anturi arvot näyttäisi olevan ok. Anturitietoja tarkasteltaessa ajonestoa ei tunnistanut ja herjasi nokka-akselin ja kampiakselin synkronointia. Jakopäässä merkit kohdallaan ja nokka-akselin asentotunnistin antaa singnaalin ihan oikein sekä testeri sai pyörimisnopeuden startatessa n. 250 rpm. Lisäksi rail:in paine startatessa n.280 bar josta päättelisn että polttoainettakin oisi tarjolla, josko suuttimet vain aukeaisi. Tuota ajonestoa ei ilmeisesti saa pois kuin merkkitesterillä? Jokin kumma katkos tiedonkulussa Eculle nyt on, koska ajoneuvo kuitenkin tunnistaa avaimen ja näyttö ruudussa seisoo komeasti OK käynnistettäessä...