Kirjoittaja Aihe: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake  (Luettu 18168 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

DeQ

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #30 : 10.07.2016, 20:31:30 »
Auto: 2004 307 SW 1,6.

Samanlaista ongelmaa ilmaantunut myös itselleni. Tämän johdosta auto kävi jo korjaamolla, jossa vaihdettiin koko (rikkinäinen) tuuletin ja etuvastus. Noh, tuuletin kyllä pyörii, mutta tuntuu, että se tosiaan lähtee käyntiin vasta 100:ssa asteessa ja heti isommalla pyöritysvoimalla. Lämmöt tuntuisivat nousevan suhteellisen tasaisesti, joskin ihan kuin pienillä askelilla. Viisari ei heittele, mutta liikku melkein kuin kellon minuuttiviisari. Lämpötilan laskiessa tämän huomaa selkeämmin, jolloin lasku voi olla kerrallaan useita asteita, esim. 95 -> 93 -> 90 -> jne. Flekti ei myöskään pyöri ollenkaan auton ollessa sammutettuna, vaikka lämpötila sitä selkeästi vaatisi. Taisi olla starship, joka mainitsi, että flekti sammuu samantien virrat katkaistessa, vaikka tuuletin olisi juuri alkanut pyöriä. Sama homma itselläni. Olen välillä "jäähdytellyt" moottoria pitkän ajon jälkeen käynnistämällä auton muutaman minuutin päästä sammutuksesta, jolloin lämmöt laskevat hyvin nopeasti esim. 95/100 -> 90 tai alle. Johtuuko sitten tuo lasku siitä, että jäähdytinnesteet lähtevät kiertämään, koska vaikka tuuletin ei pyöri, laskee lämpötila tosiaan auto käynnistettäessä samantien huomattavasti. (esim. pitkä ajo -> auto sammuksiin -> lämmöt nousevat 90:stä seuraavaan viivaan muutaman minuutin aikana -> auto käyntiin -> lämmöt laskevat 5-10 sekunnin aikana ~90 kohdille)

Hiemasen epäselvää on vielä se, merkkaakko lämpömittarin 90:sta seuraava viiva 95 vai 100 astetta. Tuossa mittariston kuvassa merkkasin asteet niin kuin ne ymmärsin foorumia luettuani. Eli olisiko se seuraava viiva tosiaan 95? Vai onko se kuitenkin jo 100 astetta?

Flekti lähtee pyörimään nyt auton ollessa käynnissä, kun mittari saanuttaa tuon ensimmäisen viivan ja pyörähtää sen verran, että lämmöt laskevat joko 90:n kohdalle tai hitusen sen alle. Moottoritiellä tai muuten yli 60 km vauhdissa lämmöt pysyvät suhteellisen tasaisesti pikkasen alle 90:n, välillä lähempänä tuota 90:ntä edellistä viivaa (onko se sitten 80 vai 85?)

Haluttaisi ainakin testata vaihtaa jäähdytysnestelämpötilan sensori ja katsoa, josko se vaikuttaisi asiaan ollenkaan. (http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytysnesteen-lampotila-anturi/peugeot-307-sw-3h-1-6-16v-80kw_v16612_g830.html) Ilmeisesti kyseessä on tämä sensori. Koska oma tietotaito on luokkaa aloittelija, niin otin konehuoneesta muutaman kuvan sensorista, jonka epäilen olevan kyseinen nestelämpötilan mittaaja. Mielellään tuon ainakin vaihdan, jos joku voisi varmistaa, että olen oikeilla jäljillä. Kaikissa kolmessa kuvassa sama anturi eri zoomiasteilla.

Foorumi ei suostunut vastaanottamaan noita kuvia, niin latasin kuvat dropboxiin.

Mittaristo:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/32558835/Peugeot%20307/POSO_mittaristi.jpg

Jäähdytinnesteen sensori:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/32558835/Peugeot%20307/1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/32558835/Peugeot%20307/2(2).jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/32558835/Peugeot%20307/3(3).jpg

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #31 : 10.07.2016, 21:09:49 »
Tota jos toi asteikko on kerran 70 | 90 |  |   niin loogisesti toi olisi 70 80 90 100 110, mulla vastaavalla koneella flekti lähtee siinä 95 nurkilla käyntiin, eli 90 ja | välillä.

Onhan systeemi ilmattu kunnolla? Yleensä tosta sinisen liittimen kohdalla olevasta ilmausruuvista tulee reippaasti ilmaa kun lämmöt seilaa miten sattuu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

DeQ

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #32 : 10.07.2016, 21:33:59 »
Niin, siis näin itsekin loogisesti ajattelisin, että mittari näyttää 70 - (80) - 90 - (100) - jne. Netistä poimitun tiedon perusteella en kuitenkaan ollut ihan varma, joten lähdin kysymään olettamalla, että 90:sta seuraava viiva olisi 95. Mulla se flekti lähtee pyörimään vasta siellä seuraavan viivan, satasen, nurkilla. Juuri kaupasta tullessa testasin parkissa ja tuuletin pyörähti käyntiin (mittarin mukaan) juuri ennen tätä 90:sta seuraavaa viivaa, käytännössä vois sanoa, että sen kohdalla. Pyöritystä kesti ehkä 5-10 sekuntia, tuuletin sammui, lämpötila alkoi liikkumaan alaspäin 5 sekunnin viiveellä ja pysähtyi hieman yli 90 asteen kohdalle.

Olen omistanut auton nyt n. vuoden päivät ja ainakaan sinä aikana minkäänlaista ilmausta ei ole tehty. Sepä voisi olla seuraava askel, kiitokset.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #33 : 10.07.2016, 21:48:36 »
Niin siis tossa laitteessahan ei ole kuin yksi lämpötila-anturi, eli jos se on vialla niin ECUa myöten systeemi näyttää väärin lämmöt. Toi pitäisi ihan testerillä katsoa mitä systeemi näyttää lämmöiksi, samalla näkisi onko "mittarivirhettä".
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #34 : 11.07.2016, 08:40:09 »
Tota, sen verran nyt vielä että ei tuossa laitteessa nyt välttämättä ole mitään vikaa, korkeintaan se että toimiiko flektin alempi nopeus vai ei. Tässä aamulla ajellessa testasin miten toi toimii (307 HB 2001 1.6 TU5JP4) ja alempi nopeus on niin hiljainen ettei sitä huomaa mistään muusta kuin lämpömittarin viisarin liikkeestä ja lämpimästä puhalluksesta auton alta.

Tossa mulla on kohtuullisen uusi termari, vasta vaihdettu nesteet ja vesipumppu, jos ilmastointi ei ole päällä niiin 60-70 km/h nopeudessa lämmöt on siinä 82-85 Co. Liikkeessä lämmöt ei kamalasti seilaa ja on selvästi alempana kuin paikallaan, esim tänään tossa kärry perässä pihaan, auto käy siinä joutavaa hetken niin lämmöt on 89-95 välissä kokoajan, Siitä kun lähdet liikkeelle niin putoaa alle 90 heti. Ilmastointi päällä lämmöt on tasaisemmain jotain, ei vaihtele niin paljoa.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2016, 21:12:08 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #35 : 11.07.2016, 20:36:47 »
Auto: 2004 307 SW 1,6 (1. mallisarja, manuaali-ilmastointi).

Juu tämä 1,6 kone käy vaan kuumana helteillä, jonnekkin tänne olen kirjoitellut asiasta. Mittari pitää tasan paikkansa, flekti tais lähteä pyörimään vasta tasan 100 astetta ja pps tuskin valehtelee. Ei se kone vaa ole palanut, vaikka välillä 110 on mittarissa onhan siellä paine.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=59881.msg277114#msg277114

Tuo on siis mitattu Pösön omalla ohjelmalla.. Annoin käydä tunnin ilman ilmastointia. Jos pösö ohjelmoi flektin heräävän vasta sadassa asteessa, niin itse olen luottanut että kone kestää. Toisaalta jos häiritsee niin ilmastointi päälle, pysyy lämmöt alempana (itsekkin olen vaihdellut osia ihan turhaan tämän takia, mutta huom. saattaa joskus vikakin olla).

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #36 : 11.07.2016, 21:08:53 »
Niin, ko moottorissa on vain yksi lämpötila-anturi, mutta se lisäksi on kyllä hälykytkin joka käytännössä maadoittaa lämpötila-anturin toisen johdon, sen kytkentä raja on 118 Co
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

DeQ

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #37 : 13.07.2016, 16:47:18 »
Nyt on nesteet vaihdettu ja järjestelmä ilmattu, samalla vaihdettiin myös jäähdytysnestelämpötilan sensori.

Selkeitä parannuksia näkyi heti moottoritiellä ajaessa. Lämmöt ovat nyt melko lähellä sitä 88-89, mitä olettaisi. Aiemmin 80-100 vauhdissa lämmöt ovat olleet jossain 80-85 välillä. Toinen parannus on se, että nyt flekti huutaa myös auton sammuttamisen jälkeen, joten (oma) pelko siitä, että jotain kärvähtää ajon jälkeen, saa ainakin helpotusta.

Toisaalta flekti ei edelleenkään lähde pyörimään ennen 100 astetta. Itseasiassa se laukaisulämpötila vaikuttaisi olevan n. 98 astetta.

En tiedä onko ominaisuus, vika tai jotain muuta, mutta ajon jälkeen, jos laittaa vain virrat päälle käynnistämättä autoa, nousee lämpötila melkoisen korkealle, vaikka flekti huutaisi. Tuossa juuri parkkiin tullessa sammutin auton, odotin hetken ja löin virrat päälle. Lämpötila nousi yli 100 asteen, flektin koko ajan pyöriessä. Sitten kun käynnistin vehkeen, niin lämmöt tippuivat nopeasti n. 80 asteeseen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #38 : 13.07.2016, 16:55:08 »
Toimiiko sulla varmasti se alempi nopeus? Just tänä aamuna kattelin että ihan sama ajaako 60 vai 130 km/h niin lämmöt pysyy 84-88 välissä kun ilmastointi ei ole päällä. Flekti ei kyllä huuda pyöriessään hitaammalla nopeudella, ei vaan se puhaltaa niin hiljaa että auton käydessä ei sitä tahdo edes kuulla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

DeQ

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #39 : 14.07.2016, 11:09:06 »
Se se just on ollut oikeastaan ongelmana, että alempi nopeus ei toimi. Kaikki muu tuntuis nyt remppauksen jälkeen olevan kunnossa.

Olen parkissa testaillut tuota toimintaa ja flekti lähtee käyntiin ainoastaan ~98 asteen tienoilla.

laspa

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #40 : 09.06.2017, 14:22:55 »
Ilmastointi pyörittää flektiä aluksi hitaalla nopeudella ja jos ulkolämpötila on esim. +30 astetta, niin flekti huutaa täysillä jonkin aikaa. Testerillä voi testata flektien nopeudet että toimivatko.

Auto: 2002 307 2,0.

Mitä tarkoittaa testerillä mitata, millä testerillä? Merkkihuollossa?

Flekti ei pyöri ollenkaan, millään lämmöillä, huolimatta ilmastoinnista. Kädellä kokeilin oli jumissa, nyt liikkuu käsin pyöritellen. Pitäisi varmaan se sulake kurkkia mutta miten sen saa esiin, joutuuko purkamaan siitä päällikotelosta ensin johdot ym irti? Taikka vaihtoehtoisesti, siinä edessä on boksi, johon menee  johtoja. Onko ne johdot turvallista nyppiä irti, jotta boksin saa sulakkeiden edestä pois? Nimim. pelekää sähköhäiriöitä...