Kirjoittaja Aihe: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)  (Luettu 26172 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Olli K

  • Vieras
407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« : 03.06.2009, 16:05:40 »
Auto: 2005 407 2,0 HDi (112 000 km).

Löytyisikö keltään apuja seuraavanlaiseen ongelmaan jota ei Oulussa paikallinen Pösöhuolto osannut korjata? Auto alkaa nykimään kevyesti tasakaasulla ajettaessa. Nykiminen on kevyttä, aivan kuin joku painaisi jarrua noin sekunin välein. Nykiminen alkaa kevyesti / lähes huomaamattomasti ja kasvaa ajon aikana kunnes häipyy kokonaan yhtäkkiä! Vika saattaa olla autossa tunnin tai pari päällä. Ongelmaa ei esiinny talvella vaan ainoastaan kesällä kun ilman lämpötila alkaa olla n. +15°C tai enemmän. Pösöhuolto katsoi vikakoodit joita ei löytynyt, ajoi moottoriohjelman uudestaan autoon, mutta näistä ei ollut apua. Katsastuksessa päästöt OK.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #1 : 03.06.2009, 17:27:10 »
Samanlaista ongelmaa ollut vanhempien autossa, joka poistui itsekseen. Mysteeriksi jäi mistä johtui. Tästäkään autosta ei Oulun pörhö vikaa löytänyt. Itse naputtelin EGR:n ohjausventtiileitä (ilmastoinnin kompuran läheisyydessä 2 kpl), jonka jälkeen ongelma ilmeisesti poistui. Mitä öljyä olet koneessa käyttänyt? Ei varmaankaan tukossa, kyllä painetunnistin sen tunnistaisi. Ilmoittamani auton kilmetrit olivat nykimishetkellä n. 60tkm nyt mittarissa 82tkm. Ongelma oli tässäkin autossa viime kesänä. Toivottavasti ei uusiudu.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

Olli K

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #2 : 03.06.2009, 17:40:59 »
En ole öljyn merkkiä katsonut kun ovat huollossa sitä koneeseen pistäneet, mutta uskon, että oikeaa tavaraa siellä on :)
Vikahan oli jo viime kesänä jolloin mittarissa oli alle 90 tkm. Tänä kesänä vika on ilmennyt kerran hyvin vaimeana ja häipyi jälleen johonkin...

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #3 : 03.06.2009, 18:14:20 »
Omassani (407 HDi136) teki ihan samaa. Vika on nyt ollut muutaman päivän poissa, mutta en uskalla sanoa vielä onko lopullisesti poistunut. Vika poistui ainakin toistaiseksi todennäköisesti rintapellissä olevaa ohjausventtiiliä koputtelemalla. Osa on helppo tunnistaa: aikalailla keskellä autoa, aivan rintapellin yläosassa oleva musta osa mistä lähtee pari kumiletkua ja sähköliitin. Siihen iskin muutaman kerran ja nykiminen loppui ja tehot tuli takaisin. Joku päivä olisi tarkoitus ottaa letkut irti ja suihkutella jotain voiteluainetta sisälle.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #4 : 03.06.2009, 21:24:35 »
Vastaavista venttiilileistä on ollut puhetta monessa yhteydessä, ne tuppaa jumittelemaan ja aiheuttavat huomattavasti mielenkiintoisia oireita.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #5 : 03.06.2009, 22:27:50 »
Omassani (407 HDi136) teki ihan samaa. Vika on nyt ollut muutaman päivän poissa, mutta en uskalla sanoa vielä onko lopullisesti poistunut. Vika poistui ainakin toistaiseksi todennäköisesti rintapellissä olevaa ohjausventtiiliä koputtelemalla. Osa on helppo tunnistaa: aikalailla keskellä autoa, aivan rintapellin yläosassa oleva musta osa mistä lähtee pari kumiletkua ja sähköliitin. Siihen iskin muutaman kerran ja nykiminen loppui ja tehot tuli takaisin. Joku päivä olisi tarkoitus ottaa letkut irti ja suihkutella jotain voiteluainetta sisälle.

Rintapellissä oleva anturi on pakokaasujen painetunnistin, sinne ei kannata mennä suihkuttelemaan mitään.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

136fap

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #6 : 04.06.2009, 08:34:25 »
Samaa vikaa täälläkin! Mulla tuo nykiminen tulee satunnaisesti ja voimakkaammillaan lievässä alamäessä. Tässä tapauksessa kylläkin kyseessä taitaa olla tuo hiukkaspuhdistus. Nykiminen poistuu noin 10minuutin ajon jälkeen. Tuon egr:än aiheuttaman nykimisen voisi varmaankin vahvistaa jos ohittaa tuon ohjauksen. Jos tuon ohituksen pystyy tekemään esim. kuin 406 hdi:ssä vain alipaine letkun irroittamalla ja letkun tulppaamalla, niin vian voisi kohdistaa oikein. 407:ssa tuo egr taitaa olla melkoinen letkuhässäkkä.

Olli K

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #7 : 04.06.2009, 09:34:08 »
Täytyypä koputella tuota pakokaasujen painetunnistinta seuraavalla kerralla kun nykiminen alkaa. Tällä hetkellä ei ole mitään hätää kun on noin kylmää, mutta jos se kesä ja lämminkin joskus tulee :)

mk58449

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #8 : 04.06.2009, 22:49:03 »
Jotenkin kyllä epäilen, että tuon pakokaasuviritelmän naputtelu ei ole oikeasti asiaan vaikuttanut, mutta jos kerran nyt pelaa niin täytyy olla vaan tyytyväinen  ;D

Taisin jossain toisessa ketjussa tästä omasta nykimisestä jo mainitakin, mutta tulkoot nyt sitten uusin versio tästä tarinasta ulos.

EGR antaa vikakoodin (ei näyttöön vaan huolto-vikalogiin) "suljettu piiri". Kone alkaa nykimään lämpimänä / kiihdytyksen ja moottorijarrutuksen jälkeen tasakaasulla ja kevyesti kiihdytettäessä. Nykimistä ei tule jos ajelee vain kaupungissa tai jos antaa kunnolla kenkää, "vedättää" ja pitää kierrokset jossain muualla kuin 2000RPM tuntumassa.

Automassa arvelivat että EGR:n "tappi" jää auki. Toi 2004 HDI malli ei kaiketi mahdollista EGR:n ohitusta, eli vikaa pääsee "testaamaan" vain kokeilemalla vaihto-osalla. Kuulemma vuoden 2005 jälkeen EGR venttiilin varaosa on uusittu (paranneltu), joka viittaisi siihen että EGR venttiili olisi alunperin ollut vikaherkkä.

Matkamittarissa on se vajaat 300tkm, joten huonot osat varmasti tulevat esiin vähitellen...


Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #9 : 12.06.2009, 10:41:19 »
Jotenkin kyllä epäilen, että tuon pakokaasuviritelmän naputtelu ei ole oikeasti asiaan vaikuttanut, mutta jos kerran nyt pelaa niin täytyy olla vaan tyytyväinen  ;D

Oikein arvasin. Taas nykii ja on erittäin nuhanen. Tarvii etsiä lisää koputeltavaa  ;D
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

mk58449

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #10 : 14.06.2009, 17:34:49 »
Automassa arvelivat että EGR:n "tappi" jää auki. Toi 2004 HDI malli ei kaiketi mahdollista EGR:n ohitusta, eli vikaa pääsee "testaamaan" vain kokeilemalla vaihto-osalla. Kuulemma vuoden 2005 jälkeen EGR venttiilin varaosa on uusittu (paranneltu), joka viittaisi siihen että EGR venttiili olisi alunperin ollut vikaherkkä.

Lopputulos HDI nykimisestä oli, että jotain letkuja oli irti/löysällä moottorin takana ja yksi solenoidi tai vastaava vaihdettiin. Kulutus laski n. 1 l per 100km ja nykiminen loppui.

-mika

136fap

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #11 : 16.06.2009, 18:13:52 »
Ja niin kävi minunkin 2.0hdi 136 fap huollossa nykimisen takia. Egr jumittelee oli tuomio! Egr on sähköisesti ohjattu ja sähkömoottori joka pyörimällä säätää pakokaasujen puhallusta imusarjaan. Nyt kun se jumittelee niin se ei kerkeä toimimaan niinkuin pitää(lahaa jäljessä) josta aiheutuu nykiminen. Arvelin että tulppaan egr:ltä tulevan putken. Näin tein ja laitoin umpilaipan egr:än puoleiseen laippaan. Heureka! auto lopetti nykimisen ja vastaa kaasuun todella herkästi! Ei enää tietoakaan alakierrosponnettomuudesta. Kulutusmittari näyttää tasamaalla nyt litran pienenpää kulutusta. Ei vikailmoituksia. Hyvä! No Jos kokeilette niin omalla vastuulla jokainen toimii. Uusi egr olisi maksanut 500€! Joten tämä oli minun tapauksessa loistava ja toimiva.

posofaniniko

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #12 : 10.06.2013, 10:22:42 »
Onneksi EGR än hinta hieman laski - Delphi merkkisenä 145 € toimitettuna Saksasta.
Tosin RHR moottorissa EGR on pahassa paikassa. Pösön arvio vaihtotyöstä 270 €. Toiset pajat tyytyvät puoleen.

mikkau

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #13 : 25.07.2013, 20:35:38 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi 136 FAP (n. 205 000 km).

Ensimmäisinä ongelmina oli "depollution system faulty" -ilmoitus ja virhekoodina mm. EGR-venttiiliin takerteluun viittaava ilmoitus. No auto toimi muuten hyvin mutta vain tuo valo paloi, joskus valo sammui pois pitkäksikin aikaa. Tätä oli noin vuoden verran, oli huollossa korjattavanakin mutta korjasivat jotain muuta tuohon samaan "depollution system faulty" -vikaan liittyen. Alkukesästä tuli "particle filter fluid level too low" -virheilmoitus ja pian sen jälkeen auto kävi paikallisessa merkkihuollossa täytettävänä. "Depollution system faulty" -ilmoitus oli silloinkin päällä. Huollossa täyttivät lisäainesäiliön ja huollon jälkeen auto on nykinyt tässä (ja muissa vastaavissa) keskusteluissa ilmoitetulla tavalla (tehottomuutta ei kuitenkaan ole ollut). Viime viikolla sain postissa uuden EGR -venttiilin Saksasta ja vaihdoin sen. No sen jälkeen ei ole ollut enää "depollution system faulty" -ilmoitusta mutta tuo nykiminen ei ole hävinnyt mihinkään. Yhdessä brittiläisessä keskustelussa "neuvottiin" kokeilemaan ajoa EGR-venttiilin pistoke irroitettuna. Pari kertaa olen kokeillut (ennen EGR-venttiilin vaihtoa ja sen jälkeen) ja silloin auto toimii aivan normaalisti, ei nykimistä tai muuta vaivaa. Samaten jos auto on sammuksissa ja virrat päällä (auton käydessä en erota ääntä) tulee EGR-venttiilistä inisevä ääni (sekä ennen että jälkeen EGR-venttiilin vaihdon). Ei ole varmaan muilla samanlaista ongelmaa tullut vastaan?

Tuon EGR-venttiilin vaihdon jälkeen tuli uusi koodi p1351, joka viittaa hehkutulppien releeseen. Voiko tuo rele ja EGR-venttiili olla naimisissa jotenkin keskenään? Relettä en ole vielä tutkinut sen tarkemmin.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #14 : 25.07.2013, 21:00:14 »
Tarkista ahto paine letkut että ei ole sulannut yhteen mistään. :)
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi