Kirjoittaja Aihe: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla  (Luettu 9045 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jalat

  • Vieras
308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« : 14.06.2012, 22:49:31 »
Auto: 2009 308 Wagon 1,6 HDi 110 FAP.

Kävin koeajamassa kahta eri 308 hdi farkkua. Toisella ajettu 60tkm ja toisella 120tkm. Hämmästys oli suuri, kun kumpikin näistä ryhtyi moottoritiellä yhtäkkiä täristämään rattia. Tärinä on ratin tärinää puolelta toiselle noin parin millin täryytyksellä. Auto ei tärise ja vaihdekeppi ei tärise. Mutta ratti tärisee. Mikä tämä tällainen on? Onko teillä muilla ollut?

Ensimmäisestä autosta ajattelin, että on vain renkaat epätasapainossa. Mutta että toisessakin. Pisti miettimään uudelleen ostoa. Harmillista sikäli, että toinen 308 vaikutti hyvältä ja sopivan hintaiselta muuten.

Tärinä on vielä siitä erikoista, että se saattaa ilmaantua tuosta vaan. Täryyttää esim 30 sekuntia ja loppuu kuin seinään. Ja sitten se taas jonkin ajan kuluttua tulee uudelleen. Perin outoa. Kokemuksia ja kommentteja muilta 308 omistajilta kaivataan. Eli täriseekö teilläkin samoin ratti?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #1 : 15.06.2012, 01:47:40 »
Renkaat epätasapainossa tai jossain renkaassa kudosvaurio. Kannattaa myös kokeilla ravistaako jarruttaessa. Silloin on mahdollista, että on myös jarrulevyt kierossa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #2 : 15.06.2012, 09:16:25 »
307 ja 308 mallit ovat herkkiä tärinälle jos renkaat eivät ole tasapainossa. Jo n.5-10g heitto voi saada aikaan tärinää tuossa 110-130km/h nopeudessa. Vika voi olla tasapainotuksessa, renkaissa, vanteissa tai pyörännavassa. Oliko peltivanteet vai alumiinivanteet. Ennen tasapainotusta tulisi vanne ja rengas pestä hyvin ja kivet ottaa renkaasta pois ja sitten tasapainotus kunnon koneella. Peugeot merkkihuolloissa on tasapainotuskoneet, mutta eivät käytä sitä 307 ja 308:n tapauksessa vaan tasapainotus Vianor liikkeessä.
Peugeot 3008 hybrid

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #3 : 15.06.2012, 09:42:24 »
Ei ravistanut jarruttaessa. Oli peltivanteet pölykapselien kera. Näytti olevan Michelin energysaverit aika kuluneet alla. Liekö alkuperäiset kun oli 60tkm mittarissa.

jouvee

  • Vieras
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #4 : 15.06.2012, 12:42:20 »
Vajaa 2kk sitten ostamani 308sw teki samaa eli noin 110-120 välillä melkoinen täristys ja kun vauhtia laittoi lisää / vähensi hiukan -> täristys loppui samantien. Ratastuksena tuossa oli originaali energy saverit peltivantein. Vaihdoin nuo uusiin renkaisiin ja vanteisiin, eikä sen jälkeen ole tärissyt eli vahva veikkaus olisi tasapainotus pikkaisen perseellään.

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #5 : 15.06.2012, 12:51:44 »
Toivottavasti on siitä kiinni. Autoliike tasapainottaa renkaat uudelleen jossain ennen kuin auto luovutetaan minulle.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #6 : 15.06.2012, 13:27:08 »
Ei välttämättä auta pelkkä tasapainotus, jos kummit on jo kovin kuluneet. Pinnassa saattaa olla jo sen verran heittoa, vaikka tasapainokone sanoisikin kaiken olevan kunnossa. Vanhemmilla aikanaan ollut vm.-91 Nissan Primera rauhoittui vasta uusilla renkailla, vaikkei edellisetkään olleet edes "lopussa". Itsekin sillä ehdin kortin saatuani vuosituhannen vaihteessa hetken ajamaan ja se oli niillä vanhoilla kumeilla ihan hirveä. Vanhat renkaat oli muistaakseni jotkut sen aikaiset misukat, tai ehkä bridgestonet.

jouvee

  • Vieras
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #7 : 15.06.2012, 21:33:18 »
Tuo on kyllä totta, nuo omat renkaat oli takaa sakkokunnossa, eikä edessäkään montaa milliä ollut jäljellä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #8 : 16.06.2012, 12:29:16 »
Tasapainokone sanoo tai koneen käyttäjä sanoo, että kaikki on kunnossa, kun ei saa rengasta tasapainoon. Minulla on yksi rengas, joka jouduttiin paikkaamaan ja sitä ei saa tasapainoon mitenkään. Ei tuntunut hirveästi kun oli viime kesänä takana, mutta nyt kun laitoin sen keväällä eteen niin ravistaa juuri tuollaisessa 115-130 km/h nopeudessa ikävästi. Täytyy tyytyä ajamaan hiljempaa tai kovempaa, kun ei silloin tunnu ja kun on kuitenkin vielä pintaa jäljellä. Syksymmällä sitten pistetään taas uutta alle.

Totke

  • Vieras
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #9 : 18.09.2012, 21:29:33 »
Itse huomasin samaa samoissa vauhdeissa nyt kaksivuotiaassa hatchbackissa alkuperäisillä, n. 50 tkm ajetuilla renkailla aluvanteella. Mulla korjaantui tarkastamalla rengaspaineet. Herkkä oli kyllä koska toisessa eturenkaassa oli vain 0,1 baria pienempi paine kuin toisessa. Epäilin kyllä itsekin että josko paino on irronnut, tai renkaat alkaa olla tiensä päässä. En ole moottoritieskaalaa kovempia nopeuksia kyllä kokeillut, mulle riittää että tämä normaali käyttöalue toimii, ensi kesänä tarvitsee jo uusia renkaita hommailla kuitenkin.

SEL

  • Vieras
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #10 : 19.09.2012, 09:15:44 »
Vika ei välttämättä ole tasapainotuksessa, vaan renkaassa itsessään. Materiaalissa saattaa olla kovempi kohta, esim. käytetyn kumimaton saumakohta jonka liitos ei ole onnistunut täysin ja tällainen tuleeesiin kuluneilla renkailla. Itselläni on alla NCT5:set ja jos auto seisoo yli vuorokauden ulkoilman ollessa 10 asteen korvilla, ensimmäiset 20 - 30 km ratti täristää, mutta sitten tasaantuu ja tärinä häviää. Ominaisuus on tullut kun pinta lähenee merkkejä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #11 : 19.09.2012, 09:20:38 »
Minulla on kahdessa autossa ollut NCT5:set ja molemmissa nuo olivat todella huonot. Esimerkiksi tuosta ravistamista oli uudesta asti ja jälkimmäisessä autossa vaihdatin nuo renkaat myyjän laskuun sellaisiin, joilla pääsee eteenpäin ilman että aina ravistaa.

SEL

  • Vieras
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #12 : 19.09.2012, 10:00:41 »
Olen samaa mieltä renkaista, huonoimmat renkaat mitä muistan itselläni olleen. Ne toimii vasta sitten kun ne on lämmenneet kunnolla, silloin ravistus loppuu ja hirveä rengasmelu laantuu kohtuulliseksi. Vajaa puolituntia motarilla kun on lämmin keli, sitten alkaa pelittämään.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #13 : 19.09.2012, 10:52:15 »
5008 sai kuukausi takaperin uudet Nokian Hakka Bluet, jotka tärisyttivät rattia melko voimakkaasti 105km/h nopeudesta ylöspäin. Auto seuraavana päivänä takaisin Vianorille, jossa asentaja (eri kun renkaat tasapainottanut ja alle laittanut) tarkasti tasapainotuksen, ja totesi että tasapanotus oli pielessä vasemman eturenkaan osalta 5g ja oikean 15g, mutta että tuo on niin vähän että ei voi vaikuttaa tuohon tärinään ja pyysi viemään auton huoltoon. Onneksi paikan vastaava hoitaja (tms.) kuuli tuon ja tuli paikalle todeten että tasan tarkkaan vaikuttaa etenkin suuremmissa nopeuksissa, ja käski asentajaa tasapainottamaan renkaat uudelleen samalla pyytäen anteeksi heidän mokaansa. Tärinä loppui siihen, ja pisteet paikan pomolle.

SEL

  • Vieras
Vs: 308 - Ratti tärisee korkeilla ajonopeuksilla
« Vastaus #14 : 19.09.2012, 13:17:34 »
Oliko kyseessä Olarinluoman toimipiste, siellä kävi minulle samalla tavalla, laittoi yhteenkin pyörään 85g painoa ja sanoi että pitää laittaa taakse kun ei ole painossa. Toisessa firmassa ottivat painot pois ja laittoivat muistaakseni 15g painoa ta tuli tasapainoon. Sain kuitenkin kohtuullisen hyvtyksen Vianorilta.