Auto: 2004 307 SW 1,6.
Samanlaista ongelmaa ilmaantunut myös itselleni. Tämän johdosta auto kävi jo korjaamolla, jossa vaihdettiin koko (rikkinäinen) tuuletin ja etuvastus. Noh, tuuletin kyllä pyörii, mutta tuntuu, että se tosiaan lähtee käyntiin vasta 100:ssa asteessa ja heti isommalla pyöritysvoimalla. Lämmöt tuntuisivat nousevan suhteellisen tasaisesti, joskin ihan kuin pienillä askelilla. Viisari ei heittele, mutta liikku melkein kuin kellon minuuttiviisari. Lämpötilan laskiessa tämän huomaa selkeämmin, jolloin lasku voi olla kerrallaan useita asteita, esim. 95 -> 93 -> 90 -> jne. Flekti ei myöskään pyöri ollenkaan auton ollessa sammutettuna, vaikka lämpötila sitä selkeästi vaatisi. Taisi olla starship, joka mainitsi, että flekti sammuu samantien virrat katkaistessa, vaikka tuuletin olisi juuri alkanut pyöriä. Sama homma itselläni. Olen välillä "jäähdytellyt" moottoria pitkän ajon jälkeen käynnistämällä auton muutaman minuutin päästä sammutuksesta, jolloin lämmöt laskevat hyvin nopeasti esim. 95/100 -> 90 tai alle. Johtuuko sitten tuo lasku siitä, että jäähdytinnesteet lähtevät kiertämään, koska vaikka tuuletin ei pyöri, laskee lämpötila tosiaan auto käynnistettäessä samantien huomattavasti. (esim. pitkä ajo -> auto sammuksiin -> lämmöt nousevat 90:stä seuraavaan viivaan muutaman minuutin aikana -> auto käyntiin -> lämmöt laskevat 5-10 sekunnin aikana ~90 kohdille)
Hiemasen epäselvää on vielä se, merkkaakko lämpömittarin 90:sta seuraava viiva 95 vai 100 astetta. Tuossa mittariston kuvassa merkkasin asteet niin kuin ne ymmärsin foorumia luettuani. Eli olisiko se seuraava viiva tosiaan 95? Vai onko se kuitenkin jo 100 astetta?
Flekti lähtee pyörimään nyt auton ollessa käynnissä, kun mittari saanuttaa tuon ensimmäisen viivan ja pyörähtää sen verran, että lämmöt laskevat joko 90:n kohdalle tai hitusen sen alle. Moottoritiellä tai muuten yli 60 km vauhdissa lämmöt pysyvät suhteellisen tasaisesti pikkasen alle 90:n, välillä lähempänä tuota 90:ntä edellistä viivaa (onko se sitten 80 vai 85?)
Haluttaisi ainakin testata vaihtaa jäähdytysnestelämpötilan sensori ja katsoa, josko se vaikuttaisi asiaan ollenkaan. (
http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytysnesteen-lampotila-anturi/peugeot-307-sw-3h-1-6-16v-80kw_v16612_g830.html) Ilmeisesti kyseessä on tämä sensori. Koska oma tietotaito on luokkaa aloittelija, niin otin konehuoneesta muutaman kuvan sensorista, jonka epäilen olevan kyseinen nestelämpötilan mittaaja. Mielellään tuon ainakin vaihdan, jos joku voisi varmistaa, että olen oikeilla jäljillä. Kaikissa kolmessa kuvassa sama anturi eri zoomiasteilla.
Foorumi ei suostunut vastaanottamaan noita kuvia, niin latasin kuvat dropboxiin.
Mittaristo:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/32558835/Peugeot%20307/POSO_mittaristi.jpgJäähdytinnesteen sensori:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/32558835/Peugeot%20307/1.jpghttps://dl.dropboxusercontent.com/u/32558835/Peugeot%20307/2(2).jpghttps://dl.dropboxusercontent.com/u/32558835/Peugeot%20307/3(3).jpg