Kirjoittaja Aihe: 407 - ABS-jarrut eivät toimi  (Luettu 3738 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - ABS-jarrut eivät toimi
« Vastaus #15 : 01.02.2018, 19:00:15 »
Joissakin mittareissa on näkynyt 15 voltin paristoja. Kyseinen jännite on niin suuri, että riski on olemassa vaikka virtaa ei juurikaan kulje.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 407 - ABS-jarrut eivät toimi
« Vastaus #16 : 01.02.2018, 19:33:42 »
Millainen on 15 V paristo? Vai onko tuossa siis 10 1,5 V tai 5 3 V paristoa? Miten pariston jännite liittyy mittapäihin tulevaan jännitteeseen? Mittalin mielenkiinnon vuoksi pöydällä olevat kaksi yleismittaria (Fluke ja Biltema). Molemmissa on 9 V paristo ja kummastakaan ei saanut mittapäihin yli 3 V jännitettä. N. 2 V tuli 200 ohmin ja diodimittausasteikolla, Flukella myös megaohm. Muilla vastuksilla Biltemassa jännite oli enintään 0,5 V ja Flukessa 1 V. Oikosulkuvirta 1 mA 200 ohm ja diodiasteikolla. Siitä pienenee ollen alle 1 uA megaohmeissa.

Autoelktroniikka suunnitellaan kestämään paljon suurempia kuin 15 V jännitteitä ja myös negatiivisia.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - ABS-jarrut eivät toimi
« Vastaus #17 : 01.02.2018, 20:05:49 »

Autoelktroniikka suunnitellaan kestämään paljon suurempia kuin 15 V jännitteitä ja myös negatiivisia.

Tuo pitää paikkansa, mutta jossakin on vielä viisaritoimisia yleismittareita, joissa on isojännitteisiä paristoja. Läpilyönti on tällöin mahdollista, jos suojaukset eivät ole kunnossa, vaikka virta onkin pieni. Toisaalta, jos siellä on esim. diodeja poikittain, on mittaustulos todennäköisesti puutaheinää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - ABS-jarrut eivät toimi
« Vastaus #18 : 01.02.2018, 22:34:19 »
Nyt hajonneen vastus oli ääretön ja kapasitanssi 0,2 nF (kaapeli poikki?). Uudessa Englannista ostetussa tarvikkeessa arvot 500 kohm ja 2 nF.

Komppaan Antsun "puuta heinää", eli 500 kohmia on juuri sitä, jos mittaa aiheen antureista tuon arvon ja tekee sen perusteella johtopäätöksiä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 407 - ABS-jarrut eivät toimi
« Vastaus #19 : 02.02.2018, 11:50:55 »
Komppaan Antsun "puuta heinää", eli 500 kohmia on juuri sitä, jos mittaa aiheen antureista tuon arvon ja tekee sen perusteella johtopäätöksiä.

Hajonneessa anturissa jotain on aina muuttunut eli mittaustulos muuttuu. Ei sillä ole sinänsä väliä onko mittaustulos oikea vai ei, kun mittauksen tarkoitus ei ole etsiä anturista vastuskomponentin arvoa tms., vaan havainnoida eroa ehjään. Ilman vertailukohtaa selvä virheellisen merkki on vain oikosulku tai pienehkö vastus.

Diodin mahdollisen vaikutuksen havaitsee mittaamalla molempiin suuntiin vastuksen. Ei ole ollut eroa mittaussuunnissa noilla, joita olen mitannut.

Tässä kaksi noiden sisällä mahdollisesti olevaa anturia. Toinen kestää 27 V oikeaan suuntaan ja -30 V toiseen. Toinen 28 V molempiin suuntiin. Ei noita siis yleismittarilla rikki saa!
http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/obsolete-data-sheets/AD22157.pdf
https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/KMI17_4.pdf

Jälkimmäiselle mainitaan myös sisänäinen kapasitanssi 2,2 nF eli kutakuinkin se mittaamani.

Tuo jälkimmäinen muuten maksaa n. 2 euroa kpl yksittäin ja n. 1 euroa kpl tuhannen erissä. Mitään muuta ei anturiin vaadita, jos joku vaikka haluaa itse korjata anturin. Aika huvittavia nuo 100+ euron varaosahinnat noista.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - ABS-jarrut eivät toimi
« Vastaus #20 : 02.02.2018, 12:24:06 »
No nyt tuli kunnon perustelut eli uskotaan :)

Digitaaliset yleismittarit, joita nykyään pääosin on käytössä, ovat vielä hellävaraisempia kuin vanhanaikainen analoginen.


torino

  • Vieras
Vs: 407 - ABS-jarrut eivät toimi
« Vastaus #21 : 08.02.2018, 17:52:00 »
Moi nyt on vaihdettu abs boxi ja johdot on mitattu anturit ja kehät uudet, mutta edelleen takapyöriltä ei tule nopeus signaalia

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 407 - ABS-jarrut eivät toimi
« Vastaus #22 : 08.02.2018, 19:07:48 »
Eikö vanhoillakaan antureilla antanut signaalia? Vai onko uudet anturit väärät.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

torino

  • Vieras
Vs: 407 - ABS-jarrut eivät toimi
« Vastaus #23 : 08.02.2018, 19:20:02 »
Ei antanut vanhoilla eikä anna nyt uusillakaan se että ovatko liian kaukana abs renkaasta sitä en tiedä pitää vielä koittaa sitä jos saisi niitä jollain lähemmäksi