Kirjoittaja Aihe: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat  (Luettu 22148 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hamppah

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #15 : 02.12.2006, 22:32:06 »
Minulla on/oli sama ongelma rullien suhteen, mutta auto on vain 406 2,1 td -98. Autoon on jälkiasennettu ilmastointi (kompura Sanden-merkkinen), jolloin vanha laturin/tehostimen-pukki on otettu pois ja tilalle on tehty omanlainen. Itseasiassa kompura on öljypohjassa kiinni, joten on ehkä vaihdettu öljypohjakin?. Alkuperäiset ilmastoiduille tarkoitetut kiristimet (laturinpukkiin laitettavat) eivät käy vaan tässä viritelmässä on öljypohjaan pultattu jalka, jossa yksi manuaalisesti liikuteltava rulla. Sydeemissä on kiristinrullan lisäksi ylhäällä ohjainrulla. Molemmat rullat ovat kokoa 65x26 ja sisäreiän halkaisija 10 mm.

Kävin kyselemässä kaikki varaosaliikkeet, mikään ei tuntenut tätä rullakokoa saatikka koko kiristintä. Peugeot-liikkeestä tyrkyttivät vain alkuperäisiä kiristin/ohjainrullapakettia (olis muuten ollut tyyris sarja: kiristin 157 e ja ohjainrulla 130 e, tarvikkeena 130e/95e). Mauserin kanssa liikuskellessa hoksasin, että audin/vw:n epäkeskokiristimissä oli sama sisäreikä ja koko 72x26... Nämä rullat passasivat jokseenki hyvin, ilman että hihnan pituutta olisi pitänyt muuttaa (6K1470) ... ja toistaiseksi on toiminutkin.  Rullat maksoivat 19,90/kpl biltemassa. ;D

Jyrki64

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #16 : 04.05.2007, 21:26:25 »
(406 -Laturin / OT -hihnan välipyörät)

Onko kukaan joutunut vaihtamaan laturin hinhan välipyöriä? Mahtaako niihin pystyä vaihtamaan laakereita?

AnttiF

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #17 : 04.05.2007, 21:28:21 »
Jos apulaitehihnan ohjainrullaa ja kiristinrullaa tarkoitat niin on niitä vaihdettu.

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #18 : 04.05.2007, 21:30:24 »
On vaihdettu, mutta meni takuuseen eli en osaa sanoa laakereiden vaihdosta mitään. :-[

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #19 : 04.05.2007, 21:43:24 »
Eipä niihin laakereita pysty vaihtamaan. Ovat aika tyyriitä joihinkin malleihin mutta myös joissakin malleissa aivan tolkuttoman kestäviä.

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #20 : 05.05.2007, 09:21:40 »
Eipä niihin laakereita pysty vaihtamaan. Ovat aika tyyriitä joihinkin malleihin mutta myös joissakin malleissa aivan tolkuttoman kestäviä.

Vahvasti epäilen, että omani on tuhottu siinä vaiheessa kun auto oli meikattu myyntikuntoon 60 000 kilometrin jälkeen. Varmaan moottori pesty painepesurilla tai jotakin ja saatu rullien laakerit hiekkaa täyteen.

Jyrki64

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #21 : 05.05.2007, 15:26:13 »
Mahdotonta ääntö on alkanut toinen niistä pitämään. Varsinkin tyhjäkäynnillä. Epäilin ensin ohjaustehostinta tai laturia. Mutta hihnan irroittamalla ja käsin pyöriä pyörittämällä toisen pyörän laakerin ovat selvästi rikki.
Harmi jos niihin ei pysty pelkkiä laakereita uusimaan. Joutuu tietenkin taas ostamaan parin sadan euron osat muutaman euron osan rikkoutumisen vuoksi.
Autolla on kyllä ikää 11 vuotta, mutta kilometrejä ei ole kuin 104 tuhatta. Toisaalta tämä on vasta toinen varsinainen vika autossa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #22 : 05.05.2007, 16:10:43 »
Joutuu tietenkin taas ostamaan parin sadan euron osat muutaman euron osan rikkoutumisen vuoksi.

Eikö ko. osia saa tai kannata ostaa esim. kestävyysepäilysyistä tarvikkeena? Esim. Motonetissa:

Lainaus
MONIURAHIHNAT / RULLAT    PEUGEOT 406
VL = Vaihtovirtalaturi, VP = Vesipumppu, OT = Ohjaustehostaja, ILM
= Ilmastointilaite

406 1,8-16V --98 KIRISTINRULLA (ei ILM). . . . . . . . . .  30-0515    54.50
1,9/2,1TD Kiristinrulla jos ilmast (Ø70mm). . . . . . . . . 30-0547    79.90
2,0HDi Ohjainrulla jos ilmast (Ø70mm). . . . . . . . . . .  30-0546    29.90
2,0/2,2HDi Kiristinrulla jos ilmast (Ø70mm). . . . . . . .  30-0547    79.90
2,0/2,2HDi Kiristinrulla+kiristinlaite (Ø70mm). . . . . . . 30-0548    43.50
1,8/1,8-16V --00 Ohjainrulla jos ilmast+120A-laturi (Ø70mm) 30-0549    37.50
1,8/1,8-16V --00 Ohjainrulla jos ilmast (Ø90mm). . . . . .  30-0553    33.50
1,8/1,8-16V --00 Kiristinrulla+laite jos ilmast. . . . . .  30-0559    72.50
1,8/1,8-16V --00 Kiristinrulla (ei ilmast). . . . . . . . . 30-0560    29.50
16V-1,8/2,0/2,2 01-- Ohjainrulla (Ø78mm). . . . . . . . . . 30-0551    17.50
16V-1,8/2,0/2,2 01-- Kiristinrulla+laite (Ø65mm). . . . . . 30-0568    39.90
2,0-16V/Tbo --98 Kiristinrulla+laite jos ilmast. . . . . .  30-0559    72.50

Löytyykö tuosta sopivia osia?

Edit: hintavertailun jälkeen jokainen voi tehdä oman valintansa alkuperäisosan ja tarvikeosan väliltä.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2007, 16:19:49 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

405Gli

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #23 : 05.05.2007, 16:13:31 »
Jos sulta on itse kiristinrulla entinen, se on hieman kalliimpi paukku, mutta jos sulta on ohjainrulla hajoamassa, siihen ei ole mitään järkeä edes yrittää vaihtaa laakeria rullan halvan hinnan takia.

Itselläni on tosin facelift-406, mutta ei kai noissa suuria hintaeroja ole ennen/jälkeen faceliftin.

Hinnat viime syksyltä merkkiliikkeen(Laakkonen) varaosatiskiltä:

Apulaitehihna 26 euroa
Ohjainrulla 16 euroa
Kiristinrulla 106 euroa

Hinnat siis 2-litraiseen bensaan ilmastoinnilla.

jh83

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #24 : 07.05.2007, 00:04:33 »
Onko kukaan purkanu sellasta kiristinrullaa??  ::) Mul oli yks päivä pöydällä sellane ni laitoin vähän CRC:tä ni alkoi pikkusen paremmin pyöriin, mut vielä se kitisee. Ainakin kuusnollavitosen kiristinpyörä näytti olevan kasattu niittaamalla ja se laakeri on siellä jossain sisällä. Saiskohan siihen pelkän laakerin laakerikaupasta. Purkas ensin ne niittaukset poraamalla ja kasais popniiteillä.  ???

Jyrki64

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #25 : 07.05.2007, 13:59:53 »
170 eur maksaa osat. No ei auta...

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #26 : 07.05.2007, 14:37:04 »
Saiskohan siihen pelkän laakerin laakerikaupasta.

Ihmettelen jos ei saisi. Tuskinpa noihin pyöriin mitään erikoiskokoisia laakereita tehdään.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #27 : 07.05.2007, 14:51:20 »
Ihmettelen jos ei saisi. Tuskinpa noihin pyöriin mitään erikoiskokoisia laakereita tehdään.

No siis eiköhän ne nyt ole ihan samaa tasoa kuin laturin laakerit, normi laakeri valikoimasta yleensä löytyy ihan vastaava tilalle. Se on sitten eri juttu pystyykö noihin rulliin vaihtamaan laakereita helposti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #28 : 07.05.2007, 15:05:35 »
Se on sitten eri juttu pystyykö noihin rulliin vaihtamaan laakereita helposti.

Aapeli taisi vaihtaa ja kuinkas kävikään  :)
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=9787.msg66237#msg66237

samup

  • Vieras
Vs: 406 - Apulaitehihnan ohjain- ja kiristinrullat
« Vastaus #29 : 07.05.2007, 15:15:53 »
Ne laakerit eivät lähde rullasta irti, tai ei ainakaan hajottamatta rullaa. Hakattiin oikein kunnolla ja varovasti yritettiin antaa lämpöäkin mutta kiinni olivat. Vaikka olisivst irti lähteneet niin miten olisi saanut uudet pysymään 101 varmasti kiinni..? Rullissa saattaa olla muutenkin pintakulumaa.
kuva rullista

En muista hintoja erikseen, mutta nuo kaikki maksoivat 95€ minun -00 facelift 406:een (EW-kone), osat olivat Varaosamaailmasta. Pakettiin kuului uusi kiristin.
Ainakin ne olivat saman merkkiset kuin ne mitä otin pois, tiedä sitte kuinka monta kertaa on jo vaihdettu. (voi olla 120tkm huollossa lykätty tarvikkeet, noi vaihdettiin 160tkm kohdalla)
Laakereissa oli klappia ja inhottava kitinä.

Avasin parsinneulalla uusista laakereista pölysuojat ja laitoin lisää graffitirasvaa, olivat uutuuttaan aika kuivan oloiset.
kuva uudesta laakerista
Tiedä sitte oliko suurempaa hyötyä.. Joku hivisti voisi todeta että kahden vasseliinin sotkeminen keskenään on pahasta, mutta siihen en totea mitään.

Se systeemi näyttää alakautta tältä. Tuosta
Ylimmästä pultin kannasta pitää kääntää myötäpäivää eli nostaa, sitten saa kiristintä löysättyä. En kuolemaksenikaan nyt muista oliko tuossa irtorullassa tavallinen vai vasenkätinen kierre. Tuossa kiristin rullassa oli ainakin vasenkätinen. Sen kiristin on muistaakseni kahdella pultilla kiinni koneessa, ei jääny sekään tarkaskasti mieleen..  :-\
Vaihto vaatii sisälokasuojan irroituksen.

Kannattaa vaikka piirtää tupakka askiin tuon hihnan reitti, kuitekaa ei muista asennus vaiheessa..  ::)

EDIT: Tarkennuksia
« Viimeksi muokattu: 07.05.2007, 15:30:01 kirjoittanut samup »