Kirjoittaja Aihe: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto  (Luettu 28157 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #30 : 07.02.2014, 20:50:06 »
Laakerihan tuohon on nopea ja helppo vaihtaa mutta maksaa laatuosana n. 150€. Harvoin kyllä kilpeäkään tarvitsee vaihtaa, en ole ikinä vaihtanut 406:n. Jarrutapit kun tulee läpi niin laittaa pultin ja ison prikan käsijarrukengille.

Mutta jos pitäisi vaihtaa kilpi niin tekisin kuten "urkki".

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 535
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #31 : 07.02.2014, 21:09:06 »
Minäkin laitoin monta vuotta sitten pultit mutta oli nyt niin laho että päivä paistoi läpi.Arvelin että tuo systeemi jolla tein on varmasti kokonaistaloudellisesti helpoin ratkaisu.Vasen puoli on kyllä ihan ehjä,alkuperäiset tapit on paikallaan.Halusin vaan kertoa oman näkemykseni asiasta että ei tarvii kenenkään ainakaan väkisin vanhaa laakeria repiä irti ja pelätä kauanko se sitten kestää.Ainut mikä kannattaa varmistaa että löytyy 8mm kuusikoloavain,ite aukaisin bilteman pitkällä mallilla pulttikoneella.Avainhan menee pyöränpultin reiästä.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #32 : 07.02.2014, 22:15:29 »
Oletteko ajatelleet ruostuuko kilpi ulkopuoleltaan siis jarruja vasten vai sisäpuoleltaan siis alustan puolelta?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #33 : 07.02.2014, 23:53:27 »
Laakerihan tuohon on nopea ja helppo vaihtaa mutta maksaa laatuosana n. 150€. Harvoin kyllä kilpeäkään tarvitsee vaihtaa, en ole ikinä vaihtanut 406:n. Jarrutapit kun tulee läpi niin laittaa pultin ja ison prikan käsijarrukengille.

Mutta jos pitäisi vaihtaa kilpi niin tekisin kuten "urkki".

Aika kallis on juu. 66-102€
http://autopartsmarket.fi/
Audi A4 Tdi Q

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #34 : 08.02.2014, 06:44:55 »
Tyttären ex vm.2000 406:een vaihdoin molemmat jarrukilvet irrottamalla ensin navat. Kitkattomasti sujui laakereiden (napojen) irrotus ja takaisin asennus ja noin tehden ei tarvinnut kilpiä leikellä tms.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

taeo

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #35 : 13.03.2014, 13:50:36 »
Auto: 2002 406 3,0 V6.

Omaani vaihdatin korjaamolla jarrukilvet kun oli ihan mädät. Oli irronnut käsijarrukengän kiinnitystappi ja mennyt johonkin väliin. Samalla uudet jarrukengät ja korjaussarja niille, sekä molemmat navat uusiksi. Hintaa tuli joku reilu 400€ osat maksoi eniten, työt oli tunnin verran. Tästä aikaa n. 2 kuukautta ja hyvin toimii.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #36 : 03.03.2015, 23:20:23 »
Vaihdoin molemmille puolille Klokkerholmin jarrukilvet. Vasemmalla puolella onnistuin vetämään pyörännavan ehjänä irti, oikealla se katkesi sisäkoolien välistä. Katkeava ohut putki on siis koolin ja akselin välissä ja ilmeisesti tarkoitettu pitämään laakerin kasassa mutta koska on niin ohutseinämäinen niin katkeaa herkästi. No kasasin kuitenkin katkenneen laakerin, eikä koeajossa kuulunut ylimääräistästä ääntä, paitsi sellainen korkea vihellys mutta se saattoi tulla muualtakin. Ja oli hyvin hiljainen ääni sitä paitsi.

Niin ja vanhoista kilvistä vielä, ne oli kahdella niitillä kiinni teräsosassa. Poralla vaan reikä niittiin niin lähti nätisti pois.

Navan asennuksessa käytin puolen metrin teräsputkea johon iskin lekalla hiljalleen, mitään vetotyökalua ei siihen taida olla, tai jos sitten Peugeotilla on, en tiedä.

Tästä koukusta oli apua käsijarrun jousen irrotuksessa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/765133/Jousen-asennuskoukku
Koukun pituus on vaivaiset 15 cm mutta kuitenkin toimiva työkalu.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2015, 23:25:48 kirjoittanut purflux »

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #37 : 28.03.2015, 21:47:56 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi 110 (80 kW, automaatti-ilmastointi).

Sain katsastuksessa korjauskehoituksen takajarrukilvistä.  Joku kirjoitti aiemmin, että remontin tekee 35 minuuttia per puoli. Neljä tuntia jumppasin ja jäi vielä toinen puoli huomiseksi. Tosin siinähän vastusti moni asia, mikä "jarruremonteissa" voikin vastustaa, eli jarrulevy (rumpu) oli kasvattanut paksun ruostekerroksen mikä ei mahtunut kenkien yli (luonnollisesti kaikki löysät annettu vaijerilta ja säätöruuvilta).

Lopulta kiekko kädessä, mutta toisesta jarrukengästä hihna irti > motonettiin.. Next 3 kpl 10 mm kuusiokolopultit irti, taittelemalla hapero vanha jarrukilpi irti. Jos meinaa kilven vaihtaa ilman navan irroitusta (kuten minä) olisi seuraava proseduuri abs-anturin irroitus, jotta saisi jarrusatulan kiinnitysraudan liikkumaan vapaammin olka-akselin ympärillä ja saisi porattua niitit (2 kpl) jotka osittain estää saamasta kaikkea vanhaa peltiä pois. Eihän se abs-anturin pultti lähtenytkään irti ja niitit hankalasti osittain abs-anturin tunnistinkehän takana. Lopulta päädyin rälläköimään niitin kannat kahtia ja murtamaan taltalla kannat niiteistä irti. huom! Välttyäkseen lisämurheilta kannattaa tunnistinkehä suojata esim sopivalla klemmarilla jonka asettaa kehän ympärille (muistaakseni 90 mm). Loppu remontti olikin sitten helppo, eli jarrukilvestä pala pois kohdalta joka jää jarrusatulan taakse.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 535
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #38 : 28.03.2015, 22:19:03 »
Mä tein sen 35 minuuttiin, tosin siitä oli aikaa alle vuosi kun olin kengät vaihtanu ja onhan noita aika monta 406 napaa tullu auottua. Mut helposti se uusi pelti meni ku sitä leikkasin, ne niitit lähti paineilmavasaralla helposti. Ja onnittelut yamaha1100 et osasit ja uskalsit leikata sitä peltiä pois.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #39 : 28.03.2015, 22:51:13 »
Jos pyörännavan onnistuu vetämään nätisti, niin sisäkoolit pysyy kasassa ja vanhan navan voi asentaa takaisin. Se jos on vaan siinä että noin millin vahvuinen putki ei napsahda poikki, eli kuka voi ennustaa että se kestää? Kun napa on irti, on kilven irrottaminen helppoa. Samalla voi paineilmataltalla paukuttaa kaikki ruostekerrostumat pois jolloin kilpi uppoaa oikealle paikalleen. Jos kerrostumia jää, saattaa kilpi jäädä hankaamaan levyyn mikä pitää ylimääräistä ääntä.

Jokke

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #40 : 12.04.2015, 14:47:05 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi.

Ittellä alkoi takalaakeri huutamaan; kun kääntää oikealle, ääni vaimenee ja lakkaa, mutta toiseen suuntaam kovenee. Eli vika lienee apparinpuolen laakerissa. Sehän tässä aiemmin jumittikin, jota luulin käsijarrun aiheuttamaksi. Nopeasti se meni kyllä, koska ääntähän tuo ei pitänyt, ennekuin alkoi huutamaan oikeasti :)

Ilmeisesti motonetista ei kannata tuota laakerinapaa ostaa ainakaan hintansa puolesta, kun tais olla 120 euroa...

Kauanko pajalla menee tuon vaihtoon? Mietin, alkaisiko vaihtaa itse vai antaisiko liikkeen sen tehdä.. Ohjeet ei vaikuta ainkaan hankalilta, mitä olen tätä ketjua lukenut, mutta kun en ole tuota koskaan tehnyt.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #41 : 12.04.2015, 22:45:30 »
Kannattaa pyörittää molempia pyöriä että varmasti korjaa oikean.

Jokke

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #42 : 22.04.2015, 19:20:58 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi 110.

Nyt kattelin https://spareto.com/t/vehicles/peugeot/peuge-406-8b-2-dot-0-hdi-110/axle-mounting-slash-steering-slash-wheels/wheel-hub-slash-mounting laakeri/napapakettia tuohon omaan autoon. Laitoin tuon rekisterinumerolla haun.

Mutta, mistä tietää sen oikean ostaa? Kun tuolla on 29 ja 48 ABS-kehällä olevia tarjolla?

Menipäs vaikeaksi.. enkä viitsi Motonetista hakea sitä 120 euron pakettia, kun halvalla pitää tässä tapauksessa päästä.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #43 : 23.04.2015, 00:10:19 »
Mistä tietää? Yksi keino ehkä olisi katsoa etupyörän hammasluku, sehän on näkyvissä. Ainakin olettaisin että edessä ja takana olisi saman valmistajan osat. Veikkaan että takana on 48 hammasta.

edit.
Näköjään Motonetissa tarjotaan eteen sekä 29 hamp. ja 48 hamp. 2001 vuosimallissa, menipä vaikeaksi. Parempi kun en sano mitään.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2015, 00:26:04 kirjoittanut purflux »

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #44 : 23.04.2015, 08:35:08 »
Mistä tietää? Yksi keino ehkä olisi katsoa etupyörän hammasluku, sehän on näkyvissä. Ainakin olettaisin että edessä ja takana olisi saman valmistajan osat. Veikkaan että takana on 48 hammasta...

Yksi paikka mistä kannattaa katsoa on SB, tuolta tarkistaa VIN:llä. Aika useasti osiin on liitetty jotain tarkentavaa tietoa joten tuon hammasluvun voi tuolta hyvinkin saada selville.