Kirjoittaja Aihe: 106 - Käynnistysongelmat kostealla säällä  (Luettu 6043 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eeeno

  • Vieras
106 - Käynnistysongelmat kostealla säällä
« : 17.02.2014, 23:01:52 »
Auto: 1998 106 1,1.

Peugeot 106 käynnistyy kosteina päivinä erityisen vaikeasti. Pakkasista auto ei näytä olevan moksiskaan, mutta kun lämpötila on plussan puolella loskakeli ja räntää sataa, niin starttaus pitkittyy ja sitä joutuu kokeilemaan monta kertaa uudelleen. Samanlaista esiintyy ehkä sadekeleillä kesälläkin jonkinverran. Muutoin kuivemmalla kelillä käynnistys kyllä toimii, eikä vaiva näytä johtuvan liiemmin ajonestostakaan. Epäilen ettei akun uusiminen välttämättä paranna tilannetta, jos se kuitenkin latautuu ja pitää varauksensa kohtalaisesti.

Onko tähän kokemuksia kellään? Onko esim. pakosarjan tiivisteiden tms. moottorin tiivisteiden uusimisesta havaittu olevan apua?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 106 - Käynnistysongelmat kostealla säällä
« Vastaus #1 : 19.02.2014, 12:51:20 »
Rikastin ei toimi. Onko Magneti Marelli vai Bosch? Puhdista ilman lämpotilan tunnistin. Kokeile onko väljä kaasuläppä. Sulkeutuuko lisäilmaventtiili kunnolla. Sytytys tuntuu toimivan ja akku on sinulla kunnossa.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Käynnistysongelmat kostealla säällä
« Vastaus #2 : 19.02.2014, 22:36:40 »
Ainakin ruiskujärjestelmä on Bosch. Rikastimen valo näyttää kyllä syttyvän tauluun käynnistyksen yhteydessä... mutta sehän ei varmaan kerro mitään, toimiiko se oikein. Toisekseen voi olla mahdollista, että ongelman esiintyvyyttä lisää auton lohkolämmittimen käyttö nimenomaan kosteahkolla säällä. Kylmänä auto vaikuttaa lähtevän siis helpoiten käyntiin, mutta silti startti jauhaa välillä vähä turhan pitkään, että jotain vikaa siellä on pakko olla. Ongelmaahan esiintyy kesäkelilläkin, kun on tarpeeksi kosteaa.

Pitää seuraavassa huollossa ottaa nuo kohteet esille, koskapa noissa asioissa olen kyllä ihan kädetön. Kiitti vinkeistä!

Onhan ajonesto ja muu sähköjärjestelmä herkkiä jännitteelle, mutta jännite kun on aina 12,4 - 12,2v niin vielä pitäisi olla kapasiteetista 75% - 50% jäljellä, niin akku ei ihan vielä ole tullut tiensä päähän... mutta ihan seurattava asia...

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 106 - Käynnistysongelmat kostealla säällä
« Vastaus #3 : 20.02.2014, 02:12:54 »
Käy akkuliikkeesä testaamassa. Minulle ovat testanneet joskus ilmaiseksi ja joskus viidellä eurolla. Riippuen onko käytetty elektronista testeriä vaiko ihan oikeaa vastustestiä. Saat varmuuden siitä.

boozer

  • Vieras
Vs: 106 - Käynnistysongelmat kostealla säällä
« Vastaus #4 : 22.02.2014, 06:42:06 »
Villi veikkaus tulpanjohdot haperot = uusiksi.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Käynnistysongelmat kostealla säällä
« Vastaus #5 : 22.02.2014, 13:07:26 »
Oliskohan tulpanjohdoissa vikaa? Auto kun käynnistyy kuivalla ihan useimmiten ensimmäisellä yrityksellä ja ajossa ei ole mitään nykimistä havaittavissa. Miten huonot tulpanjohdot sitten yleisesti oireilevat? Eikö sen huomaisi ajossa?

Luulin hommaa vaikeammaksikin, mutta saattaahan tuo IAT-anturin puhdistaminen (anturispray tms??)  ja tarvittaessa uusiminen hoitua ihan itseltänikin, koska ei vaikuta sijaitsevan erityisen hankalassa paikassa. (moottorisuodattimen jälkeen)

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Käynnistysongelmat kostealla säällä
« Vastaus #6 : 16.03.2014, 14:45:04 »
Jatkan nyt tätä keskustelua.

En ehkä ensimmäiseksi lähdekään IAT-anturia uusimaan. Ongelma voikin olla ranskattarien kierre akkukengät, jotka hapettuvat aika salakavalasti. Kontaktipinta on yllätyksellisen pieni, kontakti tulee vain kierteiden alla olevista napukoista, eikä esim. kierteistä. Korkin kierteet ovatkin vain muovia. =) Nuo jos ekana vaihtaa perusmalliseen akkukenkään niin saattaa starttikin saada virtaa tarpeeksi. Tämä on vain villi veikkaus, mutta pitääpä hoitaa tässä kevään edetessä niin ei jätä joku kerta kokonaan käynnistymättä.

Sitä oikeasti voi luulla puhdistaneensa akkukengät kunnolla, mutta eipä se kierteiden puhdistelu mitään auta... jos ei tule niitä napukoita alta puhdisteltua kunnolla.... ja jos vielä hapettuvat ajanoloon... niin joku kaunis päivä... auto ei inahdakaan. ;)

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 106 - Käynnistysongelmat kostealla säällä
« Vastaus #7 : 16.03.2014, 14:53:58 »
Villi veikkaus tulpanjohdot haperot = uusiksi.

En tunne autoa, mutta uskon, että vika löytyy sytytyspuolelta. Aloita tulpanjohdoista ja sitten systytyspuolasta.
Kun saat auton käymään kuivalla kelillä, niin suihkuta varovasti (suihkepullosta) vettä moottorin sytytysosiin, niin saat paikallistettua kosteusherkän kohdan.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Käynnistysongelmat kostealla säällä
« Vastaus #8 : 11.12.2015, 16:41:24 »
Voin vastata itselleni, että asia on jo vanha ja apu on löytynyt. Autossa oli kuitenkin huono akku, joka oli alkanut ihan pullistumaan reunoilta. Sen vaihto korjasi ongelman lopullisesti. Sitä aiemmin sytytyspuolan, tulppien ja tulpanjohtojen vaihdoilla oli niilläkin positiivinen vaikutus, joskaan eivät aivan totaalisesti poistaneet ongelmaa. Myös sisätilanpuhaltimen sammuttaminen ja parkkivalojen käyttö käynnistyksen yhteydessä tekee käynnistyksestä nopeamman uudellakin akulla.

TEMP_ARKISTOON