Kirjoittaja Aihe: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä  (Luettu 10156 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #15 : 08.12.2012, 02:03:25 »
Radio-ohjattavilla me mennään Lithium polymer akuilla ja niissä piisaa kapasiteettia ja virranantokykyä!

Eiköhän ne nykyään ole FeLiPo4 eli nanokokoista partikkelimassaa omaavia litiumrautafosfaatti akkuja, eivätkä Li-Po eli Litium Polymeeri kemian omaavia.

FeLiPo4 akuista saadaan huippuvirtaa enemmän ja myös kapasiteetti suurempi.

Benkku

  • Vieras
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #16 : 08.12.2012, 02:04:44 »
Itse olen ymmärtänyt ettei Litium-akut sittenkään vielä sovellu autojen akuiksi? Sen takia myös Toyota on päättänyt käyttää muita akkutyyppejä, eikä vaan hinnan takia.

EDIT: Ilmeisesti eivät täysin olekaan hylänneet Litiumeja.

Kyllä soveltuu ja ovat Toyotallakin käyttäneet FeLiPo4 akkuja jo pitkään Hybrideissään.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #17 : 08.12.2012, 02:10:30 »
LiPo-akkujen virrananto lähestyy olematonta kun mennään pakkaseen ja akku pääsee jäähtymään. Lämpimässä LiPo hakkaa kyllä virranannossa LiFePO4-akut.

Benkku

  • Vieras
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #18 : 08.12.2012, 02:18:38 »
Lämpimässä LiPo hakkaa kyllä virranannossa LiFePO4-akut.

Eivät hakkaa esimerkiksi A123 Systemsin nano phosphate akkuja - 'Lipot' eivät pääse edes lähelle virranannossa.
http://lygte-info.dk/review/batteries2012/A123%2026650%202500mAh%20%28Green%29%20UK.html
http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=35230

Lipo vs. A123
http://www.rcuniverse.com/forum/m_6694878/tm.htm

http://www.radicalrc.com/category/A123-Cells-Packs-199
http://www.a123systems.com/lithium-ion-cells-26650-cylindrical-cell.htm
Noita A123:n 26650 kennoja ja isompia 18.5Ah:n pussi-akkuja on tullut mittailtua.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2012, 02:31:06 kirjoittanut Benkku »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #19 : 08.12.2012, 11:12:40 »
Et sitten mihinkään vanhempaan keksinyt linkkejä antaa. Noin se tilanne olikin 4-5 vuotta sitten, mutta nykyiset LiPot hakkaavat mennen tullen nuo painavat A123:n LiFePO4:t samoin kuin kaikkien muidenkin vastaavat. Meillä oli 2008 vuonna kesäkauden ajan A123:t käytössä RC-kalustossa ne oli kova juttu silloin. Sen jälkeen LiPojen kehitys on ollut paljon nopeampaa ja samaan fyysiseen tilaan saa paljon kevyemmät LiPo-akut, joista saa myös enemmän virtaa ulos. Toki LiPojakin on monenlaisia ja monenlaisella virranannolla, mutta niin on LiFePO4:siakin. Nuo suurimpaan virranantoon kykenevät LiPot alkavat heiketä oleellisesti jo lämpötilojen laskiessa 10 asteen alapuolelle. Toki niin kauan kun LiPo-akku pidetään lämpimänä ennen käyttöä ja sillä on käytön aikana riittävä kuormitus, se kyllä pitää itsensä lämpimänä pakkasessakin. Tuossa LiFePO4 on paljon parempi. Olen käyttänyt sellaista jopa 12v:n lyijyakun korvaajana traktorissa, siten että akku on kiinni kokoajan myös pakkasessa. Hyvin toimii ja käyntiin on lähtenyt kelissä kuin kelissä.

Ladattaessa LiFePO4 taitaa edelleen hakata LiPon selvästi. Siinä kun LiPon latausvirta saa olla enintään 5C, voi LiFePO4:sia ladata jopa 15C. Selvennykseksi esim. 10 Ah akulle 1C on 10 A eli tuon kokoinen LiPo voi kestää lataamisen jopa 50 A:n virralla, kun vastaavaa A123:n LiFePO4-kennoista saisi ladata jopa 150 A virralla.

Benkku

  • Vieras
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #20 : 08.12.2012, 11:53:37 »
Et sitten mihinkään vanhempaan keksinyt linkkejä antaa. Noin se tilanne olikin 4-5 vuotta sitten, mutta nykyiset LiPot hakkaavat mennen tullen nuo painavat A123:n LiFePO4:t

En löytänyt kapasiteetti- tai virtakäyriä 'uudemmista' lipoista, sinähän voit laittaa käyriä? Annoin kyllä reilusti tasoitusta, sillä nykyään tuosta 26650 kennosta on hieman kehittynyt B versio.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2012, 11:59:29 kirjoittanut Benkku »

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #21 : 08.12.2012, 11:59:10 »
Tuulilasin koeajossa 3008 Hybrid4, kaupunki kulutus 7,5 maantie 6,0 ja koeajon keskikulutus 6,8. Jotakuinkin 3 litraa enemmän kuin tehdas ilmoittaa?!

Vihreää teknologiaa?!

Itse koeajaisin -20-asteen pakkasessa Hybrid Yariksen 1,9bar rengaspaineilla pumpaten kaasupoljinta ja siten romuttaa sen taloudellisuuden. Sitten kirjoittaisin siitä artikkelin autolehteen. Mitkähän oli tuulilasin Pösövihaajien olosuhteet 3008 Hy4:n koeajossa?
Tai sitten kuten Autocar teki ja oikein yritti saada pienen kulutuksen houkuteltua siitä esiin: Our average economy result of 51.6mpg would be good for a supermini powered by petrol alone, but you’d hope for a much better return from a car billed as among the most frugal on the road.

Autocar-lehdessä Toyota Yaris Hybrid kulutti siis 51.6mpg ~ 5,5 litraa sadalle. Normaali Yarikselle luvataan 5,4 litraa sekalaisessa ajossa. Eli hybridi vei desin enemmän ja suorituskykyä ei tullut lisää eikä nelivetoa. Toyota on kuitenkin käytännössä harjoitellut hybrideillä pidemmän aikaa kuin PSA vaikka Pösöllä oli jo 1991 autonäyttelyssä 405 hybridi jossa oli farmarimallissa sähkömoottorit taka-akselilla. Hondan CR-Z hybrid on ilmeisesti pahin kaikista. Urheilullisen näköinen auto, jossa ei ole normaalia enempää suorituskykyä eikä normaalia pienempää kulutusta. Suurimpaan osaan autovalmistajista ja autolehdistä ei siis voi luottaa.

Jos ne olisivat PSA:lla pelkästään tavoitelleet pientä kulutusta, niin ne olisi laittaneet 1.6HDI:n siihen 2.0HDI:n sijaan, mutta ne halusivat nostaa hybridit luokkaa ylemmäs. Valinta, jonka pitäisi paremmin oikeuttaa kovemman hinnan. Aluksihan hybridi piti tulla 308:iin.

Auto Motor und Sport sai 3008 Hybridin kulkemaan 5,6:lla sekalaisessa ajossa. Mikähän muu 2-litrainen neliveto crossover pääsee edes lähelle?
"Mit einem gemessenen Verbrauch von 5,6 l/100 km flossen"
« Viimeksi muokattu: 08.12.2012, 12:35:09 kirjoittanut Pate »
Peugeot RCZ HDI FAP

jsantala

  • Vieras
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #22 : 08.12.2012, 15:05:10 »
NiMH-akut eivät ole mitään öljy-yhtiöiden teknologiaa. Litium-akuista puhuminen on vähän turhan epämääräistä, kun erilaisia litiumia yhtenä komponenttina käyttäviä teknologioita on useita ja niiden ominaisuudet kovastikin toisistaan poikkeavia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Patent_encumbrance_of_large_automotive_NiMH_batteries

En tiennyt, että on tarkoitus mennä niin syvälle tässä, että alettaisiin puhua eri litium-kemioista ja niiden eroista.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #23 : 27.02.2013, 14:39:30 »
Testaajissa on eroa kuten myös tuloksissa. Silloin kun ei ajeta pakkasessa 3008 Hybrid 4 on ekoauto ja ADAC sai lämpimissä oloissa keskikulutukseksi 4,8 l/ 100km. Sillä ei vain passaa ajaa yli 120km/h.

Google kääntäjällä käännettyä:
"Peugeot 3008 HYbrid4 saavuttaa mitatun CO2-päästöt 124 g / km, hyvä
Tulos ajoneuvon alempaan keskiluokkaan. Jotta CO2-päästöt ajoneuvojen 37 pistettä
CO2 luvussa ADAC EcoTest.Keskimääräinen polttoaineen kulutus on 4,8 l/100 juuri
km. Erityisesti kaupunki, diesel hybridi käyttää sen ominaisuuksia, tässä on määrätty
Kulutus vain 3,5 l/100 km. Täysin ladatut akut voivat ennakoivaa ajaa jopa 4 km puhtaasti
ajaa sähköisesti.

Automaattinen Peugeot 3008 HYbrid4
Mutta taajama-kulutus on 4,1 l/100 km hyvin
alhainen, maantiellä ei kuitenkaan kulutus
aivan niin pieni (6,8 l/100 km).Syy: sähkömoottori
tuki nopeuksilla yli 120 km / h. enää.
Tämä saattaa jopa olla, että valtatie kulutus johtuu
lisäpainoa HYbrid4 yli HDi 150 hieman korkeampi
epäonnistuu."


http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4709_Peugeot_3008_HYbrid4_Automatik/Peugeot_3008_HYbrid4_Automatik.pdf
Peugeot RCZ HDI FAP

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #24 : 27.02.2013, 19:26:19 »
Jos ne olisivat PSA:lla pelkästään tavoitelleet pientä kulutusta, niin ne olisi laittaneet 1.6HDI:n siihen 2.0HDI:n sijaan, mutta ne halusivat nostaa hybridit luokkaa ylemmäs. Valinta, jonka pitäisi paremmin oikeuttaa kovemman hinnan. Aluksihan hybridi piti tulla 308:iin.

Hybridiä ei kuitenkaan osta kukaan köyhä, eikä köyhät ostele mitään alkaen malleja. Tavoitteena ei siis todellakaan ole ollut pieni kulutus, vaan ehkä vaan pienempi kulutus, mutta ensi sijaisesti  kuluttajien kokemukset ja palautteet hybridiautoista ja sitä saa kun saa niitä autoja kaupaksi. Ne nyt vaan sattuvat menemään paremmin kaupaksi kalliimmassa hintaluokassa, kun samalla tarjotaan hyvää suorituskykyä ja nelivetoa.

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #25 : 28.02.2013, 10:46:50 »
^Aivan. Tuo sähkömoottorein toteutettu "avustava" neliveto (joka on samalla mainio kiihdytysavustin) on monelle aivan riittävä syy hankkia tuollainen nelikkohybridi. Hankintahintojen eroa saa ajaa kauan takaisin ja kokonaisenergiataseella nuo hybridit häviävät pelkille polttomoottorilaitteille aina ja iänkaikkisesti.

Vihreys on siis näennäistä, mutta käyttöominaisuuksien kannalta tuollainen kampe on varmasti hyvä. Ja kiristyvien co2-vaatimusten myötä ei mene kauaa kun suurimmassa osassa autoista on jonkinlainen hybridikäyttö, on se sitten avustavalla nelivedolla tai ilman.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #27 : 10.01.2014, 17:13:28 »
50,000 Diesel Hybrid Vehicles Sold in Europe by PSA Peugeot Citroën

PARIS -- January 10, 2014

PSA Peugeot Citroën (Paris:UG) now ranks second in hybrid vehicle sales in
Europe, with over 50,000 diesel hybrid vehicles sold since their launch.
HYbrid4 diesel hybrid technology, launched in a world premiere at the start of
2012, has been introduced on the Peugeot 3008 and 508 HYbrid4, the 508 RXH and
the Citroën DS5 Hybrid 4. In Europe, one Citroën DS5 out of three, one Peugeot
508 out of four, and one Peugeot 3008 out of five leaving showrooms now
feature diesel hybrid technology.

HYbrid4 technology is a full-hybrid powertrain combining the road performance
of the 2.0-litre HDi DPF diesel engine (163 hp) in the front and the
efficiency of an electric motor (37 hp) in the rear. This winning combination
translates into a thoroughly enjoyable hybrid that offers a dynamic driving
experience thanks to its 200 hp engine, four-wheel drive, electric mode for
city driving and acceleration boost.

While maintaining performance levels, HYbrid4 also marks a genuine
breakthrough in terms of fuel consumption and CO[2] emissions, which start at
3.3 litres per 100 kilometres and 85 grams per kilometre. Comparatively
speaking, Hybrid4 uses 35% less fuel than a similar-sized diesel engine.

The HYbrid4 technology developed by PSA Peugeot Citroën, it is:

  * 300 patents
  * 1500 technicians and engineers involved
  * 500 M € investments
  * A production made in France:

       * The 2.0 HDI engine produced in Trémery
       * The 6 speed gearbox in Valenciennes
       * The Hybrid Powertrain management unit in Mulhouse
       * The 3008 HYbrid4 and DS5 HYbrid4 in Sochaux
       * The 508 HYbrid4 and 508 RXH in Rennes

     Corporate Communications 75, avenue de la Grande-Armée, 75116 Paris
          Telephone (33 1) 40 66 42 00 - www.psa-peugeot-citroen.com

Contact:

PSA Peugeot Citroën
Media contact
Laure de Servigny – +33 (0)1 40 66 35 42
laure.deservigny@mpsa.com

Peugeot RCZ HDI FAP

Premium

  • Vieras
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #28 : 11.01.2014, 10:38:21 »
Bosch on vahvasti mukana Hybrid4-kuvioissa. PSA:lta tulevat moottori ja automatisoitu vaihteisto, Boschilta Stop/Start-systeemi, hybridisysteemin tehonsäätöyksikkö, samoin takaakseliston sähkömoottori, sen alennusvaihteisto GKN:ltä ja hybridiakku tulee Sanyolta.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: Hybrid4-teknologialle Vihreä Ohjauspyörä
« Vastaus #29 : 11.01.2014, 10:48:39 »
Tarvitaan siis todellista onnea ettei hajoa ennenaikaisesti, Boschin maineen tuntien. Yllättävän monta Hybridiä ovat saaneet myytyä, olen hieman yllättynyt.