Kirjoittaja Aihe: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)  (Luettu 21146 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

GEX-12

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #15 : 01.03.2012, 14:10:18 »
Ainoa mitä kannattaa kokeilla on Forté -käsittely. Purkki Fortea käynti lämpöisen moottoriin vanhojen öljyjen sekaan ja käytetään ohjeiden mukaan ja sitten öljyt pois myös suodatin uudet öljyt ja suodatin. Voihan  olla että on kuunnellut nakutusta tarpeeksi kauan, niin nostajat on täysin tukossa. Siihen ei auta muu kuin nostajien vaihto. ???

taeo

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #16 : 11.04.2012, 18:27:14 »
Auto: 2002 406 3,0 V6 Executive (n. 190 000 km).

Juuri vaihdettu öljyt ja suodatin, siltikin naputtaa kylmänä startin jälkeen. Ehdottivat korjaamolla että kannattaisi tehdä forte käsittely, kuulemma putsaisi koneesta sinne kertyneet kuonat ja lopettaisi äänen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #17 : 11.04.2012, 23:54:19 »
Voihan  olla että on kuunnellut nakutusta tarpeeksi kauan, niin nostajat on täysin tukossa. Siihen ei auta muu kuin nostajien vaihto.

Paininkuppien purku ja hydraulitasaimen osien ultraäänipesukin riittää. Toinen vaihtoehto - täytöksi huippulaatuista synteettistä, jonka puhtaanapitävä lisä-aineistus irroittaa kertyneen lian - lyhehkön (tyypillisesti tankillinen) ajosuoritteen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012, 23:58:44 kirjoittanut Benkku »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #18 : 12.04.2012, 07:13:58 »
Esim. Mobil 1 0w40
Peugeot 3008 hybrid

DonJFO

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #19 : 08.10.2012, 18:30:17 »
Auto: 2001 406 Coupe 3,0 V6.

Itselläni samaa ongelmaa. Mitä öljyä olette laittaneet vanhojen tilalle / mitä suositellaan ja onko hävinnyt nakutus? Forte-hoito myöskin mielessä. :)

eliinaa

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #20 : 21.10.2012, 01:00:53 »
5w40:n tilalle laitoin 0w40:ä. Nakuttaa edelleen, mutta loppuu alemmilla kierroksilla kaasua painettaessa. En sitten tiedä, onko mikään ratkaisu, mutta...

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #21 : 21.10.2012, 11:01:45 »
Täällä myös hieman naputtava käyntiääni välillä. Satunnaisesti käy todella nätisti, mutta välillä naputtaa rumasti. Sellanen mielikuva ainakin jäänyt, että kaasunpolkaisu saattanut lopettaa naputuksen. Tällöin siis ilmeisesti kyseessä tämä VVT yksiköstä tuleva naputus, ei nostimista.
Vaikuttaakohan muuten öljyn lämpötila, öljyn pesevyyteen tai/ja likaavuuten mitenkä? Jotenkin maalaisjärjellä kun miettii niin 70 asteinen öljy ei pesisi niin hyvin kuin 100 asteinen. Mulla nimittäin ennen termostaatin vaihtoa öljyt eivät lämmenneet yli 70. Nyt kun termostaatti vaihdettu, moottoritiellä öljyt lämpee hyvin 100 asteeseen.

Edellinen omistaja oli tehnyt kesällä öljytilan puhdistuskäsittelyn, ja laittanut öljyiksi halpaa castrolin 5w40:stä. Tarkoitus olisi vaihtaa ennen kevättä mobilin newlifet eli 0w40 öljyt sisään. (tai totalin 0w30)
« Viimeksi muokattu: 21.10.2012, 11:37:15 kirjoittanut cone »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #22 : 21.10.2012, 11:53:33 »
RedLine 5W30 ja kone kehrää. Ei poista starttauksen ralahdusta, mutta muuten laatukamaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #23 : 21.10.2012, 18:46:53 »
Ja öljyn laatu selviää käynnistämällä auto?
Audi A4 Tdi Q

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #24 : 21.10.2012, 22:29:18 »
No ei, mutta paineennousua (tasaimet täyttyy) ja öljyn kalvonpaksuutta voi pitää osana tuota.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #25 : 22.10.2012, 02:43:32 »
Paine nousee kyllä kaikilla suositusviskositeetin öljyillä suht. samaa tahtia käynnistyksestä. Siitä ei ole 'laatu-asiassa' ollenkaan kysymys, kuten ei myöskään kalvonpaksuudella - sekin on kaikilla öljyillä vähintäänkin riittävä.

Delvac ykköset suositusviskositeetin laatuna, yhden vaihtovälin verran pesu-öljyiksi ja sen jälkeen M1 suositusviskositeetin laatuna, niin eipä rolahda käynnistyksessäkään.

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #26 : 22.10.2012, 21:45:23 »
Miten tuon V6:n "öljynkierto" tai paine on toteutettu noille nostimille? Jos käynnistäessä painaa kaasua pikkuhiljaa, niin nostimen naputus ei poistu, vaikka nostaisi kierroksia reilustikin. Mutta jos kierroksia nostaa äkkiä, niin se naputus poistuu heti jonkinmoisen pamauksen saattelemana... Onko siinä joku venttiili, joka jumittaa, vai onko se se jumiva nostin, joka paukahtaa? Nopeassa kierrosten nousussa mahtaa imupuolella muuttua ajoitus verrattuna hitaaseen kierrosten nostoon. Jotain tekemistä noilla tuntuu olevan keskenään. En tätä kokeilua ole kovin monesti tehnyt, mutta tällainen mutu tästä on jäänyt.

-Jarno

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #27 : 23.10.2012, 15:49:20 »
Nostimet on hyvin varteen otettava vaihtoehto viaksi. Jos on jumittava nostin, niin ääntähän se pitää. Laittelin kesällä Corsan kantta ja siinä yksi nostin oli jumissa, ääntähän se piti. Ruuvipenkissä puristin kasaan ja pesin ja liotin sitä, alko pelittään. Eli mittaappa puristukset, jos huomattava ero jossain pytyssä, niin tiedät mille pytylle kiinnität huomion.

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #28 : 23.10.2012, 21:19:38 »
Jumittaa juu, mutta mites se painetestillä näkyy, jos venttiilinvälys on liian iso? Tuskin tuo niin paljon vaikuttaa täytökseenkään, että aiheuttaisi eroa, vaikka mittaisi auto käynnissä.
Omassani olen paikallistanut äänet taempaan lohkoon. Mikäli ensi kesänä otan osat irti, niin sama kai se on puhdistaa ja tutkia kaikki nostimet kerralla.

-Jarno

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #29 : 23.10.2012, 22:47:41 »
Juu mulla oli selkeä paine-ero Corsan koneessa ja herkistämällä nostimen paineet normalisoitu. Jonkinlainen toleranssi noilla on, minkä ne antaa välylsillä anteeksi, mutta minkä verran?