Kirjoittaja Aihe: 406 - "Antipollution fault" vuotavan EGR-venttiilin tulppauksen jälkeen (HDi)  (Luettu 11852 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Auto: 2004 406 2,0 HDi 110.

Mulla meni toi egr solenoidi rikki ja otin koko värkin pois paikoiltaan. En oo vielä toimivaa käytettyä tilannut mutta merkkiliikkeen kuittauksella lähti pois. Alipaineletku ollut kauan tulpattuna. Tosin nyt se vikakoodi tuli luultavasti takaisin kun vaihdoin jakopään hilut ja oli akun kengät irti sen vaihdon ajan.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Ostin käytetyn magneettiventtiilin egr:lle ja nyt se vika on kuitattu pois kiinalaisella ELM327 vikakoodin lukijalla. Mikkää muu ei tolla ilmaisella Torque litellä ei sitten toiminutkaan.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Nyt semmoinen hauska juttu jonka joku voisi mulle kertoa, että missä vika. Eli sininen on egr solenoidi? Se mulla on ollut letkut irti. Nyt kun tulppasin erg venttiililtä tulevan letkun joka on kuvassa irti (punainen rasti siinä päällä). Kun laitan sen paikoilleen niin autosta loppuu veto kokonaan. Niinkuin olisi turbo pois pelistä ja turbon letkut menee kuitenkin tohon harmaaseen solenoidiin. :D Miten tämän egr tukkiminen voi aiheuttaa sen, ettei auto vedä juu rmihkään. Ei kai mulla mene letkut mitenkään ristiin??? Mulla on pellistä tehty sokkolaippakin mutta ei ole tullut laitettua paikoilleen. Pitäs itseasiassa alkaa kahteleen, että mihin väliin se oli tarkoitus laittaa. Otin jostain tiivisteestä mallin mutta kun siittä on jo 1,5v aikaa. :D
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
80 Kw mallissa toinen venttiili ohjaa ahtimen hukkaporttia, toinen EGR:ää.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Niin on. Tohon vasemmanpuoleiseen solenoidiin tulee ahtimen kellolta letku ja toinen lähtee tehostimen kautta alipainepumpulle. Sitten tämä sininen joka pitäs ohjata ainoastaan egr ja kun siittä tulppasin ton erg:ltä solenoidille tulevan letkun niin koneesta loppu veto. Kun se on noin irrallaan kuin kuvassa (punainen rasti letkun päälle tehty) niin sitten taas toimii niinkuin pitää. Se on tässä nyt ongelma, että kuin hitossa se voi tehä noin. Jos vahingossa tulppaisi hukkaportin letkun niin ei se toimis irrallaankaan? Mutta nyt on muutama tunti ährätty ja vaihdettu tiiviste hiukan timmimpään. :D
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Aika ovela juttu tuon tulppaamisen kanssa. Koitappa laittaa tulpat silleen että rakstilla merkattuun letkuun tulppa ja sitten pikkupätkä sopevaa letkua tulpattuna nyt tyhjänä olevaan egr solenoidin letkulähtöön. Tuolleen mulla on ja toimii  :D voisko se egr solenoidi jotenki seota jos ei saa ollenkaan alipainetta ja ohjaus heittäs johonki vikatilaan ilman herjaa taulussa?

Edit: oliko se alkuperänen tulppaus rakstilla merkatussa vai solenoidille tulevassa alipaineletkussa(sininen rengas letkussa)?

Itellä pitäs jaksaa vielä väkertää tulppaa alipainekellon ja pakosarjan väliin kun vaikuttaa että vuotaa se kello jo pakokaasuja uloskinpäin >:( Nyt on tulpattuna tosiaan vain imusarjanpuoleisesta päästä se egr-putkisto.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2016, 20:25:51 kirjoittanut savonhumu »

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Silloin kun vedot hukkui niin oli rastilla merkatussa letkussa siellä syvemmältä tulpattuna ja letku oli kiin omassa nyt tyhjässä olevassa paikassa. Varsinaisessa vikatilassa se ei ollut kun otti reilun 4 tonnia jenkaa mutta kesti aika kauan sinne kakkosella vedättää. Nyt on ilman tulpaa kokonaan ja letkut omilla paikoillaa ja eilen illalla ähräsin sokkolaipan imusarjan päähän. Mil-valoa pukkaa. ;D Jossain näin kuvan, ettei saisi tulpata egr puolelta alipaineletkua ja jossain oli kuvaa, että oli egr letku irti ja tulpattu sitten lyhyellä 5cm letkulla magneettiventtiilistä mutta eikö se o käytännössä sama asia??? Näin on vissiin sulla? Mulla oli vuoden ilman mil-valoa ja ilman magneettiventtiiliä mutta silloin vika kuitattiin merkkihuollossa. Vika vissiin aktivoitu kun oli kesällä akun kaapelit irti. ELM327 sen valon saa pois mutta tulee noin 20km ajon aikana takaisin. Nyt on tilattuna lexia 3 ja pp2000 jos sillä saisi vian kuitattua pois niin, ettei se takaisin tulis tai sitten käännyn merkkihuollon puoleen taas? ;D Ulkomaisilla foorumeilla löytyy juttua, että bosch ecu ei ole niin herkkä kuin siemensin ecu vai oliko toistepäin mutta kumminkin tässä jutussa voi piillä ero? Mulla on kehno lontoo mutta kellä se toimii ja kellä ei niin olis kiva tietää toimiiko vai ei ja kumpi ecu.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Lisäsin kuvan tuohon edelliseen viestiin mistä näkyy tulppaus millä mennään. periaatteessa riittääs pelkästään se tulpattu pikkuletkunpätkä siinä solenoidista egr:venalle menevässä letkulähdössä mutta laitoin huvikseen sen alkuperäsenki letkun tukkoon niin ei mene paskaa sinne putkeen jos joskus tarvii takas käyttöön sitä..

Sulla tais olla -03 malli ja mulla -04 niin vois olla jtn eroakin ecuissa joka tekis tuon että täällä ei oo moksiskaan tulppauksesta, tosin antipollution faultti on ja pysyy ja tuohan tuli heti egr-kanavan tulppauksen jälkeen.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
-04 mulla on ja toukokuussa käyttöönotto. Kokeilen vielä tollasta tulppausta vaikka mulla periaatteessa oli samanlailla. Letku oli vaan yhtenäinen mutta samalta puolelta tulppaus kuitenkin. Tiiä sitten, että onko toi solenoidi ehjä jonka ostin kesällä???

EDIT: Ja on ollut myös koko yön akun kaapelit irti ja tulppaan sen ennen ensimmäistä käynnistystä ja sopeutusajoa.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2016, 08:46:38 kirjoittanut hartsa72 »
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Letkut nyt samanlailla kuin sulla mutta kyllä se sen mil-valon taas sytytti. Jännä kun se tulee silloin kun on moottorijarrutuksella. Saahan sen tolla ELM327 poistettua sen aikaa kunnes saan sen lexia 3 häsmäkkeen josko näillä vehkeillä olisi eroa vikojen kuittauksen suhteen. Mutta nyt kyllä auto veti ihan kunnolla, ettei ollut semmoinen turboton. Ecu näyttäs olevan bosch.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Ecu pitäisi aina olla Bosch noissa 406 2.0 HDi 110 koneissa, Siemensiä pitäisi olla vain 90 Hv versiossa
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Siinähän painitte ja vaikka teette mitä, homma ei ratkea lopullisesti kuin tätä kautta:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=23789&hilit=Egr+venttiilin+toiminnan
Audi A4 Tdi Q

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
80 Kw mallissa toinen venttiili ohjaa ahtimen hukkaporttia, toinen EGR:ää.
Mulla oli omassa 3 venttiiliä, mitä se kolmas tekee?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Uudemmissa, joissa on kolme solenoidiventtiiliä kolmas venttiili ohjaa imusarjan kuristusläppää. Tällä tehostetaan egr:n toimintaa. Ts. Kun egr-kierrätys aktiivinen, kuristetaan moottorin saamaa raitista ilmaa tarvittaessa. Olisiko näin, että näissä malleissa käytössä tuo maf-mittaus jolla lasketaan egr-kierrätyksen todellinen määrä?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

SEL

  • Vieras
Kyseinen venttiili on vain joissain välimalleissa, pojallani on 2001 mallinen jossa tuo läppä on, ei ollut aiemmassa 2000 mallisessa eikä ole omassa 2004 mallisessa (molemmat muuten identtiset hodarit). Vaikka EGR on kyseisessä autossa tulpattu, venttiili vaikutaa radikaalisti savutukseen. Oli nimittäin päässyt läpän alipaineletku irtoamaan ja katsastuksessa savutus oli yli 4 ja kohosi joka mittauskerralla. Kun laitoin alipaineletkun paikalleen oli savutus 0,88.

Ylläpitomuokkaus: poistettu tarpeeton lainaus (ks. ohje).