Kirjoittaja Aihe: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 81556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #15 : 22.08.2008, 04:31:03 »
Artikkeli SV24:stä.

http://www.automobile-sportive.com/guide/peugeot/605sv24.php

En ymmärrä artikkelin kieltä, muutama kysymys kuitenkin:
-Type: 6 cylindres en V à 90°, 24 soupapes  Moottori on siis tosiaan 90 asteen kulmalla? Pohjautuuko siis läheisesti PRV:hen?
-Position: longitudinal AV  Onko moottori pitkittäin? Kaikissa moottorivaihtoehdoissa?
-Réputation catastrophique...  (miinukset) Mitä katastrofaalista maineessa on?

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #16 : 22.08.2008, 07:49:07 »
- moottori on edelleen kehitettyä (mm. sylinterin kannet) PRV tyyppiä (ZPJ4).
- longitudinal AV = poikittain.
- moottorinumerot 4017 (mallit po. moottorilla 90 loppuvuosi/91 alkuvuoteen) asti nokka-akseli ja painimet kuluvat. Moottorit vaihdettu tehdastakuuna.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #17 : 22.08.2008, 08:36:12 »
- moottori on edelleen kehitettyä (mm. sylinterin kannet) PRV tyyppiä (ZPJ4).
- longitudinal AV = poikittain.
- moottorinumerot 4017 (mallit po. moottorilla 90 loppuvuosi/91 alkuvuoteen) asti nokka-akseli ja painimet kuluvat. Moottorit vaihdettu tehdastakuuna.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6706.0

Parannukset ovat ilmeisesti moottorinumerosta 4088 lähtien (Service Boxin varaosaluettelon perusteella). Myös numerosta 5815 lähtien näyttäisi olevan tehty muutoksia venttiilikoneistoon (ks. Service Box ref. number Z6F009A40A ja Z6F009A41A).

ZPJ4-koneen osalta näyttäisi siltä, että Peugeot ei enää toimita siihen tiettyjä moottorin osia (merkintä NFP)?-(
« Viimeksi muokattu: 22.08.2008, 08:54:43 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #18 : 22.08.2008, 09:06:39 »
Kyllä, 4017 oli virheellinen muistikuva, venttiilikoneiston painimet ja nokka-akseli kuluivat 4087 moottorinumeroon asti. NFP todellakin tarkoittaa ettei kyseistä osaa enää Peugeotilta saa, yleensä merkintää vara-osaluettelossa käytetään, kun korvaava osa korvaa alunperin saatavana olleen.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #19 : 22.08.2008, 13:49:57 »
  Kiitoksia vastauksesta. Maine siis viittasi tuohon voiteluun. Mahtaako olla virheellistä tietoa tuo Hesarin vikalistassa Citroën XM:n kohdalla mainittu sylinterien kululminen? Muistelisin lukeneeni tuon myös joskus 605:n kohdalta, tiedä sitten muistanko väärin.
Lainaus
V6-moottoreissa vuosimalleissa 1990-91 voiteluvika. Sylinterit kuluivat nopeasti.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #20 : 22.08.2008, 19:44:27 »
Eivät ne sen enempää kulu, ennemminkin päinvastoin, kuin muissakaan moottoreissa. Näissä mäntänopeus on pienempikin, kuin monessa pidempi-iskuisessa moottorissa. Männänrengas kitkakin (pienimmillään tyypillisesti n. 2000 1/min tietämillä) matalilla kierroksilla pyörivässä moottorissa pienempi. Toki moottori-öljyn laatu vaikuttaa myös jonkin verran.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #21 : 26.08.2008, 22:42:07 »
Kuinka suuri tuo nokka-akselien ja paininten kulumisongelma ensimmäisissä ZPJ4-koneissa on ja tapahtuuko sitä lähes poikkeuksetta? Voisi kuvitella, että ongelma ilmenee hyvinkin pienillä ajomäärillä, koska korjaus ongelmaan tuli jo niin varhaisessa vaiheessa tuotannon aloittamisesta? Onko joku itse nähnyt kyseisiä tapauksia?

Ajattelin vain, että kuinka suurella varmuudella korjaamaton, yli 100 000 km ajettu ZPJ4-kone on noilta osin kulunut...

Poikkeuksetta, kyllä ja melko lyhyillä ajosuoritteilla. Pari tuollaista moottoria on hyllyssä.

Kale306

  • Vieras
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #22 : 27.08.2008, 12:16:25 »
Omaani oli moottori uusittu Saksassa vuodenvaihteessa 1992/1993. Kilometrilukemassa 52tkm.

Nykyinen moottorini on numero 7066 :) Ja luku täsmää auton papereiden seassa olleeseen Peugeotin uuden moottorin takuuvihkoseen.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #23 : 01.06.2009, 19:57:43 »
SVi löytyy myös. Kokonaista 1kpl Suomessa, Lahdessa. Eilen nähty elävänä Peugeot FAQ tapaamisessa.
Tuotu Sveitsistä. Kaksilitrainen bensaruisku ILMAN katalysaattoria. Samalla ainoa 605 Suomessa jossa ei ole kattia.


Lisätään tähän vielä että Suomesta löytyy myös yksi 605 SVti -93. Lisätietoja siitä löytyy koeajettuja myyntiautoja -topicista.
Audi A4 Tdi Q

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #24 : 04.07.2009, 23:19:03 »
Terve kaikille.

Olis tollane 605 kiikarissa ja siksi kysyisinkin, että minkä suurusia teillä on ollu huoltokustannukset/korjaukset jos ootte vieny auton korjaamolle tai merkkihuoltoon? Kuulin vaa, että ku tuo auto on ollu aikoinaa uutena aika kallis nii olis suuret huoltokustannukset? Tietysti kustannuksien suuruus riippuu mitä autolle tekee, mut kuiteski ny heitin tällasen kysymyksen ilmaan.

Mikä siinä nyt niin rakettitiedettä olisi? Ei muuta kun motonetin varaosahintoja selaamaan ja vertailemaan hintoja sen hetkisten vastaavien kanssa kuten; Alfa 164, Opel Omega, Citroen XM, yms.
Peltityöt on edelleen hyvin vähissä, se on erittäin suuri ero vastaaviin ikäisiin kilpailijoihin.
Audi A4 Tdi Q

Pököttimies

  • Vieras
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #25 : 07.07.2009, 15:17:44 »
Terve kaikille.

Olis tollane 605 kiikarissa ja siksi kysyisinkin, että minkä suurusia teillä on ollu huoltokustannukset/korjaukset jos ootte vieny auton korjaamolle tai merkkihuoltoon? Kuulin vaa, että ku tuo auto on ollu aikoinaa uutena aika kallis nii olis suuret huoltokustannukset? Tietysti kustannuksien suuruus riippuu mitä autolle tekee, mut kuiteski ny heitin tällasen kysymyksen ilmaan.

Riippuu pitkälti millä koneella 605 sattuu olemaan. Jos on 2.0i nuhapumppu ilman turboa niin varaosat on motonetissä halpoja ja saakin paremmin kuin isompiin koneisiin. Ja mitä tulee huoltoihin yleensä niin tähän asti kestävin auto mitä olen ikinä omistanut 319 t mittarissa ja kaikki mitä olen laittanut on olleet perus kamaa. Suodattimia, putkiston osia, jarruosia, jousia ja nesteitä. Nyt viime viikolla joutu ostaa puolakannen joka makso melkee 200€ mut muuten olen päässyt halvemmalla kuin millään muulla autolla. 605 on kasattu huomattavasti kestävämmistä osista kuin yleensä ns. perus auto. Tai jos ei ole niin sitten minun yksilö taitaa olla timantti.  ;)
« Viimeksi muokattu: 07.07.2009, 15:21:08 kirjoittanut Pököttimies »

Ariens

  • Vieras
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #26 : 21.09.2009, 22:41:46 »
Aiheesta on varmastikin paljon keskustelua ollut, mutta olen uusi "palstalainen" enkä löytänyt haulla tyhjentävää vastausta. Olen ostamassa Peugeot 605:sta automaattivaihteistolla, ehkä 2.0l, vm.90. Koneen ja laatikon malleista en osaa sanoa mitään. Ajomäärät liikkuu noin 300-400tkm. Kauanko automaattilaatikko kestää? Miten parhaiten tarkistan laatikon toiminan koeajolla?

Kaikki kommentit aiheesta kiinnostavat.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #27 : 22.09.2009, 03:03:41 »
Olen ostamassa Peugeot 605:sta automaattivaihteistolla, ehkä 2.0l, vm.90. Koneen ja laatikon malleista en osaa sanoa mitään. Ajomäärät liikkuu noin 300-400tkm. Kauanko automaattilaatikko kestää?

Vaihteiston tyyppi kyseisessä mallissa on ZF4HP18 ->samaa vaihteistoa on käytetty laajasti eri automerkkien malleissa. Samat ongelmat tähän pätevät kuin muihinkin ZF:n aikakauden tuotteisiin.

Mikäli yksilö ollut huonolla huollolla (öljynvaihto,suodattimen puhdistus jne.) niin ainakin vaihtamisongelmia voi hyvinkin esiintyä. Tyypillisesti noihin joutuu about mainituilla kilometreillä jo (jarrupanta)säätöä tai remonttia tekemään.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #28 : 11.04.2010, 20:52:35 »
Onkos tommosessa 1997 pösössä vielä näppäiltävä ajon esto :D

On kaikissa 605:ssa. Ainakin uudemmissa sen voi kytkeä "automaatille" eli ovien avaaminen kaukosäätimellä vapautaa ajoneston pariksi minuutiksi, jolloin ei käytännössä tarvitse näppäillä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #29 : 07.11.2010, 23:28:08 »
Anteeks offtopic mut mitäs mielt janne l ois tommosesta 1994 605 pösöstä 2,0 koneella.Jäi itellä hiton hyvä kuva sellasesta ja nettiautossa ois siisti sellai myynnis


Mieltä voi olla mitä vaan, mutta noin vanha auto - olkoon merkki tai malli mikä vaan, on aina yksilö. Jos 605:sta on ajanut, tuntuu kaikki muut varsinkin pienemmät autot hieman rimpuloilta.
Jaa tämä? http://www.nettiauto.com/peugeot/605/3602070
Tuosta saa rahalle hyvää ja nykyaikaisempaa vastinetta verrattuna ym. 405:een.
Audi A4 Tdi Q