Kirjoittaja Aihe: 508 - ASR/ESP System fault  (Luettu 9395 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

macceS

  • Vieras
508 - ASR/ESP System fault
« : 08.05.2016, 20:58:17 »
Auto: 2011 508 1,6 HDi 112 Active Business (133 000 km).

Outo vikailmoitus on nyt alkanut ilmestymään viime viikkoina. Aina n. 45 sekuntia päivän ensimmäisen käynnistyksen jälkeen (riippumatta lähteekö autolla ajamaan vai ei) soi "plim-plom" ja näyttöön tulee ilmoitus "ASR/ESP System fault, get vehicle repaired", ja ESP-merkkivalo syttyy palamaan yhtäjaksoisesti. Vakionopeussäädin ei toimi silloin ollenkaan...
Jos ajan vaikkapa muutaman kilometrin ja sammutan virrat, niin uudelleenkäynnistyksen jälkeen ilmo häviää, eikä mitään vikaa ole koko päivänä. Tämä siis tapahtuu vain kerran "päivässä"... Mikä mahtaa vaivata?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #1 : 08.05.2016, 21:30:43 »
Vikakoodit lukuun ja ajoa Diagbox kiinni autossa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PetriK

  • Vieras
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #2 : 09.05.2016, 15:48:17 »
Voisikohan olla jarruvalokytkin kyseessä. 307SW:ssä oireili samalla tavalla. Tapaukset löytyy hakusanalla ESP Faulty. Tuo kytkin muistaakseni maksoi n. 10 euroa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #3 : 09.05.2016, 22:14:04 »
Jep, simppeli vika voi olla tuokin. Katso syttyykö jarruvalot? Jarruvalokytkin on varustettu kaksoiskoskettimilla. Toinen koskettimista voi olla vakkarille ja toinen valolle. Säätö voi olla muuttunut, kytkimessä muovinen pyälletty tappi. Vaihdoin ja laitoin kumiputkea säädön pysyvyyden varmistukseksi. Uusi kytkin maksoi 8 euroa  ;). Laitetaan paikoilleen ja painetaan jarrua, säätyy kohdilleen. Kannattaa verrata vanhan kytkimen säätö, eli tapin pituus.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

macceS

  • Vieras
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #4 : 11.05.2016, 23:57:43 »
Kokeilin; jarruvalot toimii normaalisti olipa sitten "herja" päällä tai ei...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #5 : 12.05.2016, 07:59:15 »
Okey. Harmi, että vika muualla. Kytkimessä toinen kärki, jos vika ei liity jarrun painamiseen, on muualla. Tarkkaile vian ilmaantumista, mutta testerin paikkahan tuo on  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #6 : 12.05.2016, 09:02:42 »
Vikakoodin lukuun niin ei tarvi arvailla :)

Itsellä oli 307:ssa aikanaan vikaa jarruvalokytkimessä ja jarrovalot toimivat kyllä oikein. Ainoastaan pimeällä toisinaan huomasi sen, että kun "vika tuli päälle" eivät jarruvalot syttyneet aivan samaan aikaan (vikailmoituksen kanssa) vaan vähän kuin viiveellä. Jarrun painamiseen tuon vian tulon aina yhdisti, varsinkin sitten kun sitä osasi tarkkailla. Eli epäilen, että jos vika tulee jarruvalokytkimestä jarruvalot kyllä toimivat mutta auton äly saa noiden koskittien kautta tietoa "väärään aikaan tai väärin synkronoituna" joka aiheuttaa vikakoodin.

Se, että jos vikailmoitus tulee aina selkeästi jonkin tietyn ajan kuluttua voisi viitata siihen, että auto huomaa diagnostiikan kautta jonkin osan olevan viallinen. Tämä arvaus sillä olettamuksella jos tuo viive on aina vakio.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #7 : 12.05.2016, 09:45:30 »
Jarruvaloista ei jarrukytkin vikaa pysty diagnosoimaan...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #8 : 12.05.2016, 20:15:37 »
Ei niin, mutta vikakoodit lukien pääsee pitkälle vaikka simppelein vika on joskus hankalin löytää  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

autollanionluonnetta

  • Vieras
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #9 : 15.10.2016, 19:27:15 »

Auto: 2011 508 SW 1,6 HDi 112 FAP Active.

Hei, aivan samoja oireita löytyypi täältä. Homma eteni niin, että loppukesästä 508 heitti vastaavan vikailmoituksen kovassa kiihdytyksessä, jonka jälkeen hän päätti mennä johonkin vikamoodiin. Ei antanut kaasua juuri ollenkaan ja kierrokset rajoitti sinne pariin tuhanteen. Auto huilasi pihassa pari-kolme päivää, jonka jälkeen vika hävisi yhtä mystisesti kun oli tullutkin. Moottoritiellä kovissa nopeuksissa vastaava ESP fault-vikailmoitus vielä muutaman kerran ilmaantui, mutta hävisi sitten lopullisesti.

Varsin temperamenttinen tapaus.

Nyt sitten vastaava ilmoitus palasi ja auto tässä vikamoodissa. Jotenkin liittäisin sen reippaaseen jarrutukseen, joten sensoriin liittyvä oire ehkä kyseessä? Vikailmoitus ei toistaiseksi ole hävinnyt uudelleenkäynnistysten jälkeen. Ehkä sen pitää taas huilata viikonlopun yli.

Selvisikö MacceS sinulle mistä omalla kohdallasi virheilmoitus johtui? Onko muilla ajatuksia mistä kiikastaa? Toki vien pajalle vikakoodilukuun jos tuo ei tuosta tokene.

macceS

  • Vieras
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #10 : 16.10.2016, 09:15:11 »
Auto: 2011 508 1,6 HDi 112 FAP Active Business.

Pari kertaa on käynyt juurikin samalla lailla kuin sinulla, eli lähinnä sateella ajaessa (ja kiihdytettäessä matalilla kierroksilla) on tullut vikamoodi päälle (siis vain keltainen moottorin varoitusvalo, ja teksti "engine fault- get vehicle repaired"), ja kierrokset on rajoittuneet tuonne 2000 hujakoille. Mulla on auttanut kun olen pysähtynyt ja sammuttanut moottorin n. 2 minuutiksi. Kännistyksen jälkeen on kaikki toiminut taas normaalisti, mutta keltainen moottorivaroitusvalo on jäänyt palamaan esim. tunnin ajon ajaksi ja sitten se on sammunut.
Viimeksi huollossa totesivat, ettei vikakoodia ole löytynyt koska vika on tapahtunut harvoin...
Sitä alkuperäistä "pelkkää" ASR/ESP fault-ilmoitusta ei ole kesän aikana erikseen tullut.

Odotan, että vika tulisi päälle juuri kun pääsisin ajamaan suoraan huoltoon, niin voisivat heti katsoa mitä löytyy...

autollanionluonnetta

  • Vieras
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #11 : 24.10.2016, 13:22:48 »
Syy vikailmoitukseen löytyi ja se oli yhden sylinterin vikaantunut polttoainesuutin. Vaihdettu on ja vikailmoitus hävisi. Ajotietokone ehkä huomasi ettei saa tarpeeksi tehoja moottorista ja tämä ongelma säteili sitten auton vakautusjärjestelmään.

Eli voi hyvinkin olla että jokin pönttö köhii, joten valon palaessa kurvaa huoltamolle tarkastamaan onko vika sama.

TEMP_ARKISTOON

macceS

  • Vieras
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #12 : 24.08.2017, 18:25:53 »
Auto: 2011 508 1,6 HDi 112 FAP Active Business (168 000 km).

No nyt se sitten hajosi... Eli 3. pytyn suutin. Auto hinurilla korjaamolle, ja uusi suutin vaihdettiin. Hinta töineen 750e.
Vaihdatin vain tuon yhden suuttimen, kun asentajakin oli sitä mieltä, että "vaihdetaan sitä mukaa kun hajoavat"...


pasi84

  • Vieras
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #13 : 24.08.2017, 18:37:00 »
Mulla pitää joku suutin aika kovaa nakuttelevaa ääntä lähdössä, onko normaalia 1,6hdi 2012 moottorille? Luulen että se kuuluu jostain suuttimesta..

VilleM

  • Vieras
Vs: 508 - ASR/ESP System fault
« Vastaus #14 : 28.04.2018, 14:03:11 »
Kuinka pitkään autoissa tuo vika on oireillut ennen kuin se on suutin on rikkoontunut? Aiheuttaako moottorille välitöntä vaaraa rikkoontuessaan?

Onko tietoa / tallessa suuttimen tuotekoodia / mallia mikä vaihdettu, kannattaako alkaa ulkomailta varalle jo tilaamaan. Tehnyt tässä jonku aikaa jo sitä että heittää ASR/ESP faultin ja nyt heitti engine faultin, mitään ei vielä oo ajossa haitannut, lähinnä miettinyt onko yhteydessä siihen että kone on lämmin jolloin se ei anna ilmoitusta mitä tässä on seurannut muiden tämän ketjun kommenttien perusteella.