Vaihoin nokkakselin anturan alkuperäiseen. Ja kas pari kertaa kun käynnistin niin se empiminen katosi. En ole vielä niin paljon ajanut, että olis havaintoja loppuiko tyhjän pyöritys startissa. Se selviää piakkoin. Tuota se ei siis ODB vikakoodia nollaa jos akun irrottaa. Vai riippuuko se vuosimallista ja autosta. Nollaako katsastuksessa? Onko niin, että on aktiivinen ja ei aktiivinen vikakoodi. Onko siinä mitään perää. Ja lueskelin että ei häviä vaikka kymmenen onnistunutta starttia? Mikähän näistä tiedoista pitää paikkansa?
Tuota lueskelin tuota ODB2 ja ajonouvon verkottuminen opinäytetyötä ja sieltähän se löytyy. Olen täällä aikasemminkin tavannut tuota. Mutta siellä on siis. Ja opinäytetyöthän ovat julkisia asiakirjoja.
Vikakoodista riippuen ohjainyksikkö voi myös itsenäisesti hävittää vikakoodin,
jos vika ei ole tallentunut uudelleen vähintään 40 moottorin lämmitysjakson ai-
kana. (Bosch 2003, 5).
Akun irrotus poistaa useimmiten vikakoodit, mikäli järjestelmästä on virta pois yli
viisi minuuttia. Tämä on kuitenkin ajoneuvokohtaista. Samalla osajärjestelmä-
testit nollaantuvat aina vikamuistin tyhjentämisen yhteydessä. (Peugeot koulu-
tusmateriaali 2004, 16.)
Elikkä joo ja ei. Mitenkähän se 607 tapauksessa? Ja riippuu vikakoodista. Arvatenkin pottoaineensyöttöön liityvät vikakoodit ovat niitä jotka viimeksi nollautuvat. Ja sitten kun on nollattu se vaatisi yhden ajosuoritteen jotta osajärjestelmätestit menevät läpi. Ja se taasen menee näin, ettei liian helpoksi menisi.
1. Kylmäkäynnistys. Ehto täyttyy, kun moottorin lämpötila on alle 50 °C ja
eroaa vähintään 6 °C imuilman lämpötunnistimen arvosta.
2. Käynnistämisen jälkeen moottoria tulee käyttää joutokäynnillä 2-3 mi-
nuuttia. Tällöin ohjainlaite tarkastaa happitunnistimen lämmityksen, syty-
tyskatkokset ja mikäli suljettu lambda-säätö saavutetaan, lambdasäädön
sopeutumat.
3. Ajoneuvo tulee kiihdyttää 80 km/h nopeuteen. Kiihdytyksen aikana ajo-
neuvo tarkastaa lambdasäädön sopeutumat ja sytytyskatkokset.
4. Maantienopeus (80 km/h) tulee pitää vakaana noin kolme minuuttia. Täl-
löin tarkistetaan lambdatunnistimien vasteaika, sytytyskatkokset ja
lambda-säädön sopeutukset.
5. Tasaisen ajon jälkeen nopeuden tulee hidastua noin 30 km/h käyttämällä
moottorijarrutusta samalla vaihteella.
6. Ajoneuvo tulee kiihdyttää uudelleen noin 80 km/h nopeuteen, jolloin teh-
dään kolmannen kohdan tarkastuksen uudelleen.
7. Maantienopeus (80 km/h) tulee pitää tasaisena noin viiden minuutin ajan.
Ohjainlaite suorittaa katalysaattorin tarkastuksen. Lisäksi suoritetaan nel-
jännen kohdan tarkistuksia uudelleen.
8. Ajoneuvon nopeuden on annettava hidastua. Tällöin suoritetaan uudes-
taan kohdan viisi testejä. Yksi ajosykli on saatu suoritettua. (Peugeot
koulutusmateriaali 2004, 12.)