Kirjoittaja Aihe: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)  (Luettu 18460 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

CJ

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #45 : 18.08.2018, 11:02:42 »
Sain auton takaisin torstaina 16.8. eli reilu kaksi viikkoa tähän meni tähän korjaukseen. Selkeää vikaa ei löytynyt(?), lopuksi vaihtoivat jakohihnan ja koeajon jälkeen oli valmis luovutukseen. Eilen puhelimessa yritin selvittää, mitä kaikkea olivat tehneet (Veholta sain aikaisemmin kirjallisen raportin, nyt piti erikseen soittaa ja kysyä). Olivat kuulemma vaihtaneet tulppien ja puolien paikkoja ja antanut samaa koodia. Minulle jäi epäselväksi, vaihdettiinko puolat myös? Tulpat vaihdettiin jokatapauksessa öljyjen ja suodattimen vaihdon kanssa. Suuttimien vaihdosta myös mainittiin sekä uudesta softasta. Kysyin erityisesti imupuolen karstoittumisesta ja heidän mukaan sellaista ei havaittu. Moottoriöljyä olivat tutkineet, mutta siellä ei ollut kuulemma mitään erityistä. Vaihtoivat kuitenkin jakohihnan ja samalla vesipumpun ennen auton luovutusta. Toistaiseksi kaikki on nyt hyvin, mutta itselle jäi hieman epävarma fiilis.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Sport -19
Ex-PSA:
308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16, lunastettu
Citroën C3 VTi68 Confort -14
Citroën Xsara Picasso 2.0 A Exclusive -03

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #46 : 26.08.2018, 17:35:48 »
Citroen foorumilta löytyi tämmöinen ketju eli avoin kampanja tulppien vaihdolle
https://www.cactusforums.co.uk/viewtopic.php?t=3531
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #47 : 26.08.2018, 20:18:36 »
TSB ja Kampanja on eriasioita PSA-maailmassa. TSB vaatii asiakasvalituksen/vikakoodin, kampanja tehdään silloin kuin auto tuodaan korjaamolle riippumatta siitä onko asiasta tehty asiakasvalitusta.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #48 : 27.08.2018, 19:12:58 »
TSB on tehtaan ohje korjaamolle, tunnetun vian korjausta varten, ei mitään muuta.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Simplicitas

  • Vieras
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #49 : 20.09.2018, 11:57:33 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 (45 000 km).

Eli näitä on muitakin.. Itse sain eilen tuomion, että moottori vaihtoon. Siitä meni tulppa muutama viikko sitten, joka vaihdettiin takuuna (oli juuri huollossa vaihdettu). Nyt oli lisätarkastuksia eilen ja tuomio oli tuo. (ilmeisesti ohivirtausta kampikammioon) Saas nähdä mitä tehdas on tuosta mieltä. Tämä on tätä ihanuutta, edellinen auto oli 1.6THP koneella josta meni jakopää 60000km:ssä. Kuvittelin murheilta säästyväni tuon Puretechin kanssa, mutta mitä vielä. Toivottavasti nyt tehdas tuon korvaa. Ei moottori voi 45000:ssä hajota. Voisin sanoa, että nyt harmittaa..
« Viimeksi muokattu: 20.09.2018, 12:17:31 kirjoittanut Simplicitas »

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #50 : 20.09.2018, 17:33:49 »
Siis tulppa oli juuri vaihdettu huollossa ja hajosi heti ? Kuulostaa kyllä että tulppa ollut viallinen ja eivät vieläkään tiedä mikä erä tulppia ovat valmistusvikaisia ?
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Simplicitas

  • Vieras
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #51 : 21.09.2018, 12:01:42 »
Juu, siis jatkan vielä tätä omaa avautumistani. Omassa siis alkoi varmasti kaikille tuttu nykiminen vedättäessä kun kilometrejä oli jtn 20000. Vein auton huoltoon ja vastaus oli tuttu "ei saatu vikaa ilmenemään" niin eivät tehneet mitään.... Auto oli huollossa tuossa viime vuoden lopulla ja muutama kk. huollon jälkeen tuli repair needed ilmoitus. Huollossa oli vaihdettu tulpat ohjelman mukaisesti. Tulpat vaihdettiin uudelleen ja samalla tehtiin imukanavien putsaus jonka tehdas maksoi. Tämä siis keväällä. Nyt sitten auto alkoi kauppareissulla käydä kahdella pytyllä.. auto pajalle ja tulpat vaihdettiin, mutta eivät saaneet vikailmoitusta pysymään poissa. Ja sitten tämä diagnoosi (moottori vaihtoon) tuli kun autolle oli varattu uusi aika. Viimeisemmän tulpan hajoamisen jälkeen sanoivat,että tulpasta oli irronnut jotain.. ilmeisesti se pala on päätynyt sylinteriin (minnekä muuallekaan) ja siten vaurioittanut tuota sylinteriä pysyvästi.

Olin tuon THP-paskan jälkeen jotenkin luottavainen, että tässä ei olisi ongelmia.. ei olisi pitänyt olla vaan vaihtaa merkkiä. Nyt jos kone vaihdetaan niin tiedä koska se sitten kannattaisi laittaa kiertoon.. ja kun tuntuu että kaikki ne autot on samanlaisia merkistä riippumatta. Toyota pysyy kait kasassa, mutta sitä en vain halua :D

eugen7

  • Vieras
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #52 : 25.09.2018, 13:59:15 »
Eivät tehneet muuta kuin vaihtoivat tulpat ja päivittivät ecu:n.
Soitin assistanceen ja voin ajaa auton itse huoltoon maanantaina sekä viikonloppuna voi ajaa.
Karstat varmaan seuraavaksi.
Kolmas kerta viiden kuukauden sisällä 😵

Eilen otettiin auto huoltoon heti aamusta ja tänään aamupäivällä pois. Syy: "Engine fault/repair needed" kolmella piippauksella käynistyksen yhteydessä ja SERVICE-valo päälle. Tätä tapausta ennen oli nykimistä ja tulpan hajoaminen kaksi kertaa ja jälkimmäisen jälkeen päivitettiin ecu.

Nyt puhdistivat kuulemma imusarjan(t) ?? :P

Suosittelivat moottoritieajoa, jotta kone lämpiää. Siellä  se vikakin tulikin ja kävin ajelemassa motaria. Kiihdytin välistä kunnolla eli talla pohjaan, niin vaihtaa automaatilla pienelle hyvällä kiihdytyksellä. Kaikki toimi toistaiseksi oikein hyvin.

Simplicitas

  • Vieras
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #53 : 26.09.2018, 12:30:43 »
Päivitystä omaan tilanteeseen:

Tämä on kyllä oikesti jo jonkinlaisen hatunnoston arvoista. Uusi kone siis tarkoitus tulla keulille lokakuun aikana. Kustannukset jaetaan tehdas 60% maahantuoja 20% ja autokeskus 20%. Itselle jäi maksettavaksi viime huollon ajalle olleen vuokra-auton omavastuun nollaus :). Voisi ainakin sanoa, että vastuunsa kantavat. :) Jää nähtäväksi sitten pelaako uusi motti paremmin kuin mitä tämä on toiminut. Toivoa sopii, että tuo mottorinohjauksen muutos tuli vain vanhoille koneille liian myöhään..

Wesseli

  • Vieras
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #54 : 26.09.2018, 20:19:11 »
Peugeot 308 SW, 2017, automaatti, Puretech, ajettu n. 40500 km. Kakkossylinterin sytytystulppa oli hajonnut. Vaihdettu tulpat ja päivitetty moottorinohjaus-ohjelma osana menossa olevaa kampanjaa. Toivotaan, etteivät sysytystulpat ihan heti kärähdä uudestaan.

Simplicitas

  • Vieras
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #55 : 26.09.2018, 22:48:49 »
Vieläkin kyllä ihmetyttää, että ensimmäisillä tulpilla ajoin liki 40000 ilman suurempia ongelmia, vain sitä satunnaista nykimistä vedättäessä. Auto on siis manuaalivaihteinen ja parhaiten tuon nypytyksen saa esiin lähtemällä 4 vaihteella kiihdyttämään 60->. Tulpat vaihdettiin n. 40000 kohdalla 4v ikäisinä ja sen jälkeen viimeisen 5000km aikana autossa ollut jo 2 sarjaa tulppia ja karstanpoistokin tehty. Voiko huollossa kuitenkin tula koneeseen huonommat tulpat kuin tehtaalla..

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #56 : 27.09.2018, 05:17:19 »
Kyllä, 2017 jälkeen tehtaalla asennetuissa tulpissa ainakin selkeästi vikaa, sekä tänävuonna huoltojen yhteydessä asennetuissa. 2014, 2015 ja 2016 autot toimineet ihan ongelmitta tehtaan alkuperäisilä tulpilla. Tämä on ihan selkeä havainto.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

-MH-

  • Vieras
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #57 : 27.09.2018, 08:54:58 »
Itsellä 10 / 2016 käyttöönotettu ja tulpat vaihdettu vikaantumisen / rikkoutumisen vuoksi tällä hetkellä kahteen kertaan.

Simplicitas

  • Vieras
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #58 : 27.09.2018, 09:05:13 »
Olen niin laiska itse nykyään, etten ole tullut edes katsoneeksi mitkä tulpat tuohon koneeseen menee. Mitä myyjän kanssa juttelin autokeskuksessa niin ilmeisesti ei ole mitkään monikärkitulpat.. kysymys herää pitäisikö kuitenkin olla?

Wesseli

  • Vieras
Vs: 308 - Moottori käy epätasaisesti (EB) (sytytystulppa)
« Vastaus #59 : 27.09.2018, 14:48:16 »
Villit varaosakauppiaat tarjoavat Bosch:n ZR6 SPP 3320 ja ZR5 SPP 3320 sytytystulppia. Niilä tosin lukee, että olisi THP-moottoria varten.Ensimmäinen on helpommin kuumeneva ja toinen kylmempi. Jos nuo ovat sopivia, myös NGK:n SILZKBR8D8S saattaa olla sopiva.