Kirjoittaja Aihe: 406 - Takatukivarren helojen vaihto  (Luettu 20294 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jupejo2

  • Vieras
406 - Takatukivarren helojen vaihto
« : 17.09.2006, 13:06:44 »
Raidetangonpään jo edestä äsken vaihdoin mutta nyt pitäisi vaihtaa nuo puslat. Lähteekö ne irti enempää purkamatta ilman prässiä vai onko vanhat painettava prässilllä pois ja uudet tilalle myös? Jonkunlainen ulosvetäjä voisi toimia? Tarkoitan juuri noita taka-alatukivarsien ulompia puslia.

Moi. Just tehtiin sama ja ei lähteny prässillä piti polttaa vanhat pois.... takalevyjä ei tarvi ottaa pois vaan tukivarsi irti ja vanhat pois mutta ei väkivallalla..

mika

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #1 : 17.09.2006, 18:10:28 »
Meikän 406:sta ne otettiin siten että tukivarsi pois edestä ja puslan sisuskalut väkivalloin paskaks, jolloin jää vain ulkokuori puslasta sinne paikallen. Sen jälkeen micillä sauma ympäri puslankuoren sisustaa ja pieni jäähdyttely. Niinpä se loppuosa puslasta putos lattialle melkein puhaltamalla. Älkääkä yrittäkö pillillä lämmitystä, koska hitsaus sauma on se mikä kutistaa riittävästi.

Petrol

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #2 : 20.09.2006, 23:07:10 »
73 e osat ja 130 e työt Raskoneella viime keväänä

Tulipa tehtyä halvalla. Raidetangonpää edestä, tukitanko takaa ja puslat - työt 50 e.

Petrol

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #3 : 30.12.2006, 23:30:32 »
Pitäisi vaihtaa nuo puslat omaankin pösöön. Oletteko millä tavalla saaneet asennettua uudet paikalle? Tarvitseeko jonkun prässin vai onnistuuko ilmankin? Vanhojen puslien poistoonhan tuossa olikin jo hyviä vinkkejä aiemmin, mutta jotenkin täytyisi uudetkin saada paikalle...

Irrotus:

Koitin kierretangolla ja levyllä missä kierre mutta kierre antautui. Tiukassa tuntuu olevan. Eli rautasahalla sahasin halki sen puslan.

Asennus:

-kierretankoa min. M10, joku 150mm pätkä ja muttereita 2kpl
-hieman puslaa pitempi putken pätkä minkä sisähalkaisija on isompi kuin pusla
-hieman puslaa pienempi holkki, esim hylsy
-tukeva prikka, joka on isompi kuin putki

Kunnolla puhdistaa pesän ja painaa noilla kaluilla uuden paikoilleen.

Pöcötisti

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #4 : 28.04.2007, 18:51:43 »
Auto: 1996 406 1,9 (turbodiesel)

Katsastuksesta tässäkin oli kyse. Inssi kirjoitti, että poikittaisen tukivarren ulompi hela on väljä.

Aloin ko. helan vaihtohommiin auton oikealla puolella ja vanha hela lähti palasina irti kohtuullisen taistelun jälkeen. Tarkoitus oli laittaa uusi hela, mutta se on selvästi suurempi kuin alkuperäinen eikä mahdu tukivarren sisään. Itse asiassa minulla on niitä kaksi, toinen Knuutilalta ja toinen Motonetista (18-2270) ja ne ovat tismalleen samanlaisia. Tukivarsi joka on kyseessä, on siis poikittaisuuntainen, taka-akselin takana oleva tukivarsi.

Tietääkä kukaan onko näitä takatukivarsia virallisesti erilaisia? Mikäli ei, niin sitten näyttää vahvasti siltä, että olen saanut kaksi samanlaista, mutta väärää helaa eri liikkeistä...

Pöcötisti

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #5 : 28.04.2007, 19:21:05 »
Kun on palasina lähteny ni eihän nyt ois niin et et sen vanhan helan ulkokuori on vielä siellä reiässään?

Ulkokuorikin on pois, ei ole muuta kuin reikä tukivarressa. Knuutilalta hankitussa pussissa lukee TR AR rear mikä viitennee reaktiotankoon (trailing arm), jos olen ymmärtänyt oikein. Toisaalta Knuutilan pussissa lukee koodi 6403413 ja kuitissa PE3640.41 ja hinta oli 12,60 joka näyttää olevan web tuoteluettelossa tukivarren ulomman helan hinta.

Asia selviäsi varmaankin puhelimitse maanantaina, mutta ajattelin jos täällä joku osaisi jo neuvoa mikä on mennyt pieleen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #6 : 28.04.2007, 19:32:58 »
Tota noin Pre FL ja varaosa kuvat tuntee kaksi eri numeroa. Vaihtuu 02.11.1997 DAM nro 7664 varaosanumero 3640.35, 03.11.1997 DAM nro 7665 varaosanumero 3640.41. Eli tarkista ovipalkista löytyvä tarra joss on ilman paineet.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 12:42:01 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #7 : 28.04.2007, 19:46:53 »
Tuo PE3640.41 on olka-akselin hela, ei tukivarren. Toisaalta ei tuolla ole mitään kolmiotukivartta. Ja tosiaan on olka-akseli ja sen hela eri valmistusnumerolla 7665:stä lähtien. Voihan se olla, että helaa on suurennettu tuolloin. Ilmeisesti varsin paljon mittarissa, jos on tarvetta vaihtaa. Knuutilan osa taitaa olla alkuperäinen tehtaan varaosa, jos sieltä löytyy Peugeotin varaosanumero.

linkki

Pöcötisti

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #8 : 28.04.2007, 20:01:14 »
Kiitos kaikille vastanneille, eli siis näyttää siltä että osaa on kahdenlaista. Auto kun on vm-96, joten on valmistettu ennen 2.11.97. Täytynee mennä vaihtamaan osat, vaikka ostaessa olin maininnut vuosimallin.

Joo, en ole vaihtamassa kolmiotukivartta, sellaista ei taida siellä olla. En tiedä itse tarkkaa suomenkielistänimitystä, Knuutilan ja Motonetin luettelot puhuvat takatukivarresta, mutta saattaa siis olla olkavarsikin. Englanninkielinen nimi on rear suspension upper arm (Haynesin oppaan mukaan). Haynesin kirjassa on vaan näköjään hyvin niukasti tai ei ollenkaan ns. räjäytyskuvia.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #9 : 28.04.2007, 20:12:37 »
Joo, mutta oletin kyseessä olevan ulomman helan kun katsastus insinööri juuri kertoi ulomman helan ja aurauksen säätö tangon olevan yleisin vika kohde 406:sen kohdalla.

Taidat tarkoittaa tuota linkin kuvan osaa nro 1, johon ei taida puslia saada ainakaan Peugeotilta erikseen vaan tukivarsi tulee mukana. Juu ja onhan tuo ostettu hela tavallaan alatukivarren ulompi hela, se vaan ei ole tukivarressa kiinni vaan olka-akselissa. Kai Knuutilan tuoteluettelosta saa varsin tarkan kuvan, mitä osia autoon yleensä enemmin tai myöhemmin joutuu vaihtamaan. Esim. 406:n taka-akselistosta luettelossa on juuri aurauksensäätötangot ja tuo olka-akselin pusla, ei muuta. Knuutila pitää yleensä listoillaan niitä osia, joilla on kysyntää.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #10 : 29.04.2007, 08:33:45 »
Milläs sitä olka-akselin helan välystä vois kätevimmin testata?

Renkuttamalla autoa sivuttaissuunnassa ja sopivalla esim. vaikka sorkkaraudalla vääntelemällä tukea vasten eri suuntiin. Voit verrata toisen puolen vastaavaan helaan, miten ne keskenään verraten käyttäytyvät, kun tukivartta liikutellaan. Rikkinäisessä puslassa on luonnollisesti enemmän liikettä kuin ehjässä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #11 : 29.04.2007, 09:26:59 »
Ton puslan rakenne muuttui siinä 97 mallissa nivelestä kumi puslaksi. Eli alkupään autoissa se on ihan rauta rautaa vasten oleva pallonivel kun taas uudemmissa on kumipusla. Noita uudempia ei ilmeisesti tarvitse juurikaan vaihtaa mutta niita vanhempia menee silloin tällöin. Tietysti alkuperäinen kestää aina sen 200tkm. Vaihtotyö ilman erikoisprässiä on aika työläs ja siksi kannattaa kysyä tarjousta merkkiliikkeestä, oikealla työkalulla irrotus on helppoa ja koko operaatio ei vie kuin tunnin per puoli.

Välystä on joskus vaikea löytää millään tavalla. Vasta kun nivel on vapaana sen välyksen tuntee. Kolina sen väljän yleensä paljastaa, tosin useinmiten kolina tulee pystytangosta.

Ihme jos ovat myyneet sulle sen uudemman mallin vaikka olet maininnut vuosimallin? Vahinkoja sattuu. Noista Kai Knuutilan myymistä Sasicin osista voi muuten luokea suoraan pösön oman varaosanumeron. Osa numero 6403413 on pösön numerolla 364041 eli heittää viimeisen numeron eteen ja ottaa väliltä kolmosen pois tulee suoraan pösön varaosanumero. Pätee kaikkiin Sasicin osanumeroihin tosin toi välissä oleva kolmanen voi muistaakseni olla muukin numero.

hvvw

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #12 : 19.09.2007, 15:48:05 »
Kävin Tampereen automaalla kysymässä noiden puslien vaihdolle hintaa. 300€!!!! Vähä tuntuu suolaselle.

Ukko sano sielä ettei oo ainakaan kahteen vuoteen joutunu myymään noita. Omassani on juurikin ne vanhanmalliset puslat joista automaalla puhuivat "munina", uusi malli on kuulemma ikuinen. Olis kiva tietää onko se vanhakin malli yhtä hankala ottaa pois kuin täältä foorumilta olen opiskellut? Tai täytyyhän sen olla koska eihän kukaan ole mitään ikuista voinut joutua vaihtamaan ;) Se uudemman mallin pusla on kuitenkin automaan jätkien mukaan tehty juurikin korvaamaan tuo munamalli eli oman järkeni mukaan nuo motonetin puslat sopis tuohonkin söpöön vaikka ovatkin 7665---?

hvvw

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #13 : 19.09.2007, 19:49:33 »
Kattelin aikana kuluksi googlella asioita. Kumpi noista kuvista on se mun tarvitsema pusla? Vai onko kumpikaan?



Tuosta asentamisen vaikeudesta on ollut puhetta paljon täälä foorumilla, tuollaista työkalua myyvät jossakin. En oo aivan varma onko just tuon puslan vaihtoon tehty.



Linkki ko. vehkeeseen.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Takatukivarren helojen vaihto
« Vastaus #14 : 19.09.2007, 19:55:13 »
Vasen on vanhemman mallin nivel ja oikean puolimmainen uudemman mallin kumipusla, siis sama osa mutta eritavalla toteutettuna.

Kyllä se tavallisilla autotallivälineillä on lähes tekemätön paikka noiden vaihtaminen. Jos olka-akselin tai miksi sitä nyt takapäässä kutsutaan ottaa kokonaan pois voi hyvällä ruuvipenkillä saada nivelen pois ja uuden tilalle. Suosittelen kuitenkin prässin käyttöä ja autoliikkeillä on sellaisia pienoisprässejä joilla pystyy osan vaihtamaan auton alla. 300e vaihdosta kuullostaa kyllä aika kovalta.

Aurauskulmien säädössä etu nivelten vaihdossa voi käyttää ratin asentoa kikkana. Merkkaa tutulla tiellä tarkasti ratin asennon suoraan ajettaessa ja toisenpuolen nivelen vaihdon jälkeen testaa että ratin asento on prikulleen sama, tietysti samassa tien kohdassa ja mielellään paikassa jossa tuuli ei pääse vaikuttamaan. Jos ei ole sama säätää uutta niveltä hiukan ja kokeilee uudelleen.

Tälläkin tavalla pääsee suht lähelle alkuperäistä nivelen asentoa.