Kirjoittaja Aihe: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)  (Luettu 21157 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #60 : 07.10.2013, 19:46:56 »
1109AK (eli LS880A) on kyllä teknisesti ottaen oikeasti 2.0 litraisten suodatin, omiin tai kavereidenkaan V6 moottoreihin en tuota laittaisi. Liian pieni suodattimen suodatinmateriaalin läpivirtauspinta-ala moottorin maksimiin öljyn tilavuusvirtaan nähden - paineraja venttiili siis hyvinkin korkeammilla kierroksilla saattaa avautua ja öljy kiertää suodattamattomana.




Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #61 : 07.10.2013, 20:15:59 »
Vaikka en olekaan poistamassa dieselmäistä käyntiääntä omasta V6:sta niin kysyn(pä) vieläkin mutta osaako/ viitsiikö kukaan vastata? :-[

Pientä vertailua Mann:in katalookista:

Dimensions (mm):
A           B            C              H            G               UGV (1)        RSV (2)

716/1 (esim. ES9A - 155kW)
76.00    62.00     71.00       89.00      M 20 X 1.5   1.50           1

712/47 (Renault ClioII 3.0 V6 Sport (L7X760 - 166kW)
712/47 (Renault ClioII 3.0 V6 Sport (L7X762 - 187kW)
712/47 (Renault Laguna 3.0 V6 24 (L7X - 152kW)

76.00     62.00      71.00      89.00      M 20 X 1.5   0.80           1

W712/16 (Lancia Thesis 3.0 V6 (158kW)
76.00     62.00       71.00      74.00      M 20 X 1.5   1.20           1

W719/22 (Porsche 944 3.0 R4 (M44.41 - 155kW)
76.00     62.00       71.00      123.00      M 20 X 1.5    2.20        2

(1) Bypass Valve Opening Pressure
(2) Anti-drain back valve


Mikä tuosta pistää silmään on esim. Renault:en vastaavien moottoreiden ohivirtausventtiilin avautumispaine, siis pienempi kuin esim. ES9A moottorissa. Kooltaan kaikki suodattimet aika tavalla saman kokoisia, poislukien tuo W719/22.

Onkos tuosta nyt mitään haittaa vaikka tuo ohivirtausventtiilin avautumispaine olisikin ylempänä, esim. 1,5 bar vs. 2,2 bar?
Tuskin suuremmasta suodattimesta mitään muutakaan haittaa on, vai onko? Mielestäni ainakin 407:n ES9A koneen/ suodattimen edessä olisi kyllä tilaa tuolle "lisä" 30mm:lle...
« Viimeksi muokattu: 07.10.2013, 20:44:25 kirjoittanut Timppa71 »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #62 : 07.10.2013, 20:18:32 »
Pienikokoisissa suodattimissa avautumispaine on pieni, varmistaen moottorin voitelun. Suuremmissa suodattimissa voidaan jo suodatustakin varmistaa, korottamalla avautumispainetta.

Pienikokoinen suodatin on 'nykyaikaa', lue - edullisemmat huoltokustannukset ja lyhyempi moottorin kestoikä.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #63 : 07.10.2013, 20:41:17 »
Eli seuraavaksi Porschen suodatin Leijonaan 8) Itseä ainakin kiinnostaisi kokeilla onko noilla kahdella anti-drain valvella mitään vaikutusta "rolahdukseen"... Olisihan se kiva jos tuota saisi edes hieman vaimeammaksi.

Itse en ole asiaa sen suuremmin miettinyt, olen luottanut "kohtuu sokeasti" merkkiliikkeen antamiin suodattimiin. Toisaalta kun 3.0l V6 (ES9A) ja 1.4 (TU3JP) koneisiin annetaan sama suodatin niin... :o

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #64 : 07.10.2013, 21:39:27 »
Eikö LS880A pitäny olla ihan ok?
No mutta onhan tuo 2 litrainen suodatin parempi kuin edellinen boschin 1,4 litraisiin tarkoitettu  8)
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #65 : 07.10.2013, 22:07:38 »
Autoartikkeli-liike, erikoistunut ranskalaisiin, myi tuota 880A:ta ainoana oikeana V6:een. Purflux LS 880A on kooltaan suurempi kuin Mannin 716/1, eli tuon puolesta tuo Mannin 719 mahtuu hyvin. Selvittäisin vielä ihan oikealta asiantuntijalta (Kahalta tai Koivuselta>>>linkki Mannille). Koska 716/1 jo poisti ralahduksen (ei 880A), eipä tuossa paljon häviä, jos kokeilee molempia. Mann on kyllä miettinyt asiaa, eli tehnyt kaikkiin moottoreihin erilaiset ja siksipä olisi perusteltua pysyä suositellussa. Tuo 0,7 barin ero ohivirtauksessa on prosentuaalisesti lähes 50%, 1,5 barista 2,2 bariin. Ei haittaa, jos suodatinta vaihtaa minimitoleranssin puitteissa, mutta jos menee yli, niin saattaa pullauttaa öljyt ei toivotusta paikasta ulos. Ps. koko aihe on "hifistelyä".
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #66 : 07.10.2013, 22:52:14 »
Eikö LS880A pitäny olla ihan ok?

Missä kohtaa olen niin kirjoittanut?

LS880 on melkein puolet pienempi suodatin, kuin esimerkiksi V6 malleihin alunperin tarkoitettu LS520 malli.

Painerajan avautuminen, likakapasiteetti ja myös tukkeutuminen ts. virtauksen heikkeneminen suodatinmateriaalin lävitse ovat kutakuinkin suoraan verrannollisia suodatinmateriaalin pinta-alaan. Suodatuskyvyssä ei sinänsä ole eroa, samaa materiaalia ovat molempien suodatinkankaat. Toisessa sitä on luokkaa 120 % enemmän eli yli kaksinkertainen määrä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #67 : 07.10.2013, 23:05:47 »
Tuo 0,7 barin ero ohivirtauksessa on prosentuaalisesti lähes 50%, 1,5 barista 2,2 bariin. Ei haittaa, jos suodatinta vaihtaa minimitoleranssin puitteissa, mutta jos menee yli, niin saattaa pullauttaa öljyt ei toivotusta paikasta ulos. Ps. koko aihe on "hifistelyä".

Nyt taas sohlaat aiheessa, josta et ymmärrä yhtään mitään.

Kyseessä on paine-ero suodattimen ylitse eli likaisen ja puhtaan puolen - mitään mistään pullahda. Suodatinkannujen ns. 'burst' paineen keston mitoitus on luokkaa yli 10 baria - tyypillisesti luokkaa 14 -15 kg/cm2. Öljyn maksimi linjapaine on huomattavasti korkeampi, kuin 2.2 kg/cm2 (n. 4-6 kg/cm2), muttei sentään lähellekään kymmentä kiloa.

Mitä tulee hifistelyyn, niin tieto lisää tuskaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #68 : 07.10.2013, 23:30:21 »
Ensiksi, korostan alla kirjoituksessani sanoja "saattaa" ja "jo"  ;). Jokuhan on tuon 1,5 barin paineen "keksinyt tai määritellyt" ES9A-moottorin suodattimelle. Kannattaa kokeilla riskittömimpiä keinoja,  kuten tuota 716/1 & Castrol, kuulosti tepsivän. Ei viitsi kesken kaiken ryhtyä testaamaan kumpi noista vaikutti, hyvä kombinaatio. Toistuvuutta olisi toki hyvä saada kuvioon mukaan, kuten tutkimuksissa on yleensäkin tarpeen todistella. Toiseksi, tuleppas kiireiltäsi "sohlaamaan" autostani ohjauksen rallatus vex , niin sitten lopetan ylhäältäpäin katselun nanomaailmaasi  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #69 : 08.10.2013, 00:10:34 »
Ensiksi, korostan alla kirjoituksessani sanoja "saattaa" ja "jo"...

Niin mistä öljy mielestäsi 2.2 barin paineella 'saattaa' 'jo' pullahtaa?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #70 : 08.10.2013, 06:42:32 »
Höpö, höpö (sorry Benkku)  ;). Mannin 712 tai 716 ölppäsuodatinlinjalla kun menee kera Castrol Edge Fsd 0W40, niin voi keskittyä autossaan muuhun kunnossapitoon (vaikkapa vahaukseen, jossa nanoteknologia on ihan paikallaan). Jos tuo ei tepsi, niin voi varautua mekaaniseen korjaukseen nokka-akselien tienoolle/tai hyväksyä äänen "ikävänä ominaisuutena" (eli joka käynnistyskerta menee V6-moottorifiilikset  ;)).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #71 : 08.10.2013, 18:17:35 »

Mitä tulee aiheeseen 'aiheeseen sopivin' niin otapa ja pura nuo 'aiheeseen sopivimmat' suodattimet osiin ja vertaa vaikka siihen LS880A tai LS520C malliin.

Tuosta ymmärsin niin että LS880A olisi suht sopiva...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #72 : 08.10.2013, 19:49:08 »
Onhan se sopiva, 2 litraiseen nelisylinteriseen, muttei oikein enää V6 moottoriin.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #73 : 08.10.2013, 20:24:00 »
Benkku, minkä suodattimen (tyyppi) sinä törkkäisit ES9_ moottoriin?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Dieselmäinen käyntiääni (V6)
« Vastaus #74 : 09.10.2013, 21:54:13 »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97