Kirjoittaja Aihe: 406 - Sytytyspuolat  (Luettu 3478 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mahulda

  • Vieras
406 - Sytytyspuolat
« : 25.02.2016, 19:22:59 »
Auto: 1997 406 1,8 (8BLFYE/270, 81 kW, VF38BLFYE80240036, porrasperä, käyttöönotto 02/1997).

Tuollainen Pösö tuli hommattua viime syksynä, nyt katsastus ja päästöt pielessä HC ja CO2. Tulpat vaihdettu ja paljon kyselty ympäriinsä. Sytyspuolan kasettia kehoittivat vaihtamaan, siitäkös ongelma sitten syntyi. Löytynyt kahta kasettia 2526059A omassa ja minulle tarjottu 2526119A mallia jokapaikassa joka ei sovi. Öljykorkin reikä pari senttiä väärässä paikassa. Pitääkö vaan alkaa kaivertaa kasettia uuteen uskoon, vai mikä tuon pienen kokoeron syy on?

eeeno

  • Vieras
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #1 : 06.03.2016, 18:09:56 »
Serviceboxista valmistenumeron perusteella sytytyspuolan alkuperäinen varaosanumero on 5970 A7.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #2 : 06.03.2016, 19:54:09 »
Jos auto vetää pätkimättä kaasu pohjassa, en ensimmäisenä uskoisi puolavikaan. Ennemmin se syy mielestäni löytyisi tässä tapauksessa katalysaattorista tai polttoaineen syöttöön liittyvistä antureista, jos mekaniikka on kunnossa.

Tuossa tarinaa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23099.msg183831#msg183831

ja tuossa video, miltä tuo pieni halkeama näyttää pimeässä, kun se muovikansi on irrotettu puolasta:

https://www.youtube.com/watch?v=CLheC83KTDs

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #3 : 21.02.2017, 18:22:17 »
Onko puolapaketissa väliä onko se Sagem vai Valeo ja käykö 1,8 ja 2,0 puolat toisiinsa?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #4 : 23.08.2020, 14:02:48 »
Täällä on parilitrainen XU kone joka käy kolmella. Irrotin suutinjohdot yksi kerrallaan ja ykkösylinterin suuttimen irrotuksella ei vaikutusta käyntiin. HC oli yli tuhannen. Puristuspaineet 12 joka sylinterissä. Remppasin vasta kannen ja siitä otettiin siivu. Onko liian korkea puristusuhde? onko XU 10½ puristusuhteella? Vaihdettu Kampiakselin asentotunnistin, lämpötila-anturi, Lambda hiljattain. Sekä alipainetunnistin. Voiko puola mennä niin että vain yhden sylinterin sytys loppuu. Luulisi että nelonen myös? Miten kaasuläpän asentotunnistin vaikuttaa?

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #5 : 23.08.2020, 16:41:27 »
Ei hukkakipinäjärjestelmän puola voi niin särkyä, että vain toinen pytty sammuu, mutta johto voi tietenkin olla viallinen.

Kannattaa hakea vikaa sellaisista laitteista, jotka koskevat vain kyseistä sylinteriä.

Edit: Tuli mieleen, että teoriassa 1 sylinterin suurjännitejohto voi maadoittua jolloin 4 sylinteri toimii vielä moitteetta. Vaihda 1 ja 4 ristiin. Mitä vaikuttaa?
« Viimeksi muokattu: 23.08.2020, 16:49:02 kirjoittanut antsu »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #6 : 23.08.2020, 19:59:18 »
Kyllä olen hakenut vikaa ja en oli ihan ensimmäistä kertaa ole tutkimassa. Minusta tuntuu että suurjännitejohto on poikki. Tilasin Liettuasta käytetyn puolapaketin parillakympillä. Ne asiat mitä pitäisi katsoa vielä ovat bensanpaine ja ykkösylintein suutin. Suuttimet ovat uusia ja olisko sellainen mahdollista että suutin vuotaa niin pahasti, että seos on liian rikas syttyäkseen ja menee suoraan pakoputkeen? Se on ainoa mikä tuli mieleen. Niin ja IAT on kansa vaihettua ja se vaikuttaisi vain käynnistyksessä. Olisko TPS viottunut että tietokone luulee kirroksia olevan enemmän kuin niitä onkaan. Mutta eikö Lambda pyrkisi korvaamaan? Muutaman kerran on ollut katkos käynnissä ja se viittaa puolaan. Mekaniikassa ei ole vikaa ja ajoitus on aika kohdallaan koska ei se kävisi kunnolla lainkaan. Vai? Asiallisa vastauksia eikä vaihda akku vastauksia.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #7 : 23.08.2020, 23:30:26 »
Kyllä se puola menee aina niin, että yksi pytty alkaa rykimään ja erittäin todennäköisesti puolassa on XU-koneessa vika, jos kolmella käy. Ellet ole jotain sekundasuuttimia hankkinut.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #8 : 24.08.2020, 15:36:30 »
Ei ollu harakiri suuttimia nyt. Boshilaisia. Eli tahatonta ei ole, että yks pytty vain tippuu pois. Sehän kuulostaa hyvälle. Viikonloppuna selviää.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #9 : 03.09.2020, 07:24:29 »
Noniin, voin vahvistaa että puolassa oli yksi sylinterin sytys pois pelistä. Tuo EFL605 törisi asiaa sitten. Ja olen huomannut, että aikaisemminkin on ollut asiaa viesteissä. Kipinöitä en nähnyt niin siitä oli vain lanka poikki. Tämähän olikin Kiinan puola. Harmi kun laitoin jo kierrätykseen niin oiis voinut vaakata että minkä laatuinen se oli. Latvian parinkympin puola siis toimii hyvin ja kone käy vallan mainiosti. Tänään selviää kuinka hyvin valtion näkökulmasta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #10 : 03.09.2020, 10:36:35 »
Hyvä juttu. Vielä jos laitat tiedot, mikä on hyvä puola, tyyppi ja vaihtohan on easy way. "Ref. V6:ssa puretaan imusarja pois edesta takimmaisten kanssa".
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #11 : 03.09.2020, 18:58:06 »
Tämä puola oli purettuna vastaavasta Latvian romikselta. Siinäpä ei tainnut olla mitään valmistajaa. Mutta Kiinan puolassa oli jotain viuvau merkkejä, mutta eipä kestänyt kuin muutaman vuoden. Se oli kuumakin kuin kekäle kun se otti pois. Päästöistä ei tullut mitään ilmoitusta katsastuksessa tänään, mutta kyllä ne hyväksytyt olivat. Minä vaihoin puolan ja ei pentele kun samalla lailla supsutti pakarista mutta sitten huomasin, että oli irrottanut ykkösen suuttimen että autolla pystyi ajamaan ja kun sain soppaa ykköseen niin johan loppui vatkaaminen ja supsutus. Minä laitoin viime talvena kannen seetiti ja uudet venttiili kun ne paloi. Ja siinä oli semmoinen että kampiakselin pään pultti oli lujassa ja laitoin startin reiästä sahan laipan stopiksi ja se antoi perään ja ajattelin että meni jo venttiili vinoon. Mutta puristuspainemittari antoi 12 kPa joka sylinteriin niin se johti tähän diagnoosiin. Nyt käy sievästi, mutta nostajat jos kehtais tai sais edullisesti niin olis vielä parempi. Mutta kyllä sen näkee kun on päästöt kohallaan, kun sieltähän tulee pelkää höryä.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #12 : 09.09.2020, 20:16:42 »
Nyt kun on jonkun aikaa ajellut niin kylläpä käy kone hyvin. Oikein hiljainen on tyhjäkäyniillä ja piti aamulla koputtaa bensamittaria kun tuntuu, että menee jo liian vähällä. Kyllähän se on kuin uus kone kun kansi on kunnostettu ja männänrenkaat vaihdettu ja näkkyy nuo suuttimet vaikuttaa paljon kulutukseen ja käyntiin. Mutta niin ko liian laihalla menee kun poljettaa niin se puhti loppuu siinä vähän toistasataa vauhissa. Vielä pitää vaihtaa kaasuläpän asentotunnistin niin häipyy se pykälä mikä moottorijarrutuksessa on. Olsipa tiennyt että suuttimet vaikuttaa näin paljon. Turhaa tuli poltettua venttiili viime syksynä.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #13 : 12.09.2020, 09:02:19 »
Eilen vaihoin sen TPS eli kaasuläpän asentoanturin ja yllätys että parani tuntuma. Häipyi erityisesti se moottorijarrutuksesta risteykeen tultaessa nykäys. Maksoi viisitoista ja oli Delphin. Tuosta Liettuasta on tullut lyhyessä ajassa auton varaosien suurvalta. Minun osista jo puolet tulee sieltä kun aikaisemmin hankintaosastolle tuli Briteistä ja Saksasta. Minun puolesta Britannia voi upota vaikka Atlantin valtamereen ei siinä mitään. Ranskalaiset voi ottaa ne sitten pakolaisina vastaan. Tulevat tänne aina talvella möykkäämään.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Sytytyspuolat
« Vastaus #14 : 12.09.2020, 12:55:29 »
Tuota, niin. Mikä on 616024 nopeusanturin rooli seoksen muodostuksessa. onko jollakin oikeaa tietoa. Sehän on merkitty ECU:uun liittyväksi. Kysyn koska maksaa viisi euroa ja kiinnostais noin knowhow mielessä että mikä sen vaikutus on ja mihin. Kun olen pikkuhiljaa uusinuyt kaikki ja jäljellä on tuo ja nakutustunnistin antura vain kaikista.