Kirjoittaja Aihe: 407 - Tehottomuus (HDi)  (Luettu 11701 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jalonent

  • Vieras
407 - Tehottomuus (HDi)
« : 27.08.2012, 20:05:44 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi 136.

Auto oli jakohihnan + öljyjen vaihdossa ja joko siitä jotenkin johtuen tai ihan puhtaasti sattumalta auto menetti tehonsa ollessaan korjaamolla. Jakopää otettiin varmuuden vuoksi uudestaan auki, eikä sieltä ongelmaa löytynyt. Vikavalo ei pala eikä koodeja tule.

Oireet: kautta kierrosalueen tehoton, turbo ei tunnu tulevan missään vaiheessa mukaan. Johtoja ei ole kuulemma ole ollut auki. Onko ideoita vian aiheuttajasta? Onko jakopään puolella jotain kriittisiä antureita tai johtoja, johon olisi voinut käsi osua aiheuttaen ongelman?

Ilmamassamittari lienee yksi ehdokas vaikkei samalla puolella sijaitsekkaan.

Kiitos ideoista etukäteen.

jalonent

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #1 : 28.08.2012, 21:50:18 »
Testattiin pösöä ELM 327 lukijalla. Havaittua: hyvää ilmaisohjelmaa ei ainakaan vielä löytynyt. ScanXL ELM oli lähinnä tai ainakin suostui yhdistymään. Aluksi tuli pari vikakoodia, jotka kaveri vahingossa nollasi liian aikaisin. Tämän jälkeen koodeja ei enää uudestaan tullut. Koodit olivat EGR:ään ja toinen ahtopaineen säätimeen liittyviä.

Yksi asia mikä tuli mieleen: kuuluuko polttoainesuodattimesta lähtevässä läpinäkyvässä letkussa kulkea ilmaa? Aiheuttaako ongelmia pumpulla?

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #2 : 28.08.2012, 23:30:04 »
Onkohan jako nyt mennyt varmasti oikein?
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #3 : 28.08.2012, 23:44:01 »
... Koodit olivat EGR:ään ja toinen ahtopaineen säätimeen liittyviä...

Mitenkäs alipainepuoli, joku letku irti tai lytyssä? Eikös molemmat EGR ja ahtopaine säädetä solenoidien ohjaamalla alipaineella eli solenoidien sähköjen tarkastus (sulake, liitin tms) jos alipaineletkut ok.

jalonent

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #4 : 29.08.2012, 17:29:25 »
Kiitos vinkistä. Kyse oli juurikin ahtopainesäätimen alipaineletkusta, oli nimittäin kokonaan irti. Ei vaan pistänyt silmään kun letku oli tippunut alas ja säätimestä lähtevä nysä on tietenkin alaspäin jolloin puuttuvaa letkua ei huomaa kuin sormituntumalla.

Letku kiinni ja auto toimii taas normaalisti.

Polttoaineletkussa kulkeva ilma edelleen kaivaa mieltä, mutta vaihdan vielä pa-suodattimen ja mahdolliset tiivisteet mahdollisesti tulevien ongelmien välttämiseksi.

matskupupu

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #5 : 29.08.2012, 17:35:08 »
Yksi asia mikä tuli mieleen: kuuluuko polttoainesuodattimesta lähtevässä läpinäkyvässä letkussa kulkea ilmaa? Aiheuttaako ongelmia pumpulla?

 Veli tiesi kertoa autoharrastajana että ilma (vaikkei diesel siedäkkään ilmaa) on ihan "normaalia" siellä läpinäkyvässä letkussa. Kuulemma on muissakin autoissa ja ei aiheuta toimenpiteitä.

Nurmiaki

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #6 : 13.09.2012, 11:14:35 »
Auto: 2008 407 2,2 HDi (115 000 km).

Nyt kyse olettamuksesta/tunteesta. Autossa pitäis olla 170 hepoa, mutta ei alhaalta tunnu oikein siltä, n. 3200 kierrosta niin tuntuu selvä "potku" ja sitten mennään (toinen turbo päälle?).
Onko auto vaan alakierroksilla laiska vai onko mahdollisesti jokin anturi likainen/viallinen. Hälylistaa ei ole äskettäin ajettu.

Autossa oli ongelmana häly "kärpäs"loukun ;) täyttymisestä/tukkeutumisesta. Tehot turva modille ja körökörö kyytiä eteenpäin. Auto sammuksiin ja taas toimi. (kunnes taas uusi kiihytyksen yhteydessä, ei aina) Tuo hälytys on jäänyt itsestään pois. Miksiköhän? ja onko sillä mahdollisesti jotain vaikutusta tehottomuuden tunteeseen. En löytänyt oikein sopivaa aihetta tai en osannut hakea.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #7 : 13.09.2012, 12:51:40 »
Kilometrejä et kerro, mutta oisko huono arvaus että loukussa saattaisi ihan oikeasti olla vikaa, mikä pitäisi tutkia ensimmäiseksi ennenkuin alkaa arvailla muita vikoja?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Nurmiaki

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #8 : 14.09.2012, 12:34:21 »
Lisäselvitystä: Nykyään välillä heittä vakionopeuden säätimen pois pelistä. Välillä kun ottaa nopeuden muistista ja välillä jalalla kiihyttäessä poistaa vakkarin käytöstä. Auto myös savuttaa jonkin verran kiihyttäessä, erottuu eritoten pimeällä takanatulevan valoista. Tietokone näyttää keskikulutusta 6,8-6,9l/100km onko sekään normi rajoissa. Suurin osa ajostani on kuitenkin matka-ajoa 80-100 km/h teillä.

Tätä kyselyä siksi kun se hiukkasloukun vaihto on niin mahrottoman hinnakas niin miettii olisiko mahdollisesti jokin muu "vika".

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #9 : 14.09.2012, 13:44:26 »
Oma 2007 2.2HDi 170 teki myös kiihdytyksissä tuota, että ilmoitti vakkarin poiskytkeytymisestä ja meni samalla vikatilaan. Tämä oli yleistä moottorin hieman lämmettyä ja nimenomaan kiihdytyksessä isommilla vaihteilla tai vakionopeudensäätimellä ylämäkeen ajettaessa, eli silloin kun ahtopaineen pitäisi nousta. Vikatilassa auto käyttäytyi juuri niinkuin kuvailit, eli ensimmäisen turbon toiminta-alueella ei tapahtunut mitään, auto oli todella ponneton. Eihän tuota kunnossa olevaa autoa normaaliajossa tarvitse edes yli 3000rpm käyttää missään tilanteessa. "Karstanpolttoajot" tietysti erikseen.

Vakionopeudensäädin on ensimmäinen joka disabloituu moottorinohjauksen ongelmien yhteydessä, eli voinee olla muukin ratkaisu, mutta omassa tapauksessa ongelmana oli turbojen toimintaa ohjaavat magneettiventtiilit, n. 57 euroa kappale. Näitä olen nyt vaihtanut kaksi kappaletta. Pystyy vaihtamaan itse purkamatta runsaasti, toinen on vain hieman ahtaammassa paikassa. Jos tarttee, niin vaihto-ohjeita saa pyytämällä. Nyt omalla vehkeellä on ajettu taas 40000km nautinnollista ajoa ilman vikailmoituksia. Autolla rullattu yhteensä 140000km eikä loukulle ole tehty muuta kuin lisätty Eolys-ainetta.

Savutusta en ole havainnut ja kulutus pyörii tietsikan mukaan n. 6.5l/100km tienoilla. Alemmas pääsee ilman kaupunkipyörittelyä, joka on tälle painavalle laivalle aika haasteellista kulutuksen kannalta.

Suosittelisin koodien lukua, viallisista solenoideista jäi muistiin vikakoodi "ahtopaine ei viitearvossa" tjsp. PPS:llä pystyis sen FAPinkin tilan varmasti kartoittamaan.

Nurmiaki

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #10 : 18.10.2012, 11:50:13 »
Auto: 2008 407 2,2 HDi FAP (118 000 km).

Tässä keskustelussa aiemmin kuvattu toimintahäiriöitä

Nyt on vikakoodit luetettu
P0299  Ahtopaineen säätö , säätö epälooginen
P0100 Ilmanmäärämittari , singnaali ei tule tai on virheellinen
P0569 Ajonopeuden säätö epälooginen

P0569 tulee varmaankin siitä kun heittää sen vakkarin ekana pois jos jossain vikaa

Kysymys: mitä komponentteja/antureita on teillä muilla vaihdettu jos on vastaavia herjoja tullut?

Nurmiaki

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #11 : 13.03.2013, 09:36:48 »
Nyt on sitten tehottomuus selvinnyt. Yksi/toinen ahtopaineen tunnistin tukkeessa puhdistettu. Ahtopaineen letku koneen ja välijäähdyttimen välistä halki n. 10 cm. Uusi letku marmoritiskillä n. 400 e. Letku selkeästi näkyvissä altapäin kun pohjasuoja on pois.

Korjaus: letku kokonaan irti ja sitten poikki, pätkä välistä pois Motonetista sopiva paineputken pätkä ja 4 kpl tukevia lemmareita (ei normi letkulemmari). Putki pituudeltaan sopivaksi. Jos poistuu alkuperäinen laajennus niin sitten pihdeillä/jakarilla putkenpäätä vähän trumpetiksi, että ei luista pois. Eikun paikalleen ja hanaa.

Tuon tein ja nyt toimii ja vääntää tasaisesti. Ei ole ninkäänlaista "piikkiä" kuten aiemmin mainitsin. (Enpä mä tuota taidakaan vaihtaa.)

TEMP_ARKISTOON

askorantanen

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #12 : 28.04.2013, 12:11:19 »
Auto: 2006 407 1,6 HDi 110 (275 000 km).

Täällä myös tehottomuutta, otin ilmamassamittarin ja imuilmanlämpötila-anturin johdot irti ja taas kulki. Eli 3000 kierroksen jälkeen jaksoi kiihtyä. erikseen irrotettuina yhtä tehoton kuin kumpikin paikallaan. Lämpötila-anturi vaihdettu syksyllä -12. FAP ainetta lisätty 130tkm kohdalla ja turbo vaihdettu syksyllä -12.

Vikakoodeja
P0299
P0409
P0490
P1162
P1351

607hdi22

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #13 : 06.05.2013, 22:09:49 »
Auto: 2007 407 2,0 HDi (automaatti, 540 000 km).

Vaimo soitti juuri ja oli syttyny vikavalo ja tehot kadonnu meidän uuden karheasta autosta.  :o P0402 koodi oli kun neuvoin miten mun testerillä katsotaan ja kun poisti koodin oli kilometrin sisällä tullu uudelleen. Menen loppuviikolla kotiin niin ajattelin kysyä onko ideoita mistä tuo voisi johtua?? Jos vaikka jotain voisi ostaa valmiiksi? Vai voiko puhistamalla mennä kun jos oikein löysin, liittyy pakokaasu juttuihin?

JS

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (HDi)
« Vastaus #14 : 07.05.2013, 12:11:57 »
Exhaust Gas Recirculation Flow Excessive Detected
What does this mean?
OBD Code P0402refers to
EGR stands for Exhaust Gas Recirculation. It is part of the vehicle emmissions system, and is used to reduce combustion temperature and pressure to control Oxides of Nitrogen. There are generally three parts to the EGR system: the EGR valve, an actuator solenoid, and a differential pressure sensor (DPF). These things work together to deliver the correct amount of recirculation based on engine temperature, load, etc. The P0402 code means that OBD detected an excessive amount of EGR.
Symptoms
Possible sumptoms of OBD code P0402
You may notice drivability problems such as the engine may surge off idle. There may also be other symptoms.
Causes
Possible causes of OBD code P0402
A code P0402 most likely means one or more of the following has happened: The DPFE (differential pressure) sensor is faulty and needs to be replaced There is a blockage in the EGR (most likely carbon buildup) The EGR valve is faulty The EGR valve may not be opening due to a lack of vaccuum
Possible Solutions
With a P0402, it is common for people to replace the EGR valve, only to have the problem return. The most likely solution is to replace the DPFE sensor. Check the voltage at the DPFE sensor both at idle and when the EGR is open Replace the DPFE sensor

Eli joku DPFE sensori (paine-ero) rikki tai EGR venttiili tukossa/rikki tai sen alipaineletku tukossa/irti/rikki veikataan netissä.