Kirjoittaja Aihe: 306 - Tuulilasinpesuri ei toimi  (Luettu 1542 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mykisstys

  • Vieras
306 - Tuulilasinpesuri ei toimi
« : 02.03.2012, 18:11:07 »
Auto: 1998 306 1,9 XR TD (farmari).

Talvella toimi, luulin että neste loppui ja lisäsin, ja nyt ei sitten enää toimi ollenkaan. Vinkkarit toimii hyvin. En tiedä sulakkeista mikä se on mutta on tämä 23 sulakkeen rasia. Ohjekirja ei osannu kertoa mitään tuulilasinpesurista. Missäs voi vika piileä? Nyt vielä kun on kevät niin avot...

Lisätäkseni sen vielä että pesuria olen välillä kokeillut että tuleeko sieltä mitään nestettä eli ehkä tyhjänä tai ehkä jäätyneenä. Raakaa pesunestettä olen kumminkin vain käyttänyt. En ole ajatellut missä vaiheessa se on rikkoutunut. Myöskään takalasin suuttimesta ei nestettä heru.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Tuulilasinpesuri ei toimi
« Vastaus #1 : 02.03.2012, 20:14:41 »
Pumput siellä on jumissa tai rikki. Apparin etusisäloksu pois, liittimet irti pumpuista ja mittaa tuleeko tuleeko pinnien kautta 12V pumpuille kun vetäsee viiksestä saman aikaisesti.
Oma veikkaus on, että pumput ovat sököjä, mikä on tuon ikäisessä kulutusosassa aika normitapaus
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

mykisstys

  • Vieras
Vs: 306 - Tuulilasinpesuri ei toimi
« Vastaus #2 : 03.03.2012, 19:34:59 »
No eipä mithään. Taisi olla jäässä. Päivä auringonpaisteessa ja välillä lämpimässä hallissa sulatti jään putkiloista ja nyt toimii taas niin eessä kuin takana.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 306 - Tuulilasinpesuri ei toimi
« Vastaus #3 : 03.03.2012, 23:07:47 »
Pumput siellä on jumissa tai rikki. Apparin etusisäloksu pois, liittimet irti pumpuista ja mittaa tuleeko tuleeko pinnien kautta 12V pumpuille kun vetäsee viiksestä saman aikaisesti.

Edelleen, tuolla menetelmällä löytää vain viat, joissa vikaresistanssi on suuruusluokaltaan jännitemittarin resistanssin suuruinen, tai suurempi. Yleensä yleismittareiden jännitemittarin resistanssi on 10 000 000 Ohm. Eli puuttuva tai palanut sulake löytyy, moni muu vika ei.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Tuulilasinpesuri ei toimi
« Vastaus #4 : 08.03.2012, 14:56:10 »
Kyllä, mutta tuolla tapaa saa selville onko johto kunnossa sulakkeen ja pumpun välissä. Voi sen toki soittaakin läpi mutta joka tapauksessa selviää onko vika katkenneissa johdoissa vai itse pumpussa. Pumpun toiminnan saa testattua kun sinne syöttää suoraan 12V ilman, että akku vetää oikariin kun pinnit on yhdessä pumpun liittimessä.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 306 - Tuulilasinpesuri ei toimi
« Vastaus #5 : 08.03.2012, 22:47:37 »
Hullun tuurilla löytää katkenneen johdonkaan, ellei ihan irtipoikki roiku johto jossain. Jos edes pari karvaa hipoo toisiaan sen katkoskohdan yli, niin johdon resistanssi on dekadikaupalla pienempi kuin sen mittarin --> mittari näyttää akkujännitettä vaikka johto on poikki.