Noniin, kytkin on nyt sitten vaihdettu. Ja mikä kummallisinta (ottaen huomioon vastoinkäymiset), se toimii erinomaisesti ja remontin kipinänä ollut laahaava metallinen ääni on kadonnut. Syynä tähän ääneen oli kulahtanut painelaakeri, joka oli myös syönyt paineasetelmaa. Aikaa projektiin kului ensikertalaiselta kahteen pekkaan tehtynä noin 30 tuntia, joka pitää sisällään pari motonet-reissua, kahvinjuomista ja röökin pumppaamista. Jos nyt aloittaisi saman operaation niin aikaa kuluisi rutkasti vähemmän.
Vaikeimmat asiat:
-Vaihteensiirtäjien/vaihdetankojen (gear link) irroittaminen (ne kaksi lyhintä): Hemmetin kireällä ja kumit niin kuivat, että menivät irroitettaessa aivan päreiksi. Uudet tarvikeversiot sai onneksi edullisesti ja nopeasti Nimarkilta (alle 6€/kpl).
-Kallistuksenvakaajan yhdystankojen irroittaminen: Irroitettiin lopulta rälläkällä ja vaihdettiin uudet.
-Alapallonivelen irroittaminen ja kiinnitys: Irroittaessa auton kannattaa ehdottomasti olla maassa. Kaveri voi vaikka istahtaa lokarin päälle niin irtoaa lähes omalla painollaan. Kiinnitettäessä auto pukeille ja alatukivarren myötäisesti joku kampi - meillä iso voimaväännin - jonka päällä toinen seisoi painaen tukivartta alas samalla kun toinen asetteli nivelen kohdilleen. Suojakumit vaurioituivat irroituksen yhteydessä ja ne vaihdettiin uusiin (3,40€/kpl Autokeskukselta).
-Raidetangonpään kiinnitys: Sama homma kuin koiranluiden avaamisessa. Nivelen kartiopultti pyörii mutterin mukana eikä pihdeillä tahdo saada mistään kiinni rikkomatta suojakumia. Meillä ratkaisuna oli asettaa tunkki raidetangonpään alle ja maltillisesti nostaa. Tämä esti pallon pyörimisen ja mutterit saatiin kiinni.
-Vaihdelaatikon nostaminen paikalleen: Kannattaa ehdottomasti hakea M10-kierretankoa ja tehdä siitä 2-4 kpl ~10 cm ohjuripultteja moottorin puolelle. Näin laatikko saadaan helposti oikeaan asentoon ja laskettua pulttien varaan. Yksi kerrallaan pultit sitten pyöritellään ulos ja vaihdetaan oikeisiin kiinnityspultteihin. Kummatkin vetarit kannattaa ehdottomasti ottaa pois. Me otimme oikeanpuoleisen vetoakselin pois niin, että kannatinlaakeri oli siinä edelleen kiinni. Samalla piti irroittaa reaktiotanko. Nämä irtosivat ja kiinnittyivät helposti, vaikka yksi kannatinlaakerin kiinnitysmutteri onkin hieman hankalassa paikassa.
-Vaihteistoöljyn lisäys- ja tarkistuspultin avaaminen: Aivan järjettömän kireä, ei auennut ikkunanavaajalla, ei 8x8-nelikulmalla. Oli myös sen näköinen, että sitä ei ikinä ole avattu. Ei ainakaan vuosi sitten kun autoni kävi huollossa johon piti kuulua kyseisten öljyjen vaihto. Koska olimme varmoja, että laatikko oli täysin tyhjä öljyistä niin ratkaisuksi onneksi osoittautui öljyjen lisääminen yläkautta huohottimen kautta.
Lisäksi työn tiimellyksessä hajosi yksi painelaakeri omaa huolimattomuutta. Kytkinvipu kannattaa ehdottomasti hirttää vaikka mustekalalla asentoon, joka pitää painelaakerin alhaalla.
Remontin aikana autoon vaihdettiin seuraavat osat:
-Kytkinlevy
-Paineasetelma
-Painelaakeri
-Kytkinakselin holkki
-Vetoakselin stefat
-Kallistuksenvakaajan yhdystangot
-Vaihteensiirtäjät 2 kpl
-Alapallonivelen suojakumit
-Vaihteistoöljyt
Kiitos ketjussa vinkkejä antaneille ihmisille. Eipä tuo nyt niin paha homma ollut, hieman tietty helpottaisi jos tietäisi mitä tehdä.