Kirjoittaja Aihe: 308 - Moottorinlämmitin (EB)  (Luettu 4876 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

exrellumies

  • Vieras
308 - Moottorinlämmitin (EB)
« : 21.01.2018, 10:49:56 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Active (automaatti).

Millainen moottorinlämmitin mahtaa olla 1.2 puretech 130 moottorissa? Auto on ostettu käytettynä ja siinä on Defan lämmitin sisäpistokkeella, mutta olen miettinyt kuinka kauan moottoria pitäisi lämmittää. Onko näissä nykymoottoreille tyypillinen tehoton säteilylämmitin, kun perinteistä lohkolämmitintä ei pysty asentamaan?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #1 : 21.01.2018, 11:50:58 »
Defan nettisivut tarjoaa ainakin pelkästään säteilylämmitintä kyseiselle moottorille.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #2 : 21.01.2018, 12:44:35 »
Eikä testeissä kuitenkin havaittu että myös säteilylämmittimistä oli huomattavaa hyötyä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #3 : 21.01.2018, 13:15:58 »
Lämmitä sen verran kun sisätila vaatii, moottori kyllä lämpenee nopeasti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #4 : 21.01.2018, 14:19:15 »
Just viiko sitten grillasin pojan 206:sta lätkälämmittimellä 4 tuntia. Suli lumet ja jäät konepellistä, kun ei ole eristemattoa välissä. Venakopan kansi oli varmaan +40c.
Mulla on hyvät kokemukset noista lätkälämmittimistä, en oikein ymmärrä kun niistä aina itketään, että ei niillä tee mitään. Mahtaako ne olla sitten rikki. 2 tuntia on kuitenkin mimimi, tunti ei varmaan riitä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #5 : 21.01.2018, 14:32:44 »
Ja lähtökohtaisestihan säteilylämmittimen tarkoitus ei ole lämmittää koko moottoria, vaan öljy ja varmistaa moottorin hyvä voitelu heti käynnistyshetkestä lähtien ja pienentää kylmäkäynnistyksestä johtuvaa moottorin suurempaa kulumista. Kyllä moottori sitten käydessään lämpenee.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #6 : 21.01.2018, 14:48:35 »
Kyllä siitä lätkästä irtoo lohkoonkin lämpöö ,voihan siihen purtekkiin laitta defan lämppäriletkuihin tai pumpullisen tt-thermon.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

hessu208

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 170
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #7 : 21.01.2018, 15:48:43 »
Säteilylämmitin on ihan paikallaan. Lämpö tulee hyttiin pienellä viiveellä, mutta tosiaan öljyt ovat valmiiksi notkeammat.

Leijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #8 : 21.01.2018, 16:36:49 »
Säteilylämmittimen teho on 250W luokkaa, joten ei sillä kyllä paljon lämmitetä kun vain puolet siitä on lohkossa kiinni.

Makylator

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #9 : 18.04.2020, 10:44:20 »
Onko Puretecheissä tuo säteilylämmitin sentään öljypohjassa eikä vaan lohkon kyljessä? Silloin siitä on sentään tuon öljyjen esilämmityshyöty, mikä kyllä sekin näillä nykyöljyillä on aika mitätön.

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #10 : 27.04.2020, 10:36:37 »
Onhan tuota kehitystä onneksi vähän tapahtunut kuudessa vuosikymmenessä. ;D
Varmasti "tehokas" laite -30 asteen pakkasilla. Kuva jäi jotenkin vajaaksi, mutta aukeaa kokonaisena kun sitä napsauttaa.

« Viimeksi muokattu: 27.04.2020, 10:41:15 kirjoittanut Pajari »

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #11 : 04.01.2021, 21:09:28 »
Onko toi säteilylämmitin ainut vaihtoehto puretechiin mitä on saatavilla?
Webasto olis hyvä, mut se maksaa hunajaa ja joku lämmitin tarvis saada.
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #12 : 05.01.2021, 10:02:44 »
Minulla on kokemusta PureTechin säteilylämmittimestä Oulun korkeudelta. Jokunen vuosi sitten oli täällä paukkupakkasia. Yöt auto oli puolilämpimässä tallissa, mutta työpäivän ajaksi laitoin aina tolppaan. Pakkasta oli kerran yli 30 astetta, kun huomasin että tolpan ajoituskello oli pielessä (idioottimaisen suunnittelun vuoksi, mutta se on jo toinen juttu), eikä lämmitys ollut ollut lainkaan päällä. Mietin, miten tuo pyörähtää käyntiin. Hyrähti aivan normaalisti lyhyellä starttauksella käyntiin, eikä lämpenemisessä huomannut mitään eroa. 0W-öljy on aika notkeaa kylmässäkin, mutta varmaan öljypohjanlämmitys parantaa alkuvaiheen voitelua, kuten ketjussa on aiemmin todettu.

Uusista sylinterilohkoista puuttuu kai yleisesti lohkolämmittimen reikä, eikä vesiletkulämmittimiäkään liene saatavilla. Yksi syy tähän taitaa olla se, että moottorin ohjauselektroniikka ei tiedä mitään jäähdytysnesteen lämmityksestä ja voi tulkita tilanteen viaksi, kun lämpöanturit antavat ristiriitaista tietoa. (Alkuperäisasennettu) Webasto saattaa hyvinkin   jutella elektroniikan kanssa ja selittää tilanteen.

2015 308 SW PureTech 1.2 Allure

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #13 : 05.01.2021, 12:14:43 »
Tuota kyllä mä alkaisin olla aavistuksen huolissani jos muutaman vuoden vanha bensiinikäyttöinen auto ei lähtisi lämmittämättä käyntiin pakkasen ollessa -30 asteen korvilla, dieselkäyttöiset on sitten vähän eri tarina. On tullut koitettua kerran puretechilla, eikä siinä ole tosiaan mitään ihmeellistä, käynnistyy ja käy ihan siististi, lämpeneekin nopeasti, niin kuin vaan voi olettaa että bensakoneella varustettu auto vaan voi lämmetä. Noin itse ei tule varsinaisesti käytettyä esilämmitystä moottorin takia, vaan sisätilalämmittimen takia. Vaikka nuo autot lämpeneekin nopeasti, niin on se paljon mukavampi mennä lämpimään autoon jonka ikkunatkin ovat jo sulaneet, noin jos voi kerran valita käyttääkö aikansa ikkunoiden rapsutteluun vai ei. Olennaisempaa lienee se että maksaako itse sähkönsä vai ei, noin siinä mielessä kannattaako sitä lämmitintä käyttää tuntitolkulla rahan säästön toivossa, vai onko käytön motivaationa vain mukavuus.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
Vs: 308 - Moottorinlämmitin (EB)
« Vastaus #14 : 05.01.2021, 12:36:00 »
Kiitos hyvistä vastauksista siinähän sitä infoa tulikin hyvin.
Juu ilman on pärjätty jo kaks talvea, että ei se nyt pakollinen ole.
Etelässä varsinkaan mitää talvee tunnu edes olevan enää.
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97