Kirjoittaja Aihe: 306 - Moottorin vikavalo  (Luettu 2395 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

306st95

  • Vieras
306 - Moottorin vikavalo
« : 19.04.2012, 15:13:06 »
Auto: 2000 306 1,8 (16-ventt., 150 000 km).

Autossa em. rituaali (kelt. merkkivalo palaa ja polttoainepummpu surisee) kestää 4-5 sekuntia. Tuo pitkä (?) aika ihmetyttää kun ko. vaihe kesti edesmenneessä 1.8 8v:ssä luokkaa 1 sekunnin. Tuolla ei sinällään ole väliä mutta heräsi epäilys että kesto kielisi ongelmasta polttoaineensyötössä (vaisu pumppu, tukos putkissa tms.) joka aiheuttaisi myös sen että veto katkeaa rankemmassa kiihdytyksessä hetkeksi kuin veitsellä leikaten. Polttoainesuod. vaihto tuntuisi auttaneen tuohon pätkäisyyn jonkin verran. Auto on meillä ollessa ollut vaimon käytössä niin tuon "buutin" mahd. pidentymisestä ei ole havaintoja.

Kuulostaako kesto 4-5 s normaalilta?

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo
« Vastaus #1 : 19.04.2012, 18:11:18 »
Meidän vastaavassa kulkineessa se valo palaa vain 1-2 s.

306st95

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo
« Vastaus #2 : 20.04.2012, 12:44:52 »
Ok, 4-5s ei siis ole terve arvo. Ostin tänään heräteostoksena pullon p-a systeemin puhd.lientä. Noiden vaikutus on kaiketi lähinnä mielikuvituksen varassa mutta jospa tuosta ei olisi haittaakaan. Kun letkusuodatin on hiljan vaihdettu, omalle ti-tasolle vaihdettavaksi sopivista ehdolle jää pumppu ja ehkä myös - jos oikein muistan forumilta lukeneeni - jossakin oikean etulokasuojan syövereissä oleva aktiivihiilisuodatin. Täytyy viikonloppuna etsiskellä siitä infoa ja miten siihen pääsisi käsiksi.

Tuon pätkäisyn lisäksi kevyellä tasakaasulla ajettassa tuntuu joskus siltä kuin kone saisi koko ajan vähän liian laihaa seosta; veto on jotenkin ohutta ja tuntuu että meno hyytyy selvästi pieneenkin vastaiseen. Kun antaa reipaammin kaasua niin veto normalisoituu, kaikki pollet tuntuvat olevan hereillä ja veto on normaalin riehakasta  :)  Ehkä nuo molemmat oireet voisi johtua jostakin anturi- / seossäätöongelmastakin.

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo
« Vastaus #3 : 20.04.2012, 14:17:21 »
Oletko jo kokeillut ajaa bensatankin korkki hiukan auki? Jos on apua ongelmaan niin silloin on kyseessä tosiaan se aktiivihiilipöntön vaihto. Kerron kyllä ohjeita siihen jos tarvitsee. :)

306st95

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo
« Vastaus #4 : 20.04.2012, 14:43:59 »
En ole vielä mutta kokeilenpas viikonloppuna/heti kun sade sallii. Tankkaan melko täyteen, laitan ostamani taikajuoman sekaan ja sitten testaamaan korkki raollaan. Kiitos, vinkit on 1 peukun ti -miehelle aina tervetulleita! Kyselen lisää jos en pääse ällinpäälle siitä suodattimen sijainnista.

306st95

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo
« Vastaus #5 : 21.04.2012, 15:51:07 »
Korkki raollaan tehty muutama lähestäys- ja täyskaasuvedätys 3 ja 4 vaihteilla ei oikein tuonut lisävalaisua asiaan. Tasaisesti kaasua lisättäessä veto oli tasaista kunnes lähes täyskaasulla tapahtui se nyykähdys. Tosin aluksi veto/kiihtyvyys oli ensin hieman ponnetonta ja vasta >3000 kierroksen tuntui että veto oli kuten kuuluisikin.  Lisäksi huomasin että aivan täyskaasulla 4:lla veto katkesi täysin n. 110:ssä, ja vauhdin tipahdettua (kaasu aivan pohjassa ja moottori aivan kuolleena) n. 90:een tuli 1-2 nykäystä ja sen jälkeen veto alkoi/jatkui takaisin n. 110:een josta taas tipahdus n. 90:een jne. Kaasun ollessa täysin pohjassa kone siis kuoli muutamaksi sekunniksi kokonaan. Tuntuu että korkin aukiololla saattaisi olla pieni vaikutus reippaassa arkikiihdytyksessä  mutta kokonaan ongelma ei poistu. Kun autolla on ikää jo 12v, tarkoitus on joka tapauksessa vaihtaa se aktiivihiilisuodatin.

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo
« Vastaus #6 : 21.04.2012, 16:04:15 »
Kyllä nuo oireet siihen juuri viittaavat. Apukuskin puolelta rengas pois ja senjälkeen otettava/taivutettava se sisälokari pois tieltä noin puolesta välistä taaksepäin, pysyy siellä jarrulevyn takana suhthyvin. Se pönttö on kiinni siellä lokasuojan "katossa" yhdellä 10 mm mutterilla ja niistä letkuistaan. Letkut on semmoisilla "hauenleuka" liitoksilla kiinni ettei oikein millään saa ehjänä irti siitä pöntöstä. Valmiiksi pari sopivaa kumiletkun palasta ja pikkuiset klemmarit niin helposti sujuu vaihto.

306st95

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo
« Vastaus #7 : 21.04.2012, 17:23:59 »
Kiitos ohjeesta, hommaan viikolla sen suodattimen ja vaihdan sitten viikonloppuna.  Hyvä jos on vaan tuosta kiinni!

306st95

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo
« Vastaus #8 : 01.06.2012, 14:04:37 »
Tukossa ollut aktiivihiilipönttö tuli vaihdettua muutama viikko sitten mutta operaatio ei poistanut vedon katkaisua rankemmin kaasutettaessa. Letku tankille on auki ja solenoidiventtiilikin tuntuu toimivan. Joka tapauksessa yhdistelmä injectorcleaner + uusi a.h.pönttö + muutama koevedätys korkeilla kierroksilla (= karstanpoistoa) tuotti sen lopputuloksen että voimattomuus pintakaasulla on täysin poissa ja vaste kaasuun kunnossa. Kulutuskin on pienentynyt, vielä huhtikuun lopulla meni lähes puhtaassa maantieajossa (keskinop. n. 65km/h kun työmatkaan menee n. tunti) n. 6.9, nyt  pääsee jo n. 6.3l/100km. Tuosta vain osa selittyy ilman lämpenemisellä vaihdon jälkeen eli heiveröinen käynti verotti enemmän polttoainetta. "Katkaisuhoito" jäi siis antamatta, täytyy lukea vikakoodit josko ongelma liittyisi alipainetunnistimeen; ongelma tulee esille kun alipaine on suuri ja tuntuma on kuin löpön syöttö loppuisi kokonaan.

atsoma-4

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo
« Vastaus #9 : 20.11.2012, 18:03:11 »
Auto: 2001 306 1,8.

Moottorin vikavalo palaa ajoittain katin uusimisen jälkeen. Katalysaattori vaihdettiin puolisen vuotta sitten, lambdaa ei uusittu. Kyseisellä korjaamolla on yritetty resetoida vikavalon syttyminen pariin otteeseen, tuloksetta. Korjaamolta on minulle todettu, että ajoittainen palaminen ei ole vaarallista, mutta jos oire vaivaa mieltä kannatta uusia myös lambda. Annettiin toivoa että oire voi poistuakkin ajan myötä.

Valo syttyy ja sammuu sitkeästi edelleen,  kyllähän se ottaa päähän. Olen ollut huomaavinani että valo syttyy hitaammassa kaupunkinopeudessa, ei esim. 80-100 kmh nopeudessa. Mietin tässä pitäiskö tuo lambdakin sitten uusia (kust.arvio 150 e plus työ). Vaikka vikavalon  a j o i t t a i n e n palaminen siis kerrokkaan vaarallisesta viasta?