Kirjoittaja Aihe: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)  (Luettu 2393 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Daathi

  • Vieras
307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« : 01.05.2017, 16:39:47 »
Auto: 2006 307 Wagon 1,6 HDi 90.

Moro,

eli emännän Pösön turbo toista viikkoa sitten alkoi hitusen vislailemaan kiihdytellessä ja toissapäivänä sitten läks vislaamaan jo hyvin kuuluvasti. Tänään purin sen verran että otin tuloilmaputken irti kurkatakseni imupuolen lapoja ja piruuttani myös sen toisen putken joka on turbon ja välijäähyn välillä sekä MAF-anturiputken. Imupuolen lavat oli ehjät mutta akselissa oli jonkin verran klappia.

Toinen kiva juttu sillai boonuksena oli että kun pistin kamat takasin kasaan ja auton käyntiin niin kesken kaiken pomppasi antipollution faulty -virhe näyttöön. :(

Lukasin vikakoodit Torquella ja tämmöisiä siellä oli (koodien selitykset etsitty netistä):

P1351 IDM input circuit Malfunction/Ignition coil control circuit High voltage. SID 803/EDC16C3 - Pre/Post heating relay circuit. Relay not controlled and glow plugs supplied.

P1162 SIRIUS 81 - Exhaust gas recirculation. Coherence.
p0409 "EGR flow sensor A circuit" logged.
P0113 Intake Air Temperature (Sensor 1) Circuit High
p0104 Mass or Volume Air Flow A Circuit Intermittent
p0401 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Flow Insufficient Detected
p0402 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Flow Excessive Detected
p0490 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Control Circuit A High

Nollauksen jälkeen vikakoodit hävisivät ainakin toistaiseksi mutta moottorivalo ja antipollution ilmoitus jäivät tauluun.

Kysymykset vailla vastausta:

- Voiko turbon tuloilmaputken- ja samalla MAF pöntön irroitus tehdä antipollution faulty -vikatilan (yllähän on MAF mainittuna, mutta mitä olisin voinut sössiä.. johdot haperot, rikoin anturin) ?
- Saako antipollution -ilmoituksen häviämään jotenkin, edes muutamaksi tunniksi (auto on jo tehnyt sen verran kustannuksia että nyt taitaa mennä vaihtoon kunhan saa semmoseen kuntoon että kelpaa liikkeelle)?
- Voiko turbon vislaus tulla akselin klapista vai onko pakopuolella lavat solmussa ja kohta siis moottorissa?
- Uskaltaako autolla ajella turbon takia?

Arvostan kaikkea efforttia asian eteen sillä kahden ihmisen pitäisi päästä käymään töissä ja siihen tarvitaan kaksi autoa kun ei kimpakyydillä/bussillakaan pääse. Tack.

Daathi

  • Vieras
Vs: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« Vastaus #1 : 01.05.2017, 19:06:05 »
Edittiä: Turboista mitään tietämättömänä raportoin yllä ylös/alas suuntaisen välyksen - jota lisää asiaan tutustuttuani ilmeisesti on aina. Pitkittäissuuntaista välystä en saanut akselitapin päästä aikaiseksi, mutta mutterin takaa lonksui pari kertaa eestaas, en saanut kyllä toistettua. Jos kerran lavatkin on ehjät niin mikä ihme siellä vislaa? Ääni tulee mielestäni varmasti turbon suunnalta eikä imuputkistosta.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« Vastaus #2 : 01.05.2017, 20:25:57 »
Tarkista alipaineletkut. Vihellys saattaa tulla turbon sijasta alipainepuolelta, jolla käytetään mm EGR:n jne.

Daathi

  • Vieras
Vs: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« Vastaus #3 : 02.05.2017, 10:04:12 »
Ok, vinkkejä missä ja minkä näkösiä nää on kun en löydä mitään viksua kuvaa?

Daathi

  • Vieras
Vs: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« Vastaus #4 : 02.05.2017, 19:11:37 »
Joo tota voiko joku selittää tyhmälle mikä sen killuttimen tehtävä turbon alapuolella on, sen joka säätyy tangolla ilmeisesti ahtopaineiden lisääntyessä? Tässä ei ilmeisesti oo vnt ahdinta eikä se toisaalta hukkaportiltakaan ihan näytä. Kun katsotkaas se ääni on just semmonen kun vaikka läppärin tuulettimeen painaa paineilmaa ja flektin kierrokset nousee ihan liian isoiksi. Jos toi olis muuttuvasiipinen niin kuulemma olis mahdollista että vuotava EGR aiheuttaa ahtopaineen ”karkaamisen” pakopuolelle aiheuttaen liian suuren pyörintänopeuden -joka sopis äänimaailmaan täydellisesti, ajossa ahdin kiertää ihan simona heti kun se puuttuu peliin. Mutta kun väittävät että tässä ei ole muuttuvasiipistä eli diagnoosi ei vois pitää paikkaansa.

Daathi

  • Vieras
Vs: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« Vastaus #5 : 05.05.2017, 17:53:06 »
Nojoo juttelen täällä ny itelleni...huolto kertoo että turbon lavat kuulemma ottaa kiinni runkoon ja egr vaihtokunnossa. Ei kuulemma putsaaminen ole järkevää kun on niin paha paikka päästä käsiksi ja saattaa jumittaa uudelleen.

Ihmeesti muuten toi turbo meni pari kuukautta sen jälkeen kun korjaamolla ottivat varmuuden vuoksi (pyynnöstä) öljypohjan auki ja putsasivat mitä sieltä nyt sai putsattua. Sihti oli puhdas. Öljynvaihdot tehty kokolailla ajallaan ja pidetty muutenkin hyvää huolta juuri kyseisen vaurion välttääkseni. Ei näemmä auta...tai sitten egr on jotenkin rikkonut turbonkin.

Ei kellään sattuisi kunnostettua ahdinta olla myynnissä? :)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« Vastaus #6 : 05.05.2017, 19:08:01 »
Minkä verran autolla on ajettu?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Daathi

  • Vieras
Vs: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« Vastaus #7 : 05.05.2017, 20:51:08 »
Noin 187 tkm. Kui?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« Vastaus #8 : 05.05.2017, 20:54:51 »
Yllättävän vähän ajetussa autossa tuollainen ongelma. En tiedä, millä ajomäärillä muilla on alkanut mahdollisesti esiintyä turbo-ongelmia DV6:n kanssa?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« Vastaus #9 : 05.05.2017, 21:37:44 »
1.6 HDi ex sitikan keulalla ja 280 tkm kohdalla alkoi vieno vihellys mutta ei se pahentunut. Öljynä käytin mobil esp 5w-30 ja vaihtoväli Citikan suosittama 20 tkm. Auto vei öljyä 2 dl/ 20 tkm.Myin auton 305 tkm ajettuna, turboa en korjauttanut.

Daathi

  • Vieras
Vs: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« Vastaus #10 : 18.05.2017, 10:52:57 »
Joo eli siellä oli EGR-venttiili jäänyt vuotamaan sekä turbon öljynpaluuletkussa murtuma. Nää riiti ilmeisesti paskomaan ahtimen. Tänään taitaa saada auton ajoon.

Daathi

  • Vieras
Vs: 307 - Viheltävä ääni turboahtimesta (DV6)
« Vastaus #11 : 22.05.2017, 22:53:47 »
Auto on nyt huollettu mutta vinkasee jonkin verran edelleen (varsinkin kylmänä), ei toki yhtä pahasti kuin se edellinen eli rikkinäinen ahdin mutta silti. En muista kuulleeni juuri mitään vislailuja silloin kun autolla vielä itse ajelin, emäntä sai tuon käyttöönsä viime talvena. Pakkasilla taisi hyvin vaimeasti viheltää hetken kylmällä koneella niillä kierroksilla kun ahdin lähti mukaan touhuun.

Eli ennenku menen korjaamon tiskille vänkäämään niin mites se nyt on niinku ihan oikeasti ja 100% varmasti, saako turbo viheltää?