Kirjoittaja Aihe: 308 - Epämääräinen tuntuma vaihteenvaihdoissa (manuaalivaihteisto)  (Luettu 1794 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Renne

  • Vieras
Auto: 2014 308 1,6 e-HDi 115 FAP Active (manuaalivaihteisto, 64 000 km).

Terve vaan. Ensimmäinen aiheeni tällä mainiolla foorumilla koskee ongelmaa vaihteenvaihdossa: pienen ajon jälkeen auto oli toissailtana tunnin pari parkissa, ja siitä liikkeelle lähtiessä ykkönen ja kakkonen löytyivätkin väärästä paikasta, eli 5-10 mm liian oikealta. Noita vaihteita ei siis saa pykälään vaihdekepillä tavalliseen tapaan vasemman laidan kautta, vaan tarkalla haulla lähempää kolmosta ja nelosta. Pakin saa päälle sieltä ykkösen normipaikalta, välillä ilman renkaan nostoakin. Ja muut vaihteet löytyvät helposti.

Aiempaa oireilua ei ollut, ja nytkään ajossa ei tunnu mitään erikoista: vaihteet pysyvät silmässä, ei rohinoita tai muuta ylimääräistä. Konepellin alta löysin vaihdevaijerien päät, ja vaikka en ole autotekniikan mestari, niin käsittääkseni kaikki näyttää ja tuntuu normaalilta kun vaihteensiirtäjiä käsin säätelee. Vaihdekepin puolelta voisi kai aukoa keskikonsolin paneelia - miten se tekisi niin että klipsit ja muut pysyvät ehjinä, ja pääsenkö sitä kautta näkemään/tekemään jotain tähdellistä? Muita kysymyksiäni ovat tietysti että mistähän ylipäätään kiikastaa, ja miten asiaa pitäisi lähestyä: liekö vika perustallaajan fiksattavissa vai pitäisikö ajaa suoraan liikkeeseen, ja riskeeraanko rikkovani jotain lisää jos yhtään autolla liikun kunnes homma on selvä? Kiitos vinkeistä!

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
En tunne suoraan 308 tai1,6 HDi moottoria, mutta useissa Peugeotin vaihteistoissa on pikalukittava säätö vaihteensiirtovaijereille siellä vaihdelaatikon päässä, ettei olisi tuon säädön lukitus päässyt aukeamaan?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Renne

  • Vieras
Kiitos vinkistä. Heti ei kirkastunut mistä kohtaa lukitus olisi pettänyt tms. mutta tutkitaan vielä. Tässä vaiheessa linkitän lisätiedoiksi kuvan ja siitä klikaten aukeavan videon vaihteenvaihdoista, jos herättäisi lisää ajatuksia. Kuvassa vasemmanpuoleinen kaapeli näyttää säätävän vaihdekepin poikittaisliikettä, ja kun 1 ja 2 ovat sijoiltaan niin tätä kaapelia kai olisi syyttäminen. Kuinkahan homma ratkeaisi?


Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Tuosta kaapelipään keskellä olevasta keltaisesta ”painikkeesta” painamalla kaapeli lukittuu ja vetämällä ylöspäin kaapeli vapautuu. Lukitussa asennossa tuo minusta näyttää olevan, kannattaa kokeilla kaverin kanssa niin että toinen liikutta vaihdekeppiä ja toinen katsoo liikkuvatko vaihdelaatikon vivut samalla tavalla vai näkyykö jossain kaapelissa selvä välys niin saa ainakin tuon suljettua kokonaan pois.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

altejtu

  • Vieras
Tarkistappa onko noiden kuvassa näkyvien kaapeleiden kuoret myös paikallaan kiinnikkeisssä. Eräässä toisen merkkisesssä autossa kytkinremontin jäljiltä oli korjaamolla vaihdevaijerit laitetttu huolimattomasti paikoilleen ja pomppasivat pois paikoiltaan sillä seurauksella että hinuri haki kotoa takaisin merkkihuoltoon. Ei mennyt kuin pakki ja ykkösvaihde päälle.

Renne

  • Vieras
Kiitokset. Kytkinremontti on tehty kaksi vuotta sitten. Jos oikein käsitän niin vaihdevaijerien kuorien kiinnitys näkyy tässä kuvassa - olisiko kuori voinut päästä liikahtamaan kiinnityskappaleen alla? Jos ko. kappaeen ruuvaisi auki niin millä systeemillä säätöä voisi koettaa tehdä? Kaapelien päädyn lukitukset näyttävät asiallisilta. Vaihdevipujen liikutustesti tehtiin, se on tuossa ylempänä linkitetyllä videolla. Lisäkokeilussa näkyi että vaihdekepin ollessa vasemmassa laidassa vaijeri (siis se vasen) on eri kohdassa kuin ykkösvaihteen ollessa silmässä, vaikka kai pitäisi olla samassa kohdassa.