Kysyin tossa taannoin sukulaiselta joka on ajanut 40-vuotta raskaita ajoneuvoja, kuittasi vaan että vanhoissa käytettiin 2T-öljyä silloin tällöin, uudemmissa ei tarvitse. Kun kysyin toiselta sukulaiselta joka teki 45-vuotta uran dieselpolttoainelaitteiden parissa, vastaus oli että 2T öljyä ei tarvita mihinkään, diesel on öljyä, bensakin voitelee tarpeeksi. Sen sijaan jälkimmäinen varoitti että öljystä voi olla jopa haittaa, samasta asiasta varoittaa Neste Oy. Kohta varmaa pitää suoraruisku bensakoneisiinkin laittaa 2T öljyä että suuttimet toimisi, ollaan meinaan jo yli jakajapumppujen paineiden bensan kanssa, eikä ole suuttimet leikannu kiinni. Niin Puretech on käytännössä commonrail bensakone, ruiskutuspaine on 200 bar.
Kuten tuolla aikaisemmin sanoin, jos joku haluaa sitä öljyä kaataa tankkiin ja siitä tulee hyvä mieli, niin siitä vaan, mutta on varsin kyseenalaista suositella sitä muille, sillä kun ongelmia tulee niin ei siellä ole yhtään suosittelijaa rivissä ottamassa vastuuta sanomisistaan. Tuskin kukaan uskoo että merkkihuolto löytäisi tuosta vikaa, silti kannattaisi katsoa testerillä mitä siellä tapahtuu kun kone lakkaa käymästä kunnolla.
Pumppu alkoi vuotamaan 340tkm kohdalla monesta kohtaan ja vaihdettiin sitten reilu 200tkm ajetusta pösöstä pumppu tuohon, kun jakopää piti samalla tehdä. Sitähän ei voi tietää, että irtooko pumpusta jotain lastua ennen kuin tarkistaa suuttimet. Ensviikolla selviää jos ehtii töitten jälkeen perehtyä tuohon.
Ei käy kylmänä tasasesti tyhjäkäyntiä. Korjaamolla sanoivat että kyllä se sammuu äkillisesti jos yks suutin jumii hetkellisesti. Johtosarjan olen läpi käynyt ja se yks edellä mainittu johto oli huono, mutta korjattu jo. Ite en usko sähkövikaan. Uskosin että tuo vika ois päällä myös lämpimänä jos sähköt temppuilis.
No mulla on ollut joskus ajossa sellainen laite joka kävi kolmella kylmänä jos jälkihehku ei ollut päällä, ei se kyllä sammunut, jotenkin en nyt mene läpi että koneen kierrokset putoaisi 900 -> 0 rpm jos suutin jumittaa, tai no jos CR:n paine putoaa alle 120 bar niin suuttimet ei aukea (ainakaan käynnistyksen aikana) edelleen tämänkin näkisi testerillä.
Se mikä tossa on selvää että koneessa ei ilmeisesti synny tarpeeksi lämpöä jotta polttoaine syttyisi kun kone on viileä, jos toi olisi esikammio kone tai olisi kylmempi niin ensin hehkut, sitten venttiilien välykset, puristukset ja vasta sitten suuttimen ruiskun muoto / sumun tasaisuus, mutta kun se onkin suoraruisku, sellasen pitäisi käydä tasaisesti ilman jälkihehkua vielä nollan tuntumassa. Koskas tämä ongelma nyt noin karkeasti alkoi?