Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)  (Luettu 79212 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #45 : 26.09.2014, 13:16:12 »
mutta sillä on rullattu kuitenkin jo 285tkm ilman öljyn tai laatikon vaihtoa.

No onhan tuolla omalla C5 rullattu jo 263tkm ja askikin pelaa yhä kuin unelma. Tosin kertaalleen tuohon on käsittääkseni öljyt vaihdettu jossain 200tkm kohdilla, mutta itse ajattelin ne joka tapauksessa vielä vaihtaa tässä tämän syksyn aikana niin tietää ainakin mitä siellä on ja tosiaan huuhtelemalla kunnolla vaihdettu eikä vain osavaihto (=se mitä öljypropusta nyt sattuu tulemaan, eli n. 1/3 koko askin öljymäärästä) 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

penkkiurheilija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #46 : 26.09.2014, 14:36:14 »
Täällä ajellaan myös vanhalla taksilla,295000km mittarissa ja hyvin menee. Itsellä ollut nyt neljä vuotta ja olen tosin sinä aikana vaihtanut vaihteisto öljyt neljä kertaa.Ensimmäisellä kerralla oli 223000km mittarissa ja tuolloin öljyt olivat kyllä melkoista tervaa.
607 2,7 hdi -06.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #47 : 26.09.2014, 17:56:32 »
Ymmärrykseni mukaan AM6 lienee mekaanisesti varsin vahva kunhan mahdolliseen venttiilikoneistovikaan reagoi heti. Korjaamattomana alkaa mennä asioita isolla ja kalliilla tavalla rikki muualta vaihteistosta, kuten tässä Citroën-foorumin kettingissä kävi. Viime vuonna hintaa kysyessa Recro Latviassa ilmoitti vaihtavansa venttiilikoneiston hintaan 750 euroa. Suomessa sama remontti 1500-2000 euroa kun kysyin muutamasta paikasta.

Juuri tuo ventiilikoneisto tässä pistää miettimäänkin. Volvo foorumilta aikanaan lueskelin tarinoita ilmeisesti lähes samasta laatikosta. Onhan nuo kilsat toki ajettu lyhyessä ajassa, mutta en tiedä miten tuo öljy ikääntyy laatikossa kilometrien perusteella.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Prof. Dr. Holzauge

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #48 : 26.09.2014, 18:22:19 »
AM6 = Aisin AWTF-80SC. Sama laatikko käytössä aika monessa automallissa, ks. http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Eksoottisuutena PSA:n vaihteistomallissa lämmönvaihdin on vaihteiston kyljessä toisin kuin vaikkapa Volvolla. Tämän vuoksi öljyjen huuhteluvaihto ei joka pajassa onnistu. Citroen-huolto Julkusella Loimaalla kuulemma onnistuu.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #49 : 26.09.2014, 18:44:33 »
Jep, sillä aikanaan noita Volvo foorumien juttuja luinkin kun täällä noita kartanovolvoja tomaatilla riittää  ;D
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #50 : 26.09.2014, 18:44:52 »
Onhan nuo kilsat toki ajettu lyhyessä ajassa, mutta en tiedä miten tuo öljy ikääntyy laatikossa kilometrien perusteella.

Kuumuushan se on se nopein öljyn tappaja = esim. as.vaunua kesällä repiessä voi melkein sanoa että se on se öljysatsi syksyllä sitten finito ja vaihto ajankohtainen :-\ Omassani ei ollut vielä koukkua kun auto minulle tuli enkä usko että tuossa taksissakaan on, joten tältä osin no worries 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #51 : 26.09.2014, 19:36:03 »
Ei sitä tiedä, osa taksiautoilijoista on sen verran fiksuja, että öljyt voi olla vaihdeltu useampaankin kertaan. Kuinka paljon se painavan kärryn kiskominen niitä öljyjä kuumentaa tuollaisessa laatikossa joka lukitsee vaihteen hyvin nopeasti?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #52 : 26.09.2014, 20:03:21 »
Myyjän mukaan öljyjä ei ole vaihdettu tai ainakaan huoltohistoriassa ei ole asiasta mainintaa. Auto on liikennöinyt ilmeisesti Närpiössä, 80km Vaasasta, joten veikkaisin että on jopa huollettu nykyisessä myyntiliikkeessä. En ole kyllä ehtinyt soitella autosta, aamulla naputtelin kysymyksen öljyjen vaihdosta ja tarkistin historian netistä.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2014, 20:08:39 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #53 : 26.09.2014, 20:50:14 »
Kuinka paljon se painavan kärryn kiskominen niitä öljyjä kuumentaa tuollaisessa laatikossa joka lukitsee vaihteen hyvin nopeasti?

Siinäpä se, lukitseeko? Ei varmasti ainakaan niin nopeasti kuin ilman kuormaa kun jo ihan fysiikankin johdosta kiihdytys kestää pidempään. Ja jos taas polkaset kun aski luistaa isolla kuormalla, niin siinähän se sitten on. Öljy nostaa lämpönsä heti, korkealleko kerkiää, on jo toinen juttu :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #54 : 26.09.2014, 22:51:43 »
Tuo laatikko lukitsee hyvin pian vaihtamisen jälkeen kolmoselta alkaen, eikä tuossa nyt mitään suuremmin havaittavaa eroa ole kuinka nopeasti lukitsee, onko ilman kärryä, perässä tonni vai kaksi. Tuo nyt luistattaa isommilla vaihteilla vain sen verran, että saa moottorin pyörimisnopeuden sovitettua. Eri asia tietty ykkösellä paikaltaan lähtiessä ja peruutellessa. Myös kakkosella vielä luistattaa.

En kuitenkaan ymmärrä miksi siitä automaatista ollaan niin huolissaan, mutta manuaaliaski ostetaan suunnilleen sokkona. No toki manuaalista monet ongelmat havaitsee jo lyhyellä koeajolla, niin toki myös automaatista. Sitä ei kuitenkaan havaitse kummastakaan, mikä hajoaa vasta "ensi viikolla".

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #55 : 27.09.2014, 08:45:14 »
Itse olen ainakin huolissani automaatista enemmän jo senkin takia kun niistä raportoidaan paljon enemmän ongelmia ja niitä kuitenkin myydään, tai on myyty, paljon vähemmän kuin manuaalivaihteisia. Lisäksi automaatin tekniikka on monimutkaisempaa ja raportoidut korjauskustannukset huitelee pilvilssä.

Voisihan tuon toki miettiä näinkin päin: Vaasan yksilö 285tkm ja 15 900e, seuraavaksi halvin 89tkm ja 29 800e. Hintaero 13 900e, jolla korjailee aika paljon vikoja.

Toistaiseksi täältä on siis löytynyt ainakin yksi yksilö johon vaihdettiin öljyt ensimmmäisen kerran vasta 223tkm kohdalla ja 70tkm myöhemmin pelaa edelleen. Volvo foorumilta löytyy esimerkki vm.07 TF-80SC laatikosta jossa öljyt oli vaihdettu ensimmäisen kerran 202tkm kohdalla ja suodatin tukkeutui 237tkm kohdilla joka vei turbiinin mukanaan. Volvo taitaa suositella taksikäytössä 60 vai 80 tkm välein öljynvaihtoa.


[EDIT] No nyt löytyi tarina tapauksesta jossa öljyt oli vaihdettu alle 100 tkm ajettuna ja venttiilikoneisto meni vaihtoon alle 200tkm ajettuna.  :o [/EDIT]
« Viimeksi muokattu: 27.09.2014, 09:00:31 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #56 : 27.09.2014, 12:43:23 »
Saattaa tuo 200 000 km näkyä jossain muuallakin. Veikkaan että erilaita huoltokohdetta riittää ja auto on noilla kilometreillä taksikäytöstä ylihintainen.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #57 : 27.09.2014, 13:11:21 »
Varmasti on muitakin huoltokohteita tiedossa, luultavasti vaan helpompia ja halvempia kuin tuo tomaatin huolto. Mitä hintaan tulee niin onhan se jo 2kk seisonut liikkeessä, ei mikään himotuin kohde.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2014, 13:20:24 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #58 : 27.09.2014, 14:15:34 »
Mitä hintaan tulee niin onhan se jo 2kk seisonut liikkeessä, ei mikään himotuin kohde.

Suuri km-määrä karkoittaa ostajat varsin tehokkaasti ja ranskalaisen automaatin kohdalla erityisesti. Enää tuosta puuttuu että olisi mehulinko-jouset ja kaikki kauppaa estävät tekijät rupeaisivat olemaan jo aika hyvin kohillaan :-\ Ai niin, ehkä Saksa-tuonti voisi heikentää vielä yhden pykälän lisää ;)

Ja vaikka kuinka "itse tietää paremmin", niin tuohon esteeseen törmää väistämättä kun tulee aika laittaa se oma auto edelleen kiertoon. Liikkeet eivät hyvitä kuin nimeksi, jos edes huolivat ollenkaan ja yksityisenä kk:ia palaa kummasti ennen kuin ostaja löytyy - tai sitten hintaa tulee laskea todella roimasti mielenkiinnon herättämiseksi. Vaan tässä taas tulee vastaan "tossa on pakko olla jotain vikaa kun on noin halpa", niin myy siinä sitten :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #59 : 27.09.2014, 14:48:36 »
Nyt mennään jo rajusti offtopicciin, modet päättävät sitten mitä tekevät viesteille, mutta itseäni ei kilometrit pelota. Kaikki muut autoni paitsi 405 Mi16, 106 GTi ja toinen 306 GTi ovat olleet ostohetkellä ajettu melko paljon enemmän muihin ikäisiinsä verraten (siguun lisäten E34 525i, E39 525tdsA, E46 328CiA, A4 1.8tq). Yhdessäkään ei ole ollut sen kummemmin mitään normaalista poikkeavia vikoja, eikä yhdenkään korjaaminen ole tullut maksamaan enemmän mitä väliraha vähemmän ajettuun autoon olisi ostohetkellä ollut. Yleensä niistä on saanut myös tingittyä melko ronskilla kädellä kun ovat seisoneet kaupassa kuukausitolkulla. Jokaiselle on myös löytynyt myydessä ostaja. Toki ovathan ne aina olleet hieman riskiostoksia, mutta ehkä laskelmoituja sellaisia. En tarvi autoa työssäni tai muutenkaan ei ole haudan vakavaa jos se hajoaa, joten jos jättää tielle niin sitten mennään mittarilla tai muilla kulkuneuvoilla.

Tämän GT:n kohdalla tuo laatikko vaan on kysymysmerkki. Itselläni ei AM6:sta ole kokemusta, joten sillä tässä ongitaan tietoa minkälainen riski ostos olisi. Vaasaankin on matkaa yli 300km, joten ihan huvikseen sitä ei viitsi lähteä katsomaan. Edestakainen junamatkakin maksaa yli 100 euroa.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89