Kirjoittaja Aihe: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)  (Luettu 14495 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

jaakki82

  • Vieras
406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« : 24.09.2011, 08:45:57 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (412 000 km).

Omaan kulkineeseen pitäisi kytkinremppa alkaa joku päivä tekemään. Kytkimen ostin jo, mutta myyjä puhui jostain kaksoismassavauhtipyörästä. Onko tuollainen tosiaan näihin HDi-koneisiin laitettu? On kallis homma, jos sekin pitää vaihtaa.

Ratkaisu:

Nyt on kytkin vaihdettu. Muuten ok homma, mutta apurungon takimmaiset pultit jäivät kiinni. Toinen ei liiku mihinkään ja toinen meni poikki. Mutta vaihteiston sain irti ja se vauhtipyörä oli niin rikki, että oli tehnyt jo vaihteistoonkin jälkiä. Olihan tuo melkoinen homma, kun aina vain vastusti, mutta nyt se on tehty ja auto tuntuu toimivan.

Sitä vain ihmettelin siinä, että miksi ihmiset ovat sen kytkimen työsylinterin irrottaneet siitä putkesta. Sehän lähti, kun pyöräytti irti sieltä kytkinkopasta eikä siitä tarvinnut putkea irrottaa ollenkaan.

Etumatkustajan puoleinen vetoakseli meinasi teettää takaisin laittaessa ongelmia, kun se ei siitä tukilaakerilta halunut suosiolla irrota, joten piti sitten sellaisenaan saada se takaisin. Siinä sitten lohkesi sieltä koneen takaa se vesiputken pätkä, joka tietenkin oli muovia, mutta uusi löytyi tilaamalla. Vetoakseli meni sitten lopulta lupsahtamalla paikalleen, kun löysäsin vaihteiston löysälle, jotta pääsi vähän liikkumaan, niin eivät enää ne tukilaakerin ohjurit vastustaneet.

Ne apurungon takimmaiset pultithan eivät tosiaan irronneet ollenkaan ja sinne piti sitten rakentaa uudet paikat runkoon, jonka jälkeen homma alkoi onnistua. Mutta noin yleisesti, kun miettii, niin ei tuo nyt mikään kauhea homma muuten ollut, mutta ärsytti vain, kun joutui sen vauhtipyörän sitten kuitenkin sinne vaihtamaan ja uusi maksoi 450 e.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #1 : 24.09.2011, 09:20:33 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43397.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=41793.0

Kaksoismassavauhtipyörä on 80 kW:n (110 hv) moottoreissa. 66 kW:n (90 hv) moottoreissa on normaali kiinteä vauhtipyörä. Kaksoismassapyörän tilalle saa toki vaihdettua kiinteän paketin. Jos autossasi on 412 000 km ajettu kaksoismassavauhtipyörä on jompikumpi vaihtoehto edessä, koska pelkkää levyasetelmaa ei kannata. Miltä ostamasi kytkin näyttää, näkyykö jousia?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #2 : 25.09.2011, 08:24:02 »
Entä sitten itse se purkaminen? Onko siinä mitään ihmeellistä? Mihin päin se vaihteisto sieltä lähtee helpoimmin ja tarvitseeko moottoria nostaa/laskea? Mitä pitää ja kannattaa purkaa edestä pois?

Yläpuolelta purat pois kaikki, mitä vaihdelaatikon päällä eli moottorin ja iskarin tolpan välissä on: akku, ilmanpuhdistin jne. Vetoakselit pitää ottaa irti ja joistakin malleista pitää laskea apurunkoakin alaspäin.

110-hevosvoimaisessa nimenomaan tarvitsee laskea apurunkoa. Omakohtaista kokemusta ei tosin ole, mutta kiroilua ja sadattelua olen kuullut muilta kylläkin. Aika massiivinen operaatio kaiken kaikkiaan.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #3 : 25.09.2011, 09:13:03 »
Onko todella noin? Eikö riitä, kun irroittaa sen vaihdelaatikon kuoressa olevan kannakepultin ja pyörittää vaihdelaatikon sopivaan asentoon, jotta saa vedettyä irti moottorista? 306 HDi:ssä näin toimien homma onnistuu ja tilathan ovat pirun ahtaat verrattuna 406:een. Itselläkin ollut 110-hevosvoimaisen moottorin vaihteisto irti, mutta koko pakettina moottorin kanssa.

306:ssa on 90-hevosvoimanen HDi-moottori BE-vaihteistolla ja niiden kanssa ei ongelmaa ole. Minulle on vain kerrottu, ettei mahdu laatikko tippumaan ilman apurungon tiputtamista, mutta kun en itse ole tuota hommaa tehnyt enkä edes nähnyt tehtävän, niin jos joku, jolla on omakohtaista kokemusta, kertoisi tarkemmin.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #4 : 25.09.2011, 11:33:21 »
Kyllä on tiedossa, että 90 hv:n moottorin jatkeena on BE-vaihteisto. 306:n ahtautta tarkoitinkin. Apurungon "aisa" tuossa varmaankin se este on. Itse kokeilisin ensin riittääkö, että löystyttää apurungon takapään, ettei ohjaustehostimeen tarvitse puuttua ja etupäästä ottaa pultit kokonaan irti.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #5 : 25.09.2011, 18:42:56 »
110 hv:n moottorissa laatikon saa kenkälusikkasovituksella alas ilman apurungon irrotusta, mutta takaisin sitä on ihan turha edes yrittää laittaa. Apurungon irrotus on muutamien minuuttien homma: takapäästä kaksi pulttia irti, etupäästä samoin kaksi pulttia irti ja hammastangosta pari pulttia irti, jolloin apurunko on jo tarpeeksi alhaalla. Tuolloin se jää kiikkumaan periaatteessa kallistuksenvakaajan varaan.

Vinkiksi sitten, kun joudut irrottamaan kytkimen työsylinteristä nipan, niin älä tiputa sieltä sitä pientä muovikikkaretta, joka tiivistää liitoksen. Irrotuksessa se voi tipahtaa huomaamattomasti ja sitten järjestelmää täytettäessä nesteet tulevat kerta toisensa jälkeen ulos sieltä nipan ympäriltä.

Vaihda samalla sitten kampiakselin tiiviste.

Tulipa tässä mieleen, että miten tuo laatikko pitäisi oikeaoppisesti irrottaa, kun tuossa ML5T-laatikossa on vetävä kytkin, jolloin painelaakeri lukitaan "jousilukkorenkaalla" asetelmaan. Tuo painelaakerihan pitäisi saada irti asetelmasta, jotta laatikon saa irti paikaltaan ilman tarpeetonta väkivaltaa. Sitä jousilukkorengastahan ei oikein pääse irrottamaan sieltä asetelmasta laatikon ollessa paikallaan. Omastani sain aikoinaan tuon irti, kun pakotti väkisin laatikon irti lohkon kyljestä, mutta ei tuo kovin järkevältä tavalta vaikuttanut.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #6 : 25.09.2011, 20:02:00 »
Vinkiksi sitten, kun joudut irrottamaan kytkimen työsylinteristä nipan, niin älä tiputa sieltä sitä pientä muovikikkaretta, joka tiivistää liitoksen. Irrotuksessa se voi tipahtaa huomaamattomasti ja sitten järjestelmää täytettäessä nesteet tulevat kerta toisensa jälkeen ulos sieltä nipan ympäriltä.

Tiiviste 2156 15. Lähtee putken mukaan tai jää työsylinteriin. Voi myös vuotaa "sisäänpäin" ilmaa järjestelmään.

Benelli

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #7 : 26.09.2011, 08:47:29 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 ST (80 kW).

Itse vaihdoin kytkimen samanlaiseen autoon kuukausi sitten. Kyllähän siinä aikamoinen revohka on. Apurunkoa jotuu laskemaan alas, jotta laatikko sopii tulemaan pois. Nuo apurungon takimmaiset pultit oli ruosteesta johtuen aika tiukassa.

Itsellä oli vaikeuksia saada tuota kytkimen työsylinterin putken liitosta pitämään vaikka tiiviste oli ehjä. Itsellä jäi tuo painelaakeri nätisti asetelmaan kiinni, kun veti laatikkoa pois. Etumatkustajan puoleinen vetoakseli on kiinni myös moottorin alakannattimen laakerissa, jota pitää paikallaan kaksi epäkeskopulttia. Löysytä mutterit löysälle, jotta pultit pyörivät vapaasti ja saat vetoakselin irti. Mutterin avainkoko oli 11 mm. Vaihda samalla myös vetoakseleiden öljytiivisteet.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #8 : 26.09.2011, 17:43:06 »
Jätin myös itsekin vaihtamatta tuon kytkimen työsylinterin tiivisteen, kun näytti ehjältä. Tammikuun pakkasilla autoa lainannut naishenkilö jäi sillä kauppareisulla tienvarteen, kun kytkinpoljin oli aivan veltto/kytkinpoljin jäi pohjaan. Hinurilla auto pihaan ja kytkin toimiikin normaalisti? Uusin tiivisteen kantapään kautta oppineena. Tiiviste (vanha) ei missään vaiheessa vuotanut nestettä ulospäin.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #9 : 27.09.2011, 11:29:33 »
Aikanaan omassa kytkinjumpassa en edes tiennyt koko tiivisteestä ennen kuin kasasin auton ja ilmatessa hermoromahduksen partaalla tajusin katsoa SB:stä, että hei siellä pitäisi olla tiiviste... Tiiviste oli tippunut menosta jossain vaiheessa enkä huomannut koko asiaa ennen kuin nesteet valui pitkin laatikon kylkeä viidettä kertaa.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Benelli

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #10 : 07.01.2012, 16:39:07 »
Auto: 2001 406 GW 2,0 HDi 110 (8FRHZF).

Olen myös vaihtamassa kaksoismassavauhtipyörää ja kytkinpakettia. Uudet osat ja laatikon laitoin paikalleen mutta askarruttaa miten painelaakerin saa asettumaan kytkinasetelmaan. Korjauskirja neuvoo että laatikon asennuksen jälkeen tarvii erikoistyökalua millä saa painelaakerin asettumaan asetelmaan. Kytkintä polkemalla painelaakeri tuskin asettuu paikalleen? Onko kellään tuota työkalua että saisi mittoja siitä vai onko tuohon mitään vippaskonstia?

Kyllä se painelaakeri itsellä asettui asetelmaan ihan painamalla kytkintä.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #11 : 13.05.2012, 12:24:52 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110.

Itselläni on 406:ssa kytkin ehtoopuolella. Remontti täytyisi tehdä, mutta oppaan mukaan tarvitaan erikoistyökaluja kasauksessa painelaakeriin. Saako ilman tehtyä?

Ei siinä erikoistyökaluja tarvitse uutta kasatessa. Laitoin laakerin sinne laatikossa olevaan siirtohaarukkaan kiinni ja ensimmäisellä polkaisulla se lukittui paineasetelmaan kiinni kuten pitääkin Sitten on eri asia, jos pitää jostain syystä painelaakeri irrottaa asetelmasta. Laakeri lukittuu jousisokalla paineasetelmaan.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #12 : 23.09.2012, 20:56:58 »
Tiiviste 2156 15. Lähtee putken mukaan tai jää työsylinteriin. Voi myös vuotaa "sisäänpäin" ilmaa järjestelmään.

Onko tässä tiivisteessä O-rengasta, vai onko semmoinen 3-4 mm leveä kumilörpykkä vaan?

http://sklep.salko.pl/produkt,48173,377,oring-przewodu-pompy-sprzegla-C-P.html

Miten tuo tiivistyy?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #13 : 24.09.2012, 20:08:44 »
Putkikierretiivisteellä se tiivistyy. Teollisuuslaadulla. Ja kytkin pelaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (HDi, ML5-vaihteisto)
« Vastaus #14 : 25.09.2012, 04:46:44 »
Noh, jos tarkkoja ollaan, niin kyseistä tuotetta ei ollenkaan ole tarkoitettu värinälle alttiisiin/pehmeisiin kohteisiin eli kannattaa hankkia uusi elastomeeritiiviste ennemmin, kuin yrittää liimalla tiivistää osia toisiinsa.