Kirjoittaja Aihe: 3008 - Etupyörän laakerit  (Luettu 12555 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sliceboy

  • Vieras
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #45 : 29.08.2016, 21:28:52 »
Osittain noin, mutta kyllä ilmiselvästi ainakin 5008:ssa 17" renkailla laakerit ovat liian köykäiset. Ei auta olivatpa SKF tai mitä. Minulta menivät edestä tehdasasennetut SKF:t runsaan 60 000 jälkeen. Toisella puolella on jo kolmas laakeri ja sen asennuksessa olikin sitten omat kommervenkkinsä. Lukkoprikka jäi liian lähelle ABS-anturia, ... seurauksena että auto luuli olevansa jatkuvassa sivuluisussa, ... alkoi korjailla asiaa kaasulla ja ryntäillä jne. Asia oli helppo korjata ja auto toimi 4300 km Saksan reissulla kuin uusi.

Sellainenkin on tosin käväissyt mielessä, mikä osuus on noilla koristeellisilla alumiinivalsseilla talvirenkaissa. Suomen oloissa kun keräävät lunta ja sohjoa, joka sitten ravistelee ja rasittaa pyörää silloinkin kun sitä ei välttämättä huomaa.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #46 : 26.11.2017, 10:26:13 »
Oliko tieto Hybrid4:en etupään laakereista, ovatko samat, onko edes kokemuksia? Takapää on eri, eli NSK:n http://www.nskeurope.com/nsk-wheel-bearing-technology-1110.htm. Ainakin myynnissä olevissa luvataan sopivuutta kaikkiin malleihin joten ei kai se hybrid4:ssa kestä sen paremmin jos kerran mitoitus on päin sitä tiettyä? Päättelen siis tästä että samalla tavalla huonosti kestävät?

Takapään laakereissa eroja Hybrid4 vs tavallinen 2l diesel ulkoläpimitta/sisäläpimitta 83/45 vs 62/30.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2017, 10:42:33 kirjoittanut Peugo »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #47 : 26.11.2017, 20:34:47 »
Naputtele rekkari Spareton sivulle niin aukeaa oikeat osat, tai pitäisi olla oikeat. Siellä on yleensä niin paljon eri merkkejä että jossain mainitaan koko. Todennäköisesti pääset oikeille jäljille.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #48 : 26.11.2017, 21:33:41 »
Haenkin sitä että olisiko Hybrid4 mallissa etupäässä eri laakerit ja kestävät sellaiset mutta ei näytä siltä.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #49 : 26.11.2017, 21:38:21 »
Service box ei tunne kuin yhden etupyöränlaakerin ensimmäisen korimallin 3008:lle, tosin jossain vaiheessa rakennetta on todennäköisesti päivitetty. Alkuperäinen osanumero on 3350 84, joka on korvattu osanumerolla 16 066 235 80.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ksk

  • Vieras
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #50 : 14.12.2017, 18:57:39 »
Millä tavalla auto ajossa "ilmoittaa", että kyseessä on pyörän laakerivika ?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #51 : 14.12.2017, 19:18:56 »
Hyvin usein se on jurina joka voimistuu vauhdin kasvaessa. Jurina loppuu kun autolla kääntyy vioittuneen laakerin suuntaan, voimistuu tai pysyy samanlaisena kun käännytään pois päin. Tämä etenkin etupyöränlaakerien kanssa. Takalaakerin kanssa vioittunut puoli vaikeampi paikallistaa.

Kulunut laakeri tuntuu pienenä jyrinänä kun pyöräyttää ilmaan nostettuun pyörään vauhtia. Harvoin niin kulunut että tuntuu väljältä kun heiluttelee pyörää.
Audi A4 Tdi Q

Renegade

  • Vieras
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #52 : 31.03.2018, 18:39:59 »
Onkohan tuo kotidiagnoosi nyt varmasti noin, että sen puolen laakeri on viallinen, mihin suuntaan käännyttäessä hiljenee?
Uskallan epäillä... koska omastani vaihdettiin oikeanpuoleinen etulaakeri lokakuussa, eli 5 kk sitten. Nyt alkoi kuulua taas jurina ja mielestäni se kuulostaa tulevan vasemmanpuoleisesta, eli siitä  vaihtamattomasta laakerista. (Ääni kuuluu siis kuskin puolelta voimakkaammin). Jokatapauksessa, ääni hiljenee oikealle kääntyessä... ei siis vasemmalle...
Jos tuo kotidiagnoosi pitää kutinsa, niin sittenhän tuo uusi laakeri on jo sökö!
No sen saa sitten kyllä varmasti takuisiin, jos näin on... Katsotaan mitä löytyy, kun vien merkkipajalle korjattavaksi. :o


« Viimeksi muokattu: 31.03.2018, 18:44:44 kirjoittanut Renegade »

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #53 : 31.03.2018, 20:27:55 »
Selitin huonosti. Eli jos oikea ääntää niin kääntymällä oikealle auton painopiste siirtyy oikealta pois ja paine laakerille helpottuu ja samalla siitä johtuva ääni vaimenee.
Audi A4 Tdi Q

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #54 : 31.03.2018, 20:35:36 »
Nurkka ylös, sormi jousen päälle, pyörää pyörittäessä tuntuu tärinä jos laakeri on viallinen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #55 : 01.04.2018, 10:13:49 »
Vti:ssä (vm.2012)meni kuskinpuolen etulaakeri vaihtoon vajaan 80 tkm kohdalla. Ruostetta löytyi, joten ei ollut täysin vesitiivis.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #56 : 01.04.2018, 10:55:39 »
Tyyppisiä vikoja autoissa, alle 50000 km ajetuista menee laakerit, toisinaan kestävät auton iän.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -