Kirjoittaja Aihe: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto  (Luettu 8028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiF

  • Vieras
605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« : 01.02.2007, 22:21:59 »
Lämmityslaitteen kennon vaihto onnistuu kojelautaa sahailematta Benkun kirjoittaman ohjeen mukaisesti:

Kiinnityspultit avaamalla...

- kojelaudan päädyissä (2 + 2 pulttia ovaalin muotoisten peitelevyjen alta)
- 'tuulilasin alareunassa' tulo-ilma aukon reunoissa (1 + 1 kpl) ja keskellä (1 kpl) peitelevyjen alla
- hansikaslokeron valaisin paneelin yläpuolella 1 kpl

apukuljettajan jalkatilan keskikonsolin puoleinen sivuverhouslevy...

- jalkatilan (kojelaudan alla sijaitsevan) ilmasuuttimen päädyssä 2 ruuvia
- sivuverhouslevyssä 1 kiinnitysruuvi jonka 'reikä' löytyy tunnustelemalla verhouksen pintaa (sijainti suunnilleen muutama sentti keskikonsolin pystystä etusivu/verhouslevyn takareunasta keulaan päin).
- taaemman (penkin etupuolelle suuntautuvan) ilmasuuttimen kohdalta verhouspala irtoaa vetämällä -> kiinnitys kynsillä

Lämmönvaihdin kennon irroitus...

- kennon päädyssä 2 kpl kiinnitysruuveja, sekä kennon tulo- ja paluuputken kiinnitys putkien välistä yhdellä pultilla

- aseta jalkatilaan/kennokotelon reunalle esim. aukilevitetty muovipussi sekä imukykyistä materiaalia -> froteepyyhe tmv. ja työnnä putkia moottoritilaan päin n. 5 cm (tai vedä moottoritilan puolelta)

Tarvittaessa (mikäli putket eivät liiku keulaan päin) löysää putkien rintapellin läpiviennistä kumitiivisteen kiinnitys (käsiksipääsy moottoritilan puolelta -> kiinnitys putkien välissä), mutta älä irroita tätä mutteria (vai oliko se pultti ei muista ulkoa varmaksi)... eli mutteria muutama kierros löysälle samalla jompaa kumpaa putkea vetäen/nitkuttaen jne.

Nyt voikin kennon irroittaa eli joko 'pää jalkatilaan ja vasemmalla hartialla' tai muuten kojelautaa apukuljettajan puolelta n. 40 mm kohottaen voi kennon vetää pesästään.

Puhdista kennokotelo, erityisesti mikäli autossa ei ole jatkuvasti käytetty raitisilmasuodatinta.
Asenna vara-osakennon otsapintaa kiertämään kennon mukana tullut tiiviste.
Työnnä kenno pesäänsä -> kojelautaa kohottaen jne.
Puhdista putkien olakkeet ja asenna kennon mukana tulleet O-renkaat putkien olakkeisiin.
Vedä putket kennon reikiin.
Kiinnitä putket kiinnitävä alumiinipala ja kennon koteloon kiinnittävät ruuvit.

Kiinnitä kojelauta ja rintapellistä läpiviennin mutteri.
Täytä järjestelmä jäähdytysneste seoksella, lämmityskäytä -> tarkista vuotaako.
Kiinnitä verhouslevy ja suuttimen päätykappale.

Lisäksi... 'saattaa olla kannattavaa' ;) pari päivää ennen asennustyötä. Tiivistää uudesta kennosta päädyn liitos (eli 'valaa' alumiinipäädyn ja kiinnityskynsien/muovipäädyn saumakohta) polymeerimassalla.

Omiini ja muutamaan muuhunkin tehtynä -> yksikään ei ole vielä (about 3, 5, 7 saati 9 vuoteen) vuotanut.


AnttiF

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #1 : 01.02.2007, 22:30:18 »
Ja vielä toinen tapa (Janne L:n kirjoittama ohje):

Tuli tuossa vaihdettua 605:een samainen komponentti. Tähän operaatioon on selvästi kaksi koulukuntaa. Jotkut haluavat vaihtaa kennon teknisesti ´oikein´eli rikkomatta mitään. Toiset päätyvät tekemään "keisarinleikkauksen" eli silpomaan hiukan kojelautaa, jotta projekti saataisiin helpommalla tehtyä. Itsehän kuuluin tällä kertaa tähän laiskempaan koulukuntaan.  :wink:

Näin tehtiin 605:n kanssa:



Kennon pääty näkyy mutta on hiukan kojelaudan takana. Ainoastaan hanskalokero poistettu.



Pieni kulma leikattu kojelaudasta ja lokeron syvennysosaa vedetty hiukan ulospäin.



Nyt kenno mahtuu ulos.



Pakasta vedetty kenno vs 350tkm/8v käytetty.



Näin ommeltiin syntynyt haava, joka jää täysin näkymättömiin, kun loput osat asennetaan takaisin paikalleen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info