Kirjoittaja Aihe: 406 - "Antipollution fault" vuotavan EGR-venttiilin tulppauksen jälkeen (HDi)  (Luettu 11857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Polttoainevuoto suodatinkotelosta (HDi)


Auto: 2004 406 2,0 HDi Executive (80 kW, VF38ERHZF81680761).

Nyt kun muut kiireet helpotti, niin pääsi taas auton pariin, elikkä eilen irrottelin kotelon ja vein hyvän lampun alle sen tarkastettavaksi/puhdistettavaksi. Sieltähän syylliseksi paljastui pari ihan pientä hiekanmurua tiivistepinnassa, josta siten polttoainevalui kierteiden kautta. Kotelon kierteissäksi oli tuota samaa moskaa, eli jotaki maantiepölyä. Putsailin kaikki osat ja hyvän valon alla kattelin vielä että yhtään ei likaa jäänyt mihinkään. Kasasin kotelon ja muutama satakilometriä on tullu nyt ajettua, eikä vuoda enään.  :) Kiristin sen verran tuota pantaa, mitä minun ohuesta ranteesta lähtee, eli aika hyvä momentti tuohon.  ;D

Seuraava onkkelma mitä pitäis alkaa tutkimaan on suhina jostain egr suunnalta, mutta siitä tarkemmin juttua jos en omin voimin saa sitä korjattua.

Täällä oli kanssa alkuvuodesta vuotava suodatinkansi ed omistajan jäliltä. Purku ja putsaus uuden tiivisteen ja suodattminen kera poisti ongelman. Jos saat selville sen suhinan niin kerro toki tänne kun täällä suhisee kanssa jokin epämääräsesti rintapellin luona. Imu/pako/ahtovuotoja ei näy/tunnu mutta jokin siellä suhisee. Vuotta tuoreempi kulkine samalla tekniikalla. Tosiaan ei tuntus että tehoihin vaikuttas mutta poikkeeva tuo on ääniltään kun vertaa kahteen aiempaan samankoppaseen ja samalla koneella olleisiin kulkineisiin.. Egr pitäs varmaan koittaa tulpata ekana..

SEL

  • Vieras
Suhina tulee mitä ilmeisimmin rikkoutuneesta EGR venttiilistä. Itselläni tulppaus molemmin puolin auttoi.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Tulppasitko siis alipainekellon jalan ja pakosarjan välistä + imusarjan puoleisesta päästä siitä alumiinisen kurvin ja imusarjan välistä?

Tänään purin tosiaan sen alukurvin auki, missä takas kiertävät pakokaasut yhtyy ahdettuun imuilmaan. Täytyy sannoo että on kyllä aika maalimanlopun keksintö koko egr.  :-X
JOs ei ois reissuunlähtö ihan just niin imusarja lähtis pöydälle samaa vauhtia mut nyt joutu tyytymään alukurvin ja imusarjan alkupään perusteelliseen putsaukseen. Varmasti neljännes kanavien tilavuudesta oli semmosen öljynokipaskan vuoraamana >:( Ei voi käsittää että voi nuin pahasti karstottua!! Tuo karsta oli semmosta liisteriä mikä lähti suht helposti imusarjan puolelta veks kun sormilla veti rätin kanssa. Toki tuossa saa olla varovainen ettei sitä paskaa valu/tipaha alas sylkylle menevään kanavaan. Käyrä oli sitten helpompi tapaus kun pysty tiskiharjaa ja bräkleeniä käyttään.

Luulen että se egr alipainekello on vuotanu hetken aikaa jo edellisenki omistajan aikana kun ei aiemmissa samankoppasissa/koneisissa oo tullu tuommosta näkymää vastaan nuissapaikoin. Se pikkukanavakin mistä pakokaasut yhtyy imuilmansekaan oli käytännössä liki umpeenmuurautunu, ehkä pikkurillin mentävä reikä oli enää siinä.

Tälläerää laitoin sokkeen lätkän loctiten sinisen silikonin kera vain tuohon käyrän ja egr-putken laipan väliin+ samalla silarilla tiivistin imukäyrän ja imusarjan liitoksen. Mitä se nyt sitten tekee jos se alipainekello vuotaa ja ei ole tulpattu sitä enneki kun eihän se paine kuitenkaan minnekkään pääse niin kauan kun kello ei ala vuotaan ulospäinki?

Puhistuskohan tuo imusarja ajanoloon ilman pöydällepurukuakin kun tää kampe saa esim tänä kesänä 3.5 vk happee pohjosnorjan teillä 1300kg vaunu perässä.. imulämmöt ja hapenmäärä on ainakin kohillaan kun jyrkkiä mäkiä tempoo ylös..

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Ei muuten suhise enää ja persdyno kertos että on enempi tehojaki ;D paha sannoo vaikuttiko paljookaan mutta voishan tuo olla loogista jos se alipainekello päästi läpi kokoajan..

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
No tulihan se antipollution fault sitten lopulta. Jännä että anto ajaa jtn parisataa km enneku ykskaks heti käynnistyksen jälkeen läväytti tuon tauluun. Ei menny kone vikatilaan tms eli toimii ihan normisti. palaa vain se vikavalo kokoajan taulussa ja aina käynistyksen jälkeen piippaa faulttia. Pitänee koittaa kuitata pois josko ei sitten enää tulis..

SEL

  • Vieras
Oliko ennen antipollution vikaa moottoria sammuttaessa jälkikäyntiä. Jos oli, on syynä mitä ilmeisimmin kp pumpun päässä oleva paineanturi. Jo sen puhdistus saattaa auttaa mutta uusiminen auttaa varmemmin. Vika häviää muistaakseni kolmen "ehjän startin" jälkeen. Ajoon ko. vika ei vaikuta.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Ei kun tuo tuli egr:n tulppaamisen seurauksena. Tänään käytin motonetin motomaatissa vikakoodin luvussa ja nollauksessa-> 12€ kustansi

Tallentuneet viat:
P0402 Pakokaasun kierrätys A, liiallinen virtaus
P0400 Pakokaasun kierrätys A, virtaus

Ei ainakaan heti tullu uudestaan samaa faulttia vaan taulu on pysyny hiljaa, vaikka puolenkymmentä starttiaki on jo takana. Jospa tää tokenis tästä vaikka hiukan kyllä epäilen että tarina vielä jatkuu tämän osalta. ::)

SEL

  • Vieras
Tulppasitko myös sen EGR:ltä rintapellissä olevalle venttiilille menevän mustan kumiletkun.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
En tulpannu kun vähän pelkäsin tuota antipollution faulttia, voi olla että tulppaan vielä senkin jossainkohtaa kunhan nyt näkee että tuleeko uudestaan herjaa tauluun.. Joku ilmamääräarvo siellä varmaankin on jota valvotaan ilmamäärämittarilla, siis sillä ilmansuotimen jälkeen olevalla hässäkällä koska mitään muuta mittausta sieltä ei löydy. Kone ei mene vikatilaan sillon ku herja on taulussa mutta ihan kun vaikuttas kulutusta nostavasti? nollasin ajotietokoneen pihassa faultti taulussa ->50km ajoa noin kympin ylityksellä mittarin mukaan-> kulutus 5.9 Vikakoodin nollauksen jälkeen nollasin ajotietokoneen uudestaan ja ajoin saman reitin takas kotia samalla nopeudella ja tyylillä niin kulutus 5.1 Pari ohitustakin tuli paluumatkalla ja muutenkaan en ns. himmaillu. Toki tuoki asia selvii vasta pitemmällä ajolla kun egr tulppaamisen jälkeen muutenki tunnostas että kulutus on pienempi ja tehoa olis lisää. Jos se alipainekello tosiaan vuoti kokoajan läpi niin ei kait ois mahotonta että näin on?

SEL

  • Vieras
Se rintapellin anturi on ainut paikka joka määrittelee pakokaasun kierrätyksen ECU:lle. Anturi antaa väärää tietoa suhteessa mitä on oletus ja vikatila tulee päälle.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Kumpiko vaihtoehto lie sitten parempi herjan suhteen, tulpattu letku rintapellin anturin jälkeen vai auki oleva?

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Tarina jatkuu ::) Taas on antipollution fault taulussa. Nyt tuli kesken ajon ja oisko pari sataa kilsaa tullu+toistakymmentä käynnistystä tuon vikakoodien nollauksen jälkeen.

Taidan seuraavaks tulpata alipainekellolle vievän letkun ts. tukittu letkunpätkä rintapellin sähkösäätimen alipainekellolle vievään lähtöön ja irralleen jäävä alkuperänen letku nipparilla kiinni johonki+pää umpeen vaikka teipillä.

Onkohan tämä faultti semmosta laatua että ei lähde kuin vikakoodien luvulla vai häviääkö esim akukenkiä irrottamalla?

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Jos sinulla on alipainesäätimen jälkeen letku auki, niin aina kun säädin aukeaa operoidakseen alipaineella toimivaa laitetta niin koko järjestelmästä katoaa alipaineet. = Muut alipaineella toimivat laitteet napsahtavat palautusjousiensa varassa nolla asentoon. Älä jätä avoimia letkuja järjestelmään.

SEL

  • Vieras
Onkohan tämä faultti semmosta laatua että ei lähde kuin vikakoodien luvulla vai häviääkö esim akukenkiä irrottamalla?

Häviää muistaakseni kolmen virheettömän startin jälkeen, voi olla että viiden, en muista varmasti.

SaPeKa

  • Vieras
Valo sammuu varmaan muutaman startin jälkeen, mutta vika ei lähde muistista. Lisäksi se syttyy jonkin ajan kuluttua uudestaan. Ongelman saa loppumaan softaamalla tai laittamalla EGR toimintaan. Ohjausyksikkö huomaa EGR:n toiminnan ilmamäärämittarilla eli ilmamäärävirtauksen pitäisi pienentyä, kun EGR-venttiilli avataan.