Kirjoittaja Aihe: 607 - Moottorin ilmanotto  (Luettu 4877 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

epa

  • Vieras
607 - Moottorin ilmanotto
« : 24.07.2007, 09:18:38 »
Auto: 2001 607 2,2.

Missä sijaitsee 2,2 litran bensiinimoottorilla olevan 607:n moottorin ilmaotto? Omassani oli selvästikin ei tehtaalta lähtöisin oleva viritelmä, jolla moottorin ilmanotto oli järjestetty pakosarjan päältä. Purin rakennelman pois ja kiinnostaisi palauttaa ilmanotto tehtaan tarkoittamaan asuun. Nyt moottori ottaa ilmansa suoraan ilmansuodatinkotelon alta lyhyen torven kautta.

Ei kai ruiskumoottori tarvitse imuilman esilämmitystä vaikka auto onkin lapista kotoisin (ainakaan kesällä)? Onkohan ollut tarkoitus helpottaa huohottimen jäätymisongelmia vai miksiköhän moinen rakenne?

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin ilmanotto
« Vastaus #1 : 24.07.2007, 12:37:54 »
Tarkoituksena lienee (maahantuojan asennuttamalla lämminilma putkella jne,) ollut helpottaa talvista kaasuläpän jäätymisongelmaa. Sähkökäyttöisessä kaasuläppä-yksikössä ei ole edellisen mallin tapaan jäähdytysnestekiertoa, joka lämmittää läppäkoteloa.

Onko systeemissä tulo-ilman jakoläppäyhde, joka ilman lämpötilan mukaisesti (bimetallijousella?) sulkee/avaa lämmitetyn ilman virtausta suodatinkoteloon?

epa

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin ilmanotto
« Vastaus #2 : 24.07.2007, 13:07:18 »
Ei ollut jakoläppää, vaan suora putki ilmansuodattimem kotelolta pakosarjan päälle - eli sai lämmintä ilmaa myös kesällä. Asennus ei kyllä näyttänyt maahantuojankaan tekemältä. Mikä tuon kaasuläpän jäätymisen aiheuttaa ja voiko keski Suomen talvesta selvitä ilman esilämmitystä? 605:sessani ei tuollaista systeemiä ole - tosin ahdin taitaa lämmittää ilmaa muutenkin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin ilmanotto
« Vastaus #3 : 24.07.2007, 17:36:35 »
Mikä tuon kaasuläpän jäätymisen aiheuttaa ja voiko keski Suomen talvesta selvitä ilman esilämmitystä?

605:sessani ei tuollaista systeemiä ole - tosin ahdin taitaa lämmittää ilmaa muutenkin.

Ilmankosteus yhdessä kaasuläpän kohdalla tapahtuan virtausnopeuden suurenemisen kanssa, jolloin kosteus tiivistyy läppäkotelon kylmiin pintoihin. Sen vuoksi näissä ollut aiemmin (605 mallit) jäähdytysneste kierto - muistaakseni myös 605 mallin XU10J2TE moottorin yhteydessä. Tokihan selvitä voi, mutta erinäisiä ongelmia kyllä seuraa.

epa

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin ilmanotto
« Vastaus #4 : 24.07.2007, 18:27:46 »
Oli se viritys kaiketi sittenkin maahantuojan tekemä kun osia tutkiessani huomasin sen rakennetun pösön osilla. Pitänee talveksi tehdä vastaava hieman siistimmin toteutettuna.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 607 - Moottorin ilmanotto
« Vastaus #5 : 29.07.2007, 23:17:58 »
Se maahantuojan tekemä viritelmä on ainakin joissain malleissa hurjemman näköinen kuin teini poikien tuunaukset. Itse en ois omaan autooni takuuna moista hyväksynyt.

Niitä kaasuläppiä on erilaisia ja takuuna niihin on vaihdettu uudemmat versiot joiden ei pitäisi olla niin herkkiä jäätymään. Merkkiliikkeessä pitäisi selvitä onko sinun autoosi toi vaihto tehty.