Ongelma:
Auto: 2003 607 2,0 HDi (79 kW).
Ongelma ilmeni toissa iltana kun auto oli seissyt n.5 tuntia pihalla. Menin starttaamaan niin kone kyllä pyöri normaalisti, muttei käynnistynyt. Pakkasta oli noin 4 astetta. Pistin auton roikan nokkaan puoleksi tunniksi ja kaskummaa sehän hörähti tulille kuin palmun alta. Perin ikäväksi tilanteen tekee ettei auto ole toissa illan jälkeen lähtenyt ollenkaan käyntiin ilman lämmitystä kylmänä vaikka pakkasta ei ole kuin nimeksi. Ajotietokone ei valita mistään viasta tai häiriöstä. Tänään luimme AutoComilla vikakoodit, jolloin järjestelmästä löytyi:
P1519 ohjattu jäähdyttäjän tuulettimen toiminta (integroitu mottorin ecuun) yhdenmukaistettu tuulettimen nopeus asetuksen välillä
P0115 Jäähdytinnesteen lämpöanturin virheellinen lukema
P0180 polttoaineen lämpötila,anturipiiri, katkos tai oikosulku +12V
Edellä olleet vikakoodit poistettiin ja käynnistyksen jälkeen uudelleen luettiin joillon tuli takaisin ainoastaan P1519
Toiveekkan vaihdoin kannen päässä olevan lämpöanturin (vihreä) muttei sillä ollut mitään vaikutusta. Olisiko foorumilaisilla hyviä vinkkejä mikä avuksi mistä jatkaa etsintää.
Ratkaisu:
Aiheuttajaksi selvisi 1. sylinterin vuotava ruiskutussuutin, joka vuoti kaiken paineen suoraan paluu puolelle. Ensin en meinannut tätä uskoa, koska railinpaine oli ihan annetuissa rajoissa, mutta kun tein suuttimen ohivuototestin niin homma oli selvä. Tehdaskunnostettu suutin paikalleen ja ongelmat oli poissa.
Mielenkiintoiseksi vian teki se, että starttaamalla ei lähtenyt käyntiin, mutta kun pikkuisen toisella autolla nykäisi, niin heti lähti. Ilmeisesti paine nousi hinauksella korkeammaksi kuin starttaamalla, en tiedä. Ja kun auto lähti käymään, niin käyntiäänestä ei voinut kyllä päätellä suutinvikaa. Samoin veti ja toimi ihan normaalisti.