Ongelma:
Auto: 1991 405 1,9 GRI (XU9M, Fenix 1B).
Emännän hyvin palvellut 405 on alkanut viime aikoin kiukuttelemaan. Nopeasti kun painaa kaasua, niin paukauttaa lieskojen kera imusarjassa. Ajossa kiihdytettäessä nykäisee pari/kolme kertaa todella rajusti, jonka jälkeen kierrosten noustua veto on tasaista. Ei tee joka kiihdytyksessä tuota nykäystä, mutta useinmiten. Kokeiltu toisella kaasuläpän asentotunnistimella, mutta ei auttanut. Imupuolella ei havaittu vuotoa missään.
Jakaja ja pyörijä on, mutta kärjetön. Jakajapuoli on kunnossa ja kokeilin uusilla tulpilla, ei vaikutusta. Kyllä se niin on, että imuventtiilin vuoto mitä ilmeisimmin on kyseessä. Kun sytytyshetkellä palotilassa oleva polttoaine sytytetään, niin vuotavan imuventtiilin kautta syttyy myös imusarjassa oleva polttoaineseos ja siitä johtuu myös paukahdus ja "leimahdus" imusarjassa.
Ratkaisu:
Ei johtunut paukahtelu ja nykiminen vuotavista imuventtiileistä eikä lambda-anturista, jonka vaihdoin uuteen. Vika selvisi tulpanjohtojen vastusmittauksella, joista kahdessa oli katkoksia. Johtojen vaihdon jälkeen paukahtelu, nykiminen ja välillä epätasainen tyhjäkäynti korjaantui.