Kirjoittaja Aihe: 508 - Kytkimen vaihto  (Luettu 7004 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lesabre

  • Vieras
508 - Kytkimen vaihto
« : 07.04.2019, 19:17:32 »
Auto: xxxx 508 2,0 HDi 140.

Onko kukaan itse vaihtanut kytkintä, tarviiko jotain erikoistyökaluja?, on varmaankin massavauhtipyörä ja ei ole  kokemusta näistä vauhtipyöristä, old school kytkimiä kyllä vaihtanut. ;) Onko joku vaihdattanut, kustannus? Kytkin luistaa eli vaihtoon menis kytkinpaketti, vaihtipyörä äänetön/oireeton.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #1 : 07.04.2019, 20:00:19 »
Sen vauhtipyörän kunnon pystyy katsomaan kunnolla vasta kun paineasetelma ja vaihteisto on pois edestä. Vissiin ei saisi olla väljää eikä säröjä pinnassa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Naxu

  • Vieras
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #2 : 28.10.2019, 10:25:41 »
Auto: 2011 508 1,6 HDi 2Tronic.

Mistä saisi laadukkaat osat tilattua edullisimmin? Kytkin sarja ja vauhtipyörä, sekä uudet pultit vauhtipyörään jos tarvitsee. Alkoi luistamaan, joten askaretta tiedossa.

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #3 : 24.07.2020, 14:44:54 »
Auto: 2011 508 2,0 HDi 163.

Hei. Mitä irroitetaan kun k.o operaatio tehdään? Apurunko kai? Entä etupuskuri? Onko vauhtipyörälle kiinnityspulttien momentteja tiedossa?

Herbi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #4 : 25.07.2020, 20:37:01 »
Auto: 2012 508 SW 2,0 HDi.

Moro,

Tarkkaan en vielä osaa neuvoa kuinka se tehdään, mutta tästä linkistä löytyy pikkukoneisen kytkimenvaihtoohjetta. Tosin nosturilla tehtynä, mutta saa siitäkin käsityksen työstä.

https://pmmonline.co.uk/technical/clutch-dmf-replacement-peugeot-508/

Olen aikeissa tehdä vaihteiston irroituksen omaan 2.0 Hdi koneiseen tuossa kotipihalla, joten voin kirjoitella kokemuksia mikäli jää jotain kerrottavaa. Omastani on ilmeisesti painelaakerin käyttöhaarukka murtunut toisesta reunasta. Tarkistan ensin vahingot ja sitten katson vaihdanko myös kytkimen ja kaksoismassan.

-Hermanni
508 SW 2.0HDi Allure -12
306 HB 2.0 turbo -93
ex: 406 SW 3.0 V6 executive -03, 306 SW 1.8 -00, 306 2.0 XSi -94, 306 HB 1.6 -97

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #5 : 25.07.2020, 20:51:51 »
No niin kiitti. Mulla tiputtaa öljyä kampiakselin takastefasta, menee siis samalla kytkin ja vauhtipyörä vaihtoon. Jostain luin että se stefa on teflinia ja siihen ei saa laittaa rasvaa asentaessa, pitääköhän tämä paikkaansa? Onkohan tuo haarukan pettäminen kuinka yleinen vaiva?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #6 : 26.07.2020, 10:15:22 »
Öljy saattaa myös tulla jostain tulpasta, ainakin joissain moottorityypeissä, jos tulpat ei näytä vuotaneilta, tulee se ilmeisesti stefasta. Teflonstefasta en tiedä mutta onhan sen toisella puolella öljy, ei luulisi rasvan olevan iso ongelma...tiedä sitten.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #7 : 26.07.2020, 14:08:23 »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #8 : 26.07.2020, 22:18:37 »
Tosiaan joku salaisuus vaseliiniin kätkeytyy, olisiko se että se jää öljytiivisteen ja pölytiivisteen väliin ja akselin pyöriessä ylikuumenee?

Herbi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #9 : 10.09.2020, 22:53:10 »
Kytkin vaihdettu jo jonkin aikaa sitten ja voisin tähän lyhyesti kirjata omia kokemuksia. Työnä onnistunee muutamassa päivässä sellaisilta harrastajilta, jotka tietävät jo miten mikäkin irtoaa, eikä aikaa tarvitse käyttää pohdiskeluun. Itseltäni meni kaksi iltaa irroitellessa ja samat kaksi iltaa takaisin asentaessa. Tosin vastoinkäymisten johdosta eivät olleet aivan peräkkäiset neljä päivää.

Työkaluja mitä hyödynsin / syy miksi hyödyllinen
-Vaihteiston öljypropun erikoisavain / propussa neliökanta
-Vauhtipyörän lukitustyökalu / paineasetelman irroitus-asennus hankalaa ilman että vauhtipyörä on lukittuna
-kampiakselin stefan asennustyökalu / stefa hieman upoksissa lohkon päädystä
-hydrauliprässi tai paineasetelman nollaustyökalu / Paineasetelman nollaus ennen asennusta
-moottorinkannatinpalkki / moottorin kannattelu
-moottorinosturi / vaihteiston nosto ja lasku kettingin avulla
-korkealle nostava järeä huoltotunkki / apuna vaihteiston ja apurungon liikuttelussa
-4x huoltopukit / auton keulan tukeminen, sekä ajoittain apurungon/vaihteiston tms. kannattelu
-järeä pulttipyssy / vetarin mutterin avaus

Varaosia, mitä kannattaa varata huoltoon:
-kaksoimassavauhtipyörä, paineasetelma, kytkinlevy ja painelaakeri. Merkkiliike myi LUK merkkistä.
-Kampiakselin stefa. Merkkiliikkeen alkuperäisosan mukana tuli asennuskaulus.
-Vaihteistoöljyt
-Vetoakseleiden stefat
-painelaakerin siirtohaarukka + pallonivel
-painelaakerin liukuputki varauksella (itse en vaihtanut, kun en ollut varautunut siihen, mutta ei olisi haitannut vaikka olisi ollut uusi vaihtaa samalla.)
-Dieselin korkeapainepumpun tiiviste (valinnainen)
-Turbon imuletkun o-rengas tiiviste (valinnainen)


Sitten itse toteutukseen. Omassa kilometrejä taisi olla vähän päälle 220tkm ja kytkin vielä hyvässä kunnossa. En ole tunnistanut painelaakerin vikinää, kaksoismassan tärinää tai kytkimen luistamista. Sen sijaan siirtohaarukka oli jostain syystä päässyt painelaakerin kynnen ohi toiselta puolelta ja painoi epätasaisesti painelaakeria ja hankasi paineasetelmaan aiheuttaen melkoisen kolinan. Aluksi tutkin endoskoopilla mikä äänen voisi aiheuttaa, mutta paikka on niin ahdas, ettei siitä saanut selvyyttä. Jäin siihen ymmärrykseen että siirtohaarukka oli jotenkin hajonnut ja sen takia kolisee asetelmaa vasten.

Purku karkeasti selitettynä suurin piirtein tässä järjestyksessä. Huom tämä ei ole työohje vaan muistin varassa kirjoitettu selostus.

1. Akun irroitus peugeotin ohjeiden mukaisesti
2. Akun, akkukotelon, ilmanpuhdistimen kotelon ja ylemmän ahtoletkun irroitus.
3. Ecun ja sähkökeskuksen irroitus ja muovikoteloiden poisto. Liittimiä sen verran irti että sähköt saa käännettyä sivuun.
4. Mikäli haluaa enemmän tilaa vaihteiston irroitukseen ja kettingille hyvän linjan vaihteiston nostoon ja laskuun; peltikannakkeen ja sähköliittimien irroitus kannen päädystä ja tämän jälkeen dieselin korkeapainepumpun sekä turbolle laskeutuvan ahtoputken irroitus tässä järjestyksessä. Turbon putken ruuviin pääsee paljon paremmin korkeapainepumpun irroittamalla yläkautta.
5.Vaihteiston päältä liittimen sekä maadoitusjohdon irroitus.
6. Startille menevän johtosarjakourun irroitus vaihteiston nurkasta sekä polttoainesuodattimen luota.
7. Öljypohjaan menevän anturin liittimen irroitus.
8. Startin irroitus
9. Kytkimen työsylinterin irroitus
10. Vaihteiston yli menevän letkukannakeraudan irroitus
11. Moottorin tukeminen kannatinpalkkiin. Sijoituksessa huomioitava, että vaihteiston nostopisteen kohta jää vapaaksi.
12. Auton keulan nosto huoltopukeille. Korkeus riittäväksi, jotta vaihteiston mahtuu vetämään auton alta sivuun.
13. Pohjamuovien, alemman ahtoputken/-letkun ja pohjamuovien sivukannakkeiden irroitus
14. Etupyörien irroitus, vetarin muttereiden löysäys, raidetangon päiden, alapallojen ja vakaajan yhdystankojen irroitus
15. Ohjaustehostimen letkujen, pakoputken kannattimen, moottorin tukikumin ja ohjausvaihteen irroitus apurungosta.
16. Apurungon pulttien irroitus, laskeminen tunkin avulla maahan ja vetäminen pois auton alta.
17. Vaihteistoöljyjen poisto propun kautta.
18. Vetoakseleiden irroitus
19. Vaihteensiirtimen pallonivelten ja kannattimen irroitus vaihteistosta. Samalla pakkianturi laatikon päädystä irti.
20. Vasemman sisälokasuojan poisto vaihteiston kohdalta
21. Pakoputken clampin aukaisu ja jousto-osan irroitus moottorista. Pakoputkea täytyy tässä vaiheessa tukea huoltopukilla. (Irroitus ehkäisee jousto-osan vaurioitumista moottoria kallistaessa.)
22. Moottorinosturin kiinnitys vaihteiston nostopisteeseen mahd. pitkällä kettingillä (Mitä pidempi, sen enemmän laskuvaraa, ennenkuin moottorinosturi ottaa lokasuojaan kiinni.)
23.Viimeistään tässä vaiheessa konepellin kaasujousen vapautus pitkään asentoon, jolloin pellin saa lähes pystysuoraan asentoon.
24. Vaihteiston pulttien irroitus (yksi löysälle pitämään laatikkoa paikallaan viimeiseen asti). Turbon edessä oleva pultti hankalin löytää ja avata. Mikäli aiemmin poisti dieselin korkeapainepumpun ja turbon imuputken, tähän pulttiin pääsee yläkautta käsiksi. Toinen vaihtoehto irroittaa turbon painepuolen putki ja alakautta avata. Pultin saa myös pois irroittamatta kumpiakaan edellä mainituista, mutta se on silloin melko hidasta sormijumppaa.
25. Vaihteiston kannakkeen irroitus. Mitä enemmän kannakkeesta saa irti, sitä helpompi laatikko on pujotella irti moottorista.
26. Moottori-vaihteistopaketin kallistus, niin että vaihteiston pääty laskee hieman alaviistoon.
27. Vaihteiston irroittaminen moottorista rekkariraudalla/isolla talttapäämeisselillä kingoittamalla.
28. Laatikon laskeminen maahan tunkin päälle ja tunkilla veto pois auton alta.
29. Vauhtipyörän lukitseminen erikoistyökalulla.
30. Paineasetelman pulttien aukaisu ja paineasetelman sekä kytkinlevyn irroitus.
31. Vauhtipyörän irroitus.
32. Moottorin nostaminen takaisin vaakatasoon ja kampiakselin stefan ympäristön puhdistus ja stefan irroitus.
33. Uusi stefa paikoilleen varovasti tasaista painetta käyttäen. Mukana tuleva asennuskaulus ohjaa stefan hyvin kampiakselin päälle, mutta lopuksi tarvitaan jotain millä naputella tiivistettä hieman pinnan tasalta syvemmälle. Itse tein tähän puusta renkaan, jossa stefan kokoinen alue hieman koholla ja suuremmalla halkaisijalla oleva pinta ottaa lopuksi lohkon päätyyn kiinni, kun tiiviste on sopivasti upoksissa.
34. Uuden paineasetelman nollaus hydrauliprässissä tai automaattisesti säätyvän paineasetelman asennustyökalulla.
35. Kaiken takaisin asentaminen päinvastaisessa järjestyksessä.

Kiristysmomentteihin en ota tässä kantaa, koska en löytänyt valmistajan ohjearvoja. Itse käytin parhaan tietoni mukaan soveltuvia kiristystiukkuuksia ja kiristin momenttiavaimella kaikki vauhtipyörään ja kytkimeen liittyvät pultit. Rasvaa laitoin vain kytkinlevyn akselille, mutta jälkikäteen mietittynä ehkä jotain soveltuvaa rasvaa olisi voinut laittaa myös painelaakerin liukuputken pinnalle.

Tässä lyhykäisyydessään kevyt selostus tehdystä kytkimen vaihdosta. Itselläni sattui ja tapahtui remontin yhteydessä kaikenlaista, kun kaiken muun lisäksi oli vielä kiire kesälomareissuun seuraavana viikonloppuna ja hajonneita osia sai metsästää useamman kaupungin varaosaliikkeistä. Remontin yhteydessä katkesi toinen etujousi, hajosi alapallo, koiranluu, vetarin stefat, konepellin kaasujousi (täyspitkästä löin kiinni), sekä melkein tippui moottori päälleni, Bilteman moottorinkannatinpalkin kettingin pettäessä. Moottori pysyi kuitenkin ylhäällä ja huomasin kettingin katkenneen vasta kannattimen irroitus vaiheessa. En voi suositella kyseisen puljun nostovälineitä kenellekään, joka kuvittelee menevänsä taakan alle työn aikana.

Autolla on nyt ajettu muutama tuhat km remontin jälkeen ja toistaiseksi kaikki tuntuu menneen niinkuin pitikin. Mitä nyt kaasujousta, vetarin stefaa ja moottorin tukikumia odottaa tuossa vielä asennusta. Uusi kytkin on hiukan jäykempi käyttää kuin aiempi ja kytkemistapahtuma oli varsin äkkinäinen ensimmäisillä ajokerroilla, mutta kilometrien myötä kytkin on alkanut luistamaan pehmeämmin luistattaessa, eikä enää nappaa yhtä terävästi kuin aluksi.

Katsotaan jaksanko liittää myöhemmin kuvia tapauksesta. Niitä tuli työn ohessa räpsittyä, mutta nyt ei taloremontin ohessa tätä illalla kirjoittaessa jaksa enää alkaa kuvia kahlaamaan läpi ja liittämään tänne. Toivottavasti tämä on jollekin hyödyllinen. En kysynyt liikkeestä vaihtohintaa, mutta tämän tehtyäni kysyn ensi kerralla ainakin hinnan ensin ennenkuin lähden itse tekemään. Sen verran työläs operaatio ainakin taloremontin ohessa käyttöautolle tehtäväksi.

Hermanni
508 SW 2.0HDi Allure -12
306 HB 2.0 turbo -93
ex: 406 SW 3.0 V6 executive -03, 306 SW 1.8 -00, 306 2.0 XSi -94, 306 HB 1.6 -97

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #10 : 11.09.2020, 21:28:32 »
Loistava ohje, monelle puuhaan ryhtyvälle avuksi. Ei mikään pikkuhomma ja varsinkin turvallisuus huomioiden. Eri osien  osanumerot huomioiden ja tarvittavat työkalut haalien, projekti.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #11 : 14.09.2020, 11:31:42 »
Kiitos. Tiesinpä nyt tilata sen kytkinhaarukan ja maljan etukäteen. Kuulemma niihin on tullut joku päivitys.

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #12 : 26.09.2020, 21:36:11 »
Nonii omakin stefa remontti alkaa olla loppusuoralla, aikaa on tähän mennessä mennyt 8vrk. (emäntä oli sitä mieltä että sitä voi tehdä aina vähän kerrallaan sillon ku on mahollista....)  >:(

No enivei. Luk merkkinen kytkinpaketti ja  kaksoismassa tuli autodocilta 470e hintaan (sac- työkalu mulla oli ennestään). Siihen vielä kaveriksi Elring kampiakselin stefa, vauhtipyörän pulttisarja, kytkinakselin holkki ja kytkimen työsylinteri. Kytkinhaarukan ja vetoakselin stefat otin marmorilta, tosin nekin ois saanu aika paljonkin halvemmalla autodocilta.

Edellisestä tarinasta poiketen akkua, ecua ja korkeapainepumppua en irroittanut. Pahan pultin turbon alta sai kun löysäsi turbon tukiraudan. Vaihdelaatikon irroitin suoraan siitä laatikon päältä kolmella pultilla olevasta tuesta. Siten hieman mottoria kallistamalla se mahtui valumaan ulos. Ensimmäiset vaikeudet tuli apurungon irroituksessa kun ne etummaiset pultit jotka tuule sinne kurapoteroon iskaritolpan kohdalle, ei suostuneet hyvällä aukeamaan ja toinen vielä katkesikin. Niimpä tilalle  hankin M14x80 Pultit.

Seuraava kommellus oli kampiakselin stefan asennus. Stefan paikka on 2.5mm syvällä lohkon pinnasta, yritin sitä naputella paikalle ja kohtuu hyvin menikin, mutta jäi vinoon ja sitten kun yritin oikaista se olikin jo liian syvällä. Ehkä 3.5mm ois vielä siedettävä  mitta sen jälkeen sisempi huuli putoaa tiivistyspinnalta. No stefa pois, sorvissa sopivan painotyökalun valmistus   ja uus stefa tilaukseen. Uutta stefapakettia avatessa  huomasin, että olivat tilanneet väärän. Tämä uusi stefa ei ollutkaan tefloninen vaan sellainen perinteinen kumistefa ( fpm ) ja varaosanumeron perusteella (boxer'405,406jne) sopiva no kun mitat passas, niin tökkäsin sen sitten paikalleen. Lupaan raportoida tänne mikäli se ei kestä, hyvässä lykyssä tuo on parempi mitä tämä uusi tefloniversio.

Kytkimen työsylinterissä myös oli semmonen kompa, ettei sitä oikein paikallaan ollessa saanut ilmattu, mutta kun otti irti ja käänsi sellaiseen asentoon että ilmanippa on ylimpänä se sattui ilmautumaan.Ilmaushan tehdään niin että kytkinletku pökätään liittimessä ensimmäiseen hahloon ja kun ilmat on veks nii sitten pohjaan saakka.

Ja se vauhtipyörän pulttien momentti on 50Nm.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2020, 21:54:09 kirjoittanut Lagunaharraja »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #13 : 26.09.2020, 22:25:49 »
Kytkimen työsylinterissä myös oli semmonen kompa, ettei sitä oikein paikallaan ollessa saanut ilmattu, mutta kun otti irti ja käänsi sellaiseen asentoon että ilmanippa on ylimpänä se sattui ilmautumaan.
Ilmaushan tehdään niin että kytkinletku pökätään liittimessä ensimmäiseen hahloon ja kun ilmat on veks nii sitten pohjaan saakka.

Vai olisko ilmaus tehtävä taaksepäin, siis painettava injektioruiskulla nestettä ilmaruuvista pääsylinteriin niin kuplat poistuu? Muistelen yhdessä kuorma-autossa olleen niin. Apteekista saa 50ml ruiskuja kohtuu hinnalla. Säiliö tosin voi tulvia yli jos pintaa ei ole laskettu.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #14 : 26.09.2020, 23:41:43 »
Uutta stefapakettia avatessa  huomasin, että olivat tilanneet väärän. Tämä uusi stefa ei ollutkaan tefloninen vaan sellainen perinteinen kumistefa ( fpm ) ja varaosanumeron perusteella (boxer'405,406jne) sopiva no kun mitat passas, niin tökkäsin sen sitten paikalleen.
Lupaan raportoida tänne mikäli se ei kestä, hyvässä lykyssä tuo on parempi mitä tämä uusi tefloniversio.
Nimenomaan sitä teflonista ei kannata käyttää, asennus on hankala ja jos käyttää öljyä, niin stefa on entinen samantien. Kesto saattaa olla hyvin lyhytikäinen.
Ihmettelen, jos nämä ei häviä jälkimarkkinoilta.