Kirjoittaja Aihe: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto  (Luettu 17400 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« : 03.05.2013, 23:38:28 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (190 000 km, EW7A).

Ilmastoinnin kennon vaihto tuli eteen kun testitäytössä huomattiin sen vuotavan. Edellinen täyttö oli vuosi sitten keväällä, silloin auto oli viisi ja puoli vuotias. Silloin ainetta löytyi 0g, nyt noin 60g. Kummallakaan kerralla ilmastointi ei enää toiminut, mutta ekan täytön jälkeen viime kesä meni ilman havaittavia ongelmia ilmastoinnin tehossa.

Kennon ostin Motonetista, Valeon valmistetta, kuten alkuperäinenkin, hinta nyt (keväällä 2013) 180€. Tämän lisäksi tarvittiin O-renkaat tulo- ja lähtöputkien tiivistämiseen. Nämä löytyi Espoon Länsiautosta ja Vehosta. Isompi maksoi 1,30€/kpl ja pienempi 0,81€/kpl. Molempia olisi tarvittu 2 kpl, mutta pienempiä älysin ostaa vain yhden. Isomman varaosanumero on 6460V0 ja pienemmän 6460T9 (ei takuuta että ovat oikein).

Näiden päälle tuli vielä kaksi ilmastoinnin täyttöä (no, ainakin yksi on tarpeellinen), kukin noin 80€ tai enemmän tai vähemmän paikasta riippuen (itse sain ekan 60:llä).

Kuva 01 ja 02: Jellona kannattaa irroittaa, jotta kennojen päällä olevan muoviläpyskän taivuttelu onnistuu paremmin. Ruuvin irroitus esim. pienellä räikällä tuulihaan aukosta. Muistaakseni Torx T30 ja sopiva jatkovarsi.

Kennon poistoa varten keula pitää saada ylös. Itse tunkkasin molemmin puolin, mutta jos olisin etukäteen tiennyt että alle tarvitaan tilaa, olisin ehkä ajanut pukeille. Tunkatessa tietenkin varmistus ettei auto putoa päälle jos tunkit pettävät.

Kuva 03: Ilman oton jatkoputki irroitetaan pois tieltä. Muovinastan tappi (ruuvarin kärjen kohdalta) pitäisi irroittaa, minulla siitä katkesin kanta pois, joten painoin loppuosan alas ja kasatessa hankin korvaavan tapin (joka lukitsee kiinnittimen niin, ettei se pääse painumaan kasaan ja nousemaan ylös). Myös pohjapanssari kannattaa poistaa jo tässä vaiheessa.

Kuva 04: Mustan muoviläpän päältä kaksi T40-kantaista paksua pulttia pois ja kolme muovista T30-kantaista tappia, niin läpyskää pääsee paremmin kääntelemään (kohtuuden rajoissa, koska maalattu maski taipuu myös). Jos taidot ja viitseliäisyys riittävät, koko keulamuovi kannattanee irroittaa. Itse en toisellakaan yrityksellä löytänyt kulmien kiinnikkeitä. Tässä kaivataan yleisön kuvia/apua.

TEMP_ARKISTOON
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #1 : 03.05.2013, 23:39:35 »
Kuva 05: Jäähdytinkennon yläosan saa kallistettua moottoriin päin, kun ruuvarilla vapauttaa kiinnikkeet (syylärin molemmissa reunoissa).

Kuva 06: Kennon kiinnike läheltä. Lukitukset molemmilla sivuilla.

Kuva 07: Auton edestä katsoen ilmastointikennon vasemmassa reunassa on sähköliitin, samassa reunassa missä ilmastoinnin putketkin. Itse sain liittimen lukituksen irti kun työnsin ruuvarin poikittain tuohon lukituksen vasemman kärjen alle. Paikka on hankala jos/kun sinne pitää saada kaksi kättä (toinen käsi vetää liitintä irti ja toinen vapauttaa lukituksen). Lukitus saattaa lisäksi olla millä puolella vain, riippuen mihin jenka on loppunut.

Kuva 08 ja 09: Jossain vaiheessa irroitin myös ilmanpuhdistimen kannen, kun luulin että kenno lähtee ylös ja tarvitsen tilaa. Samoin avasin syylärikokonaisuuden päissä olevan kiinnityksen. Kun irroitti päältä kaksi pulttia ja löysäsi etu- ja takapuolelta yhteensä neljä mutteria, kiinnityksen sai kallistettua kuvan mukaisesti. Tämän vaiheen toimenpiteet olivat ilmeisesti turhia, vaikkakin kiinnityksen irroitus salli ehkä jäähdytinpaketin hieman suuremman liikkeen tukien joustamisen vuoksi, mistä oli karvan verran apua.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2013, 23:48:48 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #2 : 03.05.2013, 23:40:48 »
Kuva 10 ja 11: Yläputki oli kiinni yhdellä mutterilla. Putki sinänsä oli jonkin verran tiukassa. Kohtuu voimalla nitkuttelin ja kääntelin putkea sitä samalla irtipäin vetäen, kunnes toiseen reunaan tuli kallistamalla ruuvarin kärjen mentävä rako. Ruuvari rakoon ja lisää kallistelua ja siitä se pikku hiljaa irtosi. Kyseinen rako ei ole tiivistepinta, mutta yritin kuitenkin välttää suurempien naarmujen tekoa. Tähän putkeen vaihdettiin kaksi suurempaa O-rengasta. Laitoin varmuuden vuoksi pienen muovipussin putken suojaksi, jotta sinne ei pääse vahingossa kuraa tms. Putkien liitoksen ympäristöt kannattaa putsata ennen avaamista.

Kuva 12 ja 13: Alaputki on ilmastoinnin (lauhduttimen?) kennon etupuolella. Siihen pääsee käsiksi moottorin alasuojamuovin päädystä, pelkääjän puolelta. Pohjapanssarin irroitus lisää näkyvyyttä selvästi ja antaa tilaa O-renkaiden vaihtoon. Tähän laitoin myös pussin putken suojaksi.

Kuva 14: Kun jäähdytysveden kenno on yläpäästä irti, pitää sen alareunassa olevat tapit (2 kpl) saada nostettua kiinnitysreikien kumeista. Jos kumi lähtee mukaan, kannattaa pelkkä kumi laittaa takaisin reikäänsä ensin, ennen uutta kennoa. Siis jäähdytysveden kenno pitää saada nostettua alakiinnikkeistä, roikkumaan vesiletkujen varaan. Sitten ilmastoinnin kenno nostetaan omista kiinnikkeistään pois samaan tapaan, kun yläpää on ensin vedetty moottoria kohti, ja aletaan laskea auton alle. Kennon takana olevaa jäykkää putkea kannattaa varoa, itse sain sen epähuomiossa painamaan kennoon jälkiä.

Kuva 15: Avautuvasta alapään raosta ilmastoinnin kenno pitää laskea auton alle, poikittaispalkin ja syylärin kennon välistä. Hieman on ahdas. Ilmastoinnin kenno ei ole yläpäästä juuri millään kiinni (kumitutit jotka vaihdetaan uuteen kennoon) ja alapäässä on kaksi tappia, kuten toisessakin kennossa. Kennon päässä on putkimainen kuivain. Sen takia poistaminen ei onnistu yläkautta (?). Alapuolella olevaan muoviin on tehty (ilmeisesti kuivainta varten) loveus, kuten kuvasta näkyy. Tuo aukko (jota hieman suurensin ennen kuvan 23 ottoa), joka ei ole aivan kuivaimen kohdalla, kannattaisi itse asiassa suurentaa jo ennen kennon irroitusta. Ehkä leikata hieman syvemmäksi ja myös auton keskelle päin. Kennon toisessa päässä olevat putkien kiinnityspisteet ottivat minulla kiinni ties minne rautoihin ja muoveihin, joten hieman kennoa joutui kallistelemaan ja liikuttelemaan että sen sai kapeasta raosta alas. Ja samalla PITÄÄ VAROA ETTEI LIIKOJA KOLHI JÄÄHDYTTIMEN KENNOA. Sen jäähdytyslamellit taipuvat erittäin helposti.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #3 : 03.05.2013, 23:42:35 »
Kuva 16-18: Vanhan kennon vuotokohta näkyi selvästi. Ilmeisesti oli vuotanut pitkään koska vuotokohta oli kerännyt pölyä. Siitä kohdasta kun rapsutti, hapettuneet lamellinpalaset irtosivat todella helposti.

Kuvat 20-22: Uusi kenno oli samanlainen kuin vanha, valmistajaa myöten. Kannattaa siis olla varovainen, itse sain telottua sitä laatikosta pois ottaessani kun se osui laatikon päällä olleeseen vanhaan kennoon.

Kuva 23: Kuvassa näkyy suurennettu aukko pohjamuovin etuosassa. Uusi kenno ei meinannut sopia millään menemään paikalleen, mutta homma helpottui selvästi kun suurensin ko. loveusta, ehkä n. 1cm leikkasin aukkoa suuremmaksi joka sivulta. Uutta kennoa laitettaessa vaimo käväisi vähän pitämässä syylärin kennoa sopivassa kulmassa (kallistus eteenpäin yläreunasta), kun samalla auton alta työntelin uutta kennoa paikalleen. Auton alla selällään maaten kannattaa ensin ilmastoinnin kennon alapää laittaa kiinnikkeisiinsä ja jäähdyttimen kenno saman tien omiin kiinnityspisteisiinsä.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Lopuksi täyttö jossain missä pystyvät tarkistamaan tiiviyden (edes koneella alipaineella tai paremmin paineella).

Ehkä löytyy helpompiakin tapoja työn suorittamiseksi. Kertokaa toki. Esim. jos poistaa jäähdytysvedet ja irroittaa jäähdyttimen kennon, kennon vaihto helpottunee selvästi. Itse en tiennyt kuinka ilmaus suoritetaan, joten en edes harkinnut tätä. Myös jos saisi kennopaketin kiinnitysrautoja enemmän irti niin että saisi kennoja kallistettua paremmin, asiat saattaisivat helpottua.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Pugi406

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #4 : 04.05.2013, 10:25:33 »
Käytännössä kaikki pösöt jossa flekti on kennon etupuolella, niin kenno alkaa vuotaa flektin moottorin takaa. En tiiä mikä tuon aiheuttaa. Suolavesi ja flektin moottorin magneetit vissiin vaikuttaa.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2013, 10:29:06 kirjoittanut Pugi406 »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #5 : 04.05.2013, 10:38:23 »
Ei taida kestää noi ilmastoinnin kennot missään automerkissä nykyään.
Peugeot 3008 hybrid

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #6 : 04.05.2013, 12:24:28 »
Oikein hyvä ja kattava kuvasarja selostuksineen. Kiitokset vperalle vaivannäöstä. Sain tästä hyviä vinkkejä mitä kokeilla 2,0 HDi moottorisen auton flektinvaihdossa.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #7 : 04.05.2013, 13:22:26 »
Eikös kuivainta tarvitse vaihtaa kennon vaihdon yhteydessä?

Kuivain on kennossa integroituna tässä tapauksessa. Ei toki kaikissa ja silloin olisi kuivain hyvä vaihtaa samalla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #8 : 04.05.2013, 14:34:30 »
En tiiä mikä tuon aiheuttaa.

Hiekoituspartikkelin tai nastan osuma - kennoputket ovat ohuita, ainevahvuus alle 0.4 mm.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #9 : 04.05.2013, 14:35:30 »
Ei taida kestää noi ilmastoinnin kennot missään automerkissä nykyään.

Järkevällä talvikäytöllä kestävät kyllä - käytetään viimasuojia eikä ajeta tappituntumalla edellä menevän perässä.

Pugi406

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #10 : 04.05.2013, 14:36:24 »
Selitäppä miksi vuoto on aina juuri motin takaa eikä muualta? Motin taakse kun ei pysty iskeytymään kivi. Ja kenno on myös aina ihan hapettunut juuri motin takaa ja muualta kuin uusi. Ja miksi muissa autoissa ei samaa käy kun flekti on moottori tilassa?

Käytännössä aina vuoto on ollut rakenteellinen vika, ei nastan/kiven iskemä reikä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #11 : 04.05.2013, 14:38:45 »
Kaikissa joihin itse olen vaihtanut kennon, on vuoto ollut edestäpäin. Takapuolelta voi toki vuotaa jos/kun kennojen väliin pääsee partikkeleita, tälliön kennoputki voi hyvinkin hieroutua puhki. Vuoto ei myöskään ole ollut flektin moottorin runko-osan kohdalla vaan kohdassa joka on suoraan alttiina edestäpäin tuleville partikkeleille. Toki voivta osua moottorin taaksekin, sitä kun ei estä mikään, flekti kun pyörii vapaasti ajoviimassa, jolloin partikkeli voi hyvinkin muuttaa suuntaa ja iskeytyä moottorin taakse - tätä auttaa jo ilmavirran suuntakin - flektin moottorin ts. sen runko-osan takana ilmanpaine on pienin.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2013, 14:43:20 kirjoittanut Benkku »

Pugi406

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #12 : 04.05.2013, 14:42:17 »
Joo edestäpäi nää pösöt on ollu kun flekti etupuolella. Aina on kenno ollut ihan pehmee fkehtin motin takaa, joten jotain syöpymistä siinä tapahtuu. Näkee noista kuvistakin jo.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #13 : 04.05.2013, 19:37:13 »
Itsekin huomasin että reikä on tullut kennon etupuolelle flektin taakse. Tai enhän minä tiedä missä reikä tarkkaan ottaen on, etu vai takapuolella. Arvailen syyksi joko a) kyseiseen paikkaan kertynyttä pölyä yms. Tai jos vuoto tulee ennen pölykertymiä, syynä voisi olla b) flektin moottorista irtoava "jokin", rasva tai hiilipöly tms.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2013, 19:44:01 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ilmastoinnin kennon vaihto
« Vastaus #14 : 04.05.2013, 22:29:42 »
Hyvät ohjeet, kiitos. Suolavesi varmaankin syö kennoa tai laadun puute yleensäkin. Kennoa ei pääse huuhtelemaan, kuten 406:ssa pääsi tekemään.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -