Kirjoittaja Aihe: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)  (Luettu 4468 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« : 12.04.2012, 17:14:22 »
Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi).

Omistuskauteni ensimmäinen öljynvaihto tällä autolle lähestyy, eikä ole ennen tullut vastaan autoa, jossa öljynsuodattimeen käsiksi pääseminen on tehty näin hankalaksi kuin tässä. Öljynsuodatin on niin ahtaassa paikassa imusarjan alla, ettei siihen ainakaan imusarjan ja jäähdyttimen välisestä ahtaasta raosta pääse millään käsiksi, kunnei edes käsi mahdu välistä. Alhaalta käsinkin näyttää todella ahtaalta, kun edessä ovat mm. ilmastoinnin kompressori, sen putket ja muita letkuja.

Onko nopeampaa/helpompaa vaihtoehtoa kuin irrottaa apulaitehihna ja ilmastoinnin kompressori, joka kenties taittuu riittävästi pois tieltä joustavien letkujen ansiosta? Kenties foorumilla on joku, jolla on omakohtaista kokemusta tästä automallista. Peugeotin korjaamokirjallisuudesta en löytänyt virallista ohjetta tätä toimenpidettä koskien.

Vaikka virallinen öljynvaihtovälisuositus onkin 15 000 km, niin suunnitelmissa olisi vaihtaa öljyt 10 000 km:n välein tähänkin autoon.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

« Viimeksi muokattu: 12.04.2012, 17:19:31 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #1 : 12.04.2012, 18:13:42 »
Yhtä hienossa paikassa kuin tuossa meidän 306 1.8L 16V jossa myöskin ilmastointi :o

Ainoa keino avata on se päästä kiristettävä panta jolla saa noin 1,5 cm liikkumaan (sitä pannan kiristyspäätä) kerrallaan suodatinta kiertymään auki , työlästä tosiaan mutta kyllä se sillä lähtee. Alakautta ainoastaan onnistuu.

Tämmöistä tarkoitan:

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/803054/0
« Viimeksi muokattu: 12.04.2012, 18:26:39 kirjoittanut ATS »

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #2 : 12.04.2012, 18:32:06 »
Samanlainen se on käytännössä minullakin ja alakautta tosiaan tuollaisella työkalulla. 10v on kohta tuo auto ollut ja joka kerta suodattimen vaihto on enemmän tai vähemmän hankala operaatio.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #3 : 12.04.2012, 19:25:35 »
Samoin, hankalaa on mutta alakautta sopivalla öljynsuodatinavaimella lähtee. Tuossa oppii laittamaan suodattimen oikeaan tiukkuuteen, jumissa oleva suodatin on tässä tapauksessa saatanallinen irroitettava.
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #4 : 12.04.2012, 19:39:05 »
Tuollaisella peltipannalla 'ei tee mitään' - luistaa helposti. Parempi on kangasvahvistettu/kuminen esim. Facomilla on erittäin pätevä. Elastomeerinen sallii myös pienen kulmavirheen suodattimen kylkeen nähden, mikä monessa tapauksessa on tärkeää.

En nyt löytänyt kyseisen Facomin tuotteen kuvaa, mutta samanlainen kuin tämä.
http://www.p-wholesale.com/cn-pro/9/426to2/oil-filter-wrench-st02-3-406166.html
« Viimeksi muokattu: 12.04.2012, 19:43:54 kirjoittanut Benkku »

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #5 : 12.04.2012, 21:01:07 »
En nyt löytänyt kyseisen Facomin tuotteen kuvaa, mutta samanlainen kuin tämä.
http://www.p-wholesale.com/cn-pro/9/426to2/oil-filter-wrench-st02-3-406166.html

Tämänkaltaisella avaimella avaaminen on vaikeampaa, kun tilaa on niin vähän. Kokeiltu on, kun vanha avain on melko lailla tuon näköinen kangasvahvistettu ja sitä on aika vaikea pujottaa suodattimen päälle kompuran putkien takia. Tuollaisella ATS:n näyttämällä työkalulla 306:n xu10j4r ilmastoinnilla lähtee mielestäni helpommin, eikä luistaminen ole ollut ongelma, kunhan vääntää nupista riittävän tiukkaan. Toki tuo Benkun mainitsema on yleensä parempi jos tilaa on. 
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #6 : 12.04.2012, 21:02:42 »
Itse olen selvittänyt asian aina tälläisella avaimella.
Audi A4 Tdi Q

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #7 : 12.04.2012, 21:06:24 »
Itse olen selvittänyt asian aina tälläisella avaimella.
Tuommoinen olisi varmaankin paras tuohon hommaan. Itse asiassa on ollut mielessä hankkia tuollainen, mutta enpä ole saanut aikaiseksi.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #8 : 12.04.2012, 21:13:09 »
Tuollaisella suosittelemallani, olen saanut vaihdettua ahtaissakin paikoissa olevat suodattimet. Joskus on niin ahdasta, ettei teräksistä pantaa edes saa pujotettua suodattimen ympäri, silloin tuo mainitsemani mallinen on ainoa vaihtoehto ja sen todellakin pystyy helpommin pujottamaan kuin teräspannallisen. Nämä huomiot kokemuksesta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #9 : 12.04.2012, 21:14:42 »
Tuolla holkilla avatessa on juurikin se etu että jos tilaa vääntämiselle ei ole, saa räikän naksu kerrallaan suodatinta auki.
Panta-avain on hyvä mutta siinä on käytännössä aina käännettävä löysät pois ennen kun väännön voima siirtyy suodattimeen. Joten pienen kääntöaukon tila loppuu siinä vaiheessa kun löysät on kiristetty. Näin ainakin osalla avaimista, toimivilla malleilla asia voi olla toisin. Molemmat, sekä panta- ja holkkiavain kannattaa olla pakissa.
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #10 : 12.04.2012, 21:18:57 »
Pakistani ei moista holkkia löydy, tuossa on parikin asiaa miksi se on turhake.

Mitä tulee pannallisen avaimen käyttöön, niin tekniikkalaji -> vedä nauhasta löysät pois samalla kahva toiseen äärilaitaan (eli avaussuuntaa vastaan olevaan) kääntäen, tällöin avauksen kulmaliike on mahdollisimman suuri. Tämä tapreen mukaan aina kääntöjen välillä toistaen. Näin toimien, käytännössä todella pienellä kulmaliikkeellä saa panta-avaimella suodattimen avattua.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #11 : 12.04.2012, 21:24:56 »
Kyllä mulla noita erilaisia avaimia on ja jokin niistä varmasti sopii tämänkin auton kanssa käytettäväksi, mutta jäi vielä epäselväksi, että pitäisikö siis tuo ilmastoinnin kompressori irrottaa pois tieltä vai onko parempikin keino? Itse en ainakaan mielestäni päässyt alakautta lähellekään suodatinta letkuviidakon läpi, kun sitä mahdollisuutta yritin kytkinremonttia tehdessäni tutkia.

Tilaa lienee muuten saman verran kuin AnttiK:n XU10J4R:n tapauksessa, mutta RS:ssä on lisäksi suodattimen ja lohkon välissä öljynjäähdytin, mutta sen letkut taitavat mennä suodattimen yläpuolella, joten ne ehkä eivät ole edessä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #12 : 12.04.2012, 21:31:37 »
..pitäisikö siis tuo ilmastoinnin kompressori irrottaa pois tieltä vai onko parempikin keino?

Ei tarvitse, suodatin sijaitsee reilusti ylempänä eli ei törmää kompressoriin taikka letkuihin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #13 : 12.04.2012, 21:36:31 »
Lähinnä se on huolenaiheena, että miten siihen suodattimeen pääsee alakautta ilman kompressorin irrotusta käsiksi, kun se letkuineen tuntuu olevan "sopivasti" edessä. No, katsotaan, kun se vaihtoaika tulee muutaman viikon päästä eteen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Öljynsuodattimen vaihtaminen (XU10J4RS)
« Vastaus #14 : 12.04.2012, 22:19:53 »
Pääsee siihen käsiksi ilman kompuran irroitusta. Kärsivällisyyttä vaan. Joka vaihtokerta on edellisvuodelta unohtanut mistä raosta sitä saa operoitua ;D
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3