Kirjoittaja Aihe: 306 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)  (Luettu 14115 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

masa

  • Vieras
306 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« : 20.04.2007, 14:23:22 »
Auto: 1996 306 1,9 SRDT.

Miten/mistä kiristän käsijarrua? Auto ollut minulla vasta n. kuukauden niin en ole perehtynyt asiaan.. Lisäksi käsijarrun merkkivalo palaa jatkuvasti, johtuukohan sekin käsijarrun löystymisestä? Jarru on vedettävä aivan viimeiseen asti ylös että pitää jos parkkeeraa ylä- tai alamäkeen.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #1 : 20.04.2007, 14:32:03 »
Ohje automaattisäätöisen rumpujarrullisen käsijarrun säätöön:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24369.0

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #2 : 20.04.2007, 15:19:57 »
Normaalisti SRdt:ssä on rummut takana. Valo voi palaa vaikka siksi että jarruneste on päässyt vähiin, tai käsijarrun kytkin on rikki.

Käsijarrussa on sen sijaan automaattikiristys, joka toimiessaan pitää jarrukengät tarpeeksi lähellä rumpua. Vaijerit voi tietty olla väärässä säädössä...

Jarrurumpuja ei saa auki ilman napamutterin irroitusta. Jos en väärin muista niin 32 mm hylsyllä sopii mutteriin. Sitten se miten rummun saa irti kun kengät ovat kuitenkin syöneet rumpuun sen verran uraa ettei rumpu irtoa ihan noin vaan. Napamutterit joutuu uusimaan, kun ne on yleensä lukittu lyömällä yksi kohta mutkalle mutterin kehältä. Jos avaa molemmat puolet niin yleensä pystyy vaihtamaan mutterit ristiin.

Yhteen 306:teen tuon irroituksen tein ja siinä joutui purkamaan keskikonsolin pois että sai löysättyä vaijereita. Kun vaijerit on tarpeeksi löysällä pultin reijästä työnnetään käsijarrun kampi/tai putkisokka (Jarrujen valmistajasta riippuen) sisään jolloin kengät painuu sisään. Voi onnistua pelkällä jälkimmäisellä mutta jos vaijerit on liian kireällä niin ei auta mitään...

Tuossa kuvassa on karkeasti sisukalut, kuvan käsijarrujen kampi on mallia menee työntämällä sisään (siitä pultin reijästä). Joissakin malleissa tosiaan voi olla putkisokka joka pitää työntää sisään.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2009, 14:20:46 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #3 : 20.04.2007, 15:53:30 »
Yhteen 306:teen tuon irroituksen tein ja siinä joutui purkamaan keskikonsolin pois että sai löysättyä vaijereita. Kun vaijerit on tarpeeksi löysällä pultin reijästä työnnetään käsijarrun kampi/tai putkisokka (Jarrujen valmistajasta riippuen) sisään jolloin kengät painuu sisään. Voi onnistua pelkällä jälkimmäisellä mutta jos vaijerit on liian kireällä niin ei auta mitään...        ...Nyt olisi kuvasta hyötyä :P

Juuri syksyllä tuli vaihdettua 306:teen takajarrurummut (ja tietysti laakerit) ja jarrukengät ja säädettyä käsijarrua... Operaatiosta otetut kuvat ovat näemmä suurimmaksi osaksi kadonneet, mutta löytyi yksi kuva paikallaan olleista vanhoista osista (liitteenä). Kyseessä siis vuosimallin 1995 ABS-jarruttoman auton jarrumekanismi (Motonetin luettelon tunnistetiedot "306 jos Lucas (Ø18cm, ei ABS 96-- )"). Voin tarinoida aiheesta tarvittaessa myöhemmin lisää, mutta nyt en valitettavasti ehdi.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

« Viimeksi muokattu: 26.06.2009, 14:23:00 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 306 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #4 : 08.07.2008, 09:56:40 »
Auto: 306 xrtd vm 1998, rumpujarrut takana. Mistä löytyy käsijarruvaijerin kiristysmahdollisuus?

Keskikonsolin takaa säätö.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2009, 14:19:57 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

mobander

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #5 : 02.10.2012, 14:04:01 »
Auto: 1996 306 1,6 Style.

Käsijarru rupesi tuottamaan ongelmia ja kun yritin etsiä mahdollista vaijerinkiristintä, ei löytynyt mistään eli onko semmoista... Jarruteho on huono ja ajattelin katsoa rummun sisältä. Otin renkaan pois ja tuloan ja huomasin, että mutteri oli lyöty akselin kiilauraan lyttyyn. Eli miten näistä ranskalaisista saa jarrurummun auki?

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #6 : 02.10.2012, 15:21:13 »
... vaijerinkiristintä, ei löytynyt mistään eli onko semmoista... Eli miten näistä ranskalaisista saa jarrurummun auki?

Avaamalla akselin napamutteri, rumpu on irrotettavissa. Käsijarruvaijerin kireyden säätö löytyy keskikonsolin takaosasta, käsijarrukahvan takaa, irrottamalla keskikonsolin taka-osan verhousmuovi.

selami

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #7 : 03.10.2012, 20:22:37 »
Jos käyttöjarru toimii vielä hyvin, ja kyseessä on vaan handarin toiminnan parantaminen pelkästään (esim leimaa varten), niin ei sinne rumpujen sisään tarvitse mennä.

Säädät vaan handarin vaijereita, kuten muutama tuossa on jo kertonut.

Keskikonsolin takaosa pitää ottaa irti. Takatuhkakuppi pois, sen alta löytyy kaksi ruuvia. Ne irti. Ja veihdekepin "nahka" ylös, ruuvarilla vääntämällä tai ihan vaan vetämällä siitä nahasta kovaa ja päättäväisesti ylös. Sen alta löytyy kaksi mutteria, ne irti. Jos autossa on penkinlämmittimet, niin niiden kytkinpaneli ylös ja liittimet irti, muuten pihat kanittaa, eikä takaosaa saa nostettua tarpeeksi. Nyt voi nostaa keskikonsolin takaosan pois. Tai oikeastaan sitä ei tarvitse edes ottaa pois, kunhan saa sen takaosastaan niin ylös, että sen alta pääsee piiiiiitkän 13 millin hylsyn ja jatkovarren kanssa kiertämään sieltä löytyvää 13 miilistä mutteria kireemmälle. Fikkari on hyvä laite tässä kohtaa.

Se rummun sisällä oleva automaattissäätö vaikuttaa molempiin, sekä käsijarruun, että käyttöjarruun. Tai oikeastaan vaan jarrukenkien asemaan ennen jarrutuksen aloittamista. Se ottaa "löysät pois". Jos käyttöjarrun voima on riittävä (eikä poljin mene liian syvään), mutta käsijarrukahva nousee liian ylös, pelkkä handarin vaijerien kiristäminen riittää. Jos käyttöjarru on heikko JA handari nousee liian ylös/on heikko, pitää rummut avata ja vaihtaa kengät/huoltaa automaattisäädöt.

Lyde

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #8 : 04.10.2012, 18:08:39 »

... Sitten se miten rummun saa irti kun kengät ovat kuitenkin syöneet rumpuun sen verran uraa ettei rumpu irtoa ihan noin vaan. ..

Yhteen 306:teen tuon irroituksen tein ja siinä joutui purkamaan keskikonsolin pois että sai löysättyä vaijereita. Kun vaijerit on tarpeeksi löysällä pultin reijästä työnnetään käsijarrun kampi/tai putkisokka (Jarrujen valmistajasta riippuen) sisään jolloin kengät painuu sisään. Voi onnistua pelkällä jälkimmäisellä mutta jos vaijerit on liian kireällä niin ei auta mitään...

Tuossa kuvassa on karkeasti sisukalut, kuvan käsijarrujen kampi on mallia menee työntämällä sisään (siitä pultin reijästä). Joissakin malleissa tosiaan voi olla putkisokka joka pitää työntää sisään.

Ainakin Bendix jarruissa onnistuu sellainen kikka että työntää ohutkärkisen ruuvarin pyöränpultinreiästä sisään ja sillä lipsuttaa rumpujen automaattisäädön kiristimen löysälle. Vaatii kyllä kärsivällisyyttä ja valokuva avatusta jarrusta on avuksi.