Kirjoittaja Aihe: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa  (Luettu 24934 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tireny

  • Vieras
406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« : 31.12.2007, 14:27:01 »
Auto: 1996 406 x,x (143 000 km).

Eli nyt kun on pakkaset tulleet ja auto on lohkolämmityksessä yön yli ja aamulla lähden ajamaan, niin ilmastointi pukkaa kunnon bensan tuoksut autoon sisälle, että varmasti päätä särkee jälkeenpäin.

Auto oli juuri kaksi päivää sitten huollossa Tampereen Käyttöautossa, mutta mitään vikaa eivät löytäneet, vaikka aluksi epäili haurastuneita polttoaineletkuja. Onko tuo siis jotenkin "ominaisuus", vaikka käyttöautossa vakuuttelivat, ettei normaalia ole.

Sitä olen ihmetellyt, että haju tulee vain pakkasilla, kun auto on ollut lämmityksessä...

etuveto

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #1 : 01.01.2008, 15:34:03 »
Omassa 406:ssa (vm -97, 151000 km) ilmeni nyt loppuvuodesta samanlaista tuoksumista, ei kovin voimakasta, mutta poikkeuksellista ja selvästi havaittavaa. Määräaikaishuollossa muutama viikko sitten luottokorjaajani vaihtoi tämän vuoksi yhden lyhyen letkunpätkän ja yhden tiivisteen. Itse en autotekniikasta mitään tiedä, mutta mikäli oikein ymmärsin, tiiviste oli jonkinlaisen painesäätimen ulompi tiiviste ja myös letku oli ilmeisesti yhteydessä tähän säätimeen. Kyseinen säädin sijaitsi koneen päällä edestä päin katsottuna vasemmalla. Työ kesti kymmenen minuuttia ja tuoksuminen loppui. Korjaajan mukaan kyseiset osat ovat usein syypäinä sisätiloihin tulevaan bensanhajuun.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #2 : 01.01.2008, 17:02:36 »
Oikeilla jäljillä olette. Kannattaa tarkistaan ne lyhyet letkunpätkät, jotka moottorin päällä. Mootorin käydessä voi nuuskia hajua moottorin päältä. Toinen on paineelinen meno- ja toinen paluuputki tankkiin takaisin. Ne ovat tehtaalla kiinnitetty stanssatuilla letkunkiristimillä. Kimmoisaa uutta kunnon "Trelleborg"-bensaletkua ja ruuvattavat "Oba"-lemmarit auttanevat. Ensihätään uudet lemmaritkin poistavat hajun, mutta kovettuneet letkut kannattaa vaihtaa. Bensiiniin liittyvissä tekemisissä on aina oltava erittäin varovainen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #3 : 01.01.2008, 20:14:40 »
<clip>
...jonkinlaisen painesäätimen ulompi tiiviste...
</clip>

Kyseessä on poltto-aineen linjapaineen säädin. Aiheesta löytynee haulla lisätietoa.

Haapamies

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #4 : 01.01.2008, 21:27:15 »
Oikeilla jäljillä olette. Kannattaa tarkistaan ne lyhyet letkunpätkät, jotka moottorin päällä. Mootorin käydessä voi nuuskia hajua moottorin päältä. Toinen on paineelinen meno- ja toinen paluuputki tankkiin takaisin. Ne ovat tehtaalla kiinnitetty stanssatuilla letkunkiristimillä. Kimmoisaa uutta kunnon "Trelleborg"-bensaletkua ja ruuvattavat "Oba"-lemmarit auttanevat. Ensihätään uudet lemmaritkin poistavat hajun, mutta kovettuneet letkut kannattaa vaihtaa. Bensiiniin liittyvissä tekemisissä on aina oltava erittäin varovainen.

Itsellä teki juuri tuon saman ekoilla pakkasilla. Ja auttoi kun ne lemmarit vaihto. Letkun kun oli hyvässä kunnossa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #5 : 02.01.2008, 00:21:51 »
Täytynee nyt seurata tilannetta ja soitella Käyttöautoon, jos tuoksua ilmaantuu vielä usein  :)

Väärin, jos/kun polttoaineen tuoksua on jo aiemmin esiintynyt usein, eikä huollossa asialle ole mitään tehty - niin ei se poltto-aine järjestelmä itsestäänkään tiivisty.

Huollon tehtävänä on tunnistaa mahdolliset ja/tai mallille tyypilliset vuotopaikat ja saattaa ne tiiviiksi - vaikkei sillä (huollon) hetkellä/lämpimässä systeemissä vuotoa esiintyisikään.

Tyypilliset/mahdolliset vuotokohdat myös taatusti ovat huollon tiedossa. -> Letkuliitokset ja muiden poltto-aine laitteiden (paineensäädin, suuttimet jakotukkiin) O-rengas tiivisteet - riippumatta merkistä tai mallista.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #6 : 02.01.2008, 11:39:44 »
Pakkanen kovettaa jo ennestäänkin koppuraisia vanhoja letkuja, siitä tuo lämpötila riippuvuus siihen hajuun.

doberhund

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #7 : 03.01.2008, 17:17:09 »
Omassa autossani alkaa se letkun pätkä siinä moottorin päällä vuotamaan joka syksy ensipakkasten aikaan.  Ensimmäisellä kerralla vaihdoin uuden letkun ja ruuvattavat klemmarit.  Nyt riittää, että joka syksy kiristää klemmareita noin 1,5 kierrosta.

Wäinömoinen

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #8 : 14.01.2008, 17:59:46 »
Kimmoisaa uutta kunnon "Trelleborg"-bensaletkua ja ruuvattavat "Oba"-lemmarit auttanevat.

Mistäs näitä löytyy vai oliko kyseessä alan "viittaus"? Tai mitä olette yleensä laittaneet alkuperäisten tilalle: metritavaraa vai peräti varaosatiskiltä haettua valmista pätkää? Tarvitaanko tiivisteitä? (En ole vielä avannut liitoksia.)

Pitäisi nimittäin tehdä piakkoin vaihto-operaatio 605:een.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #9 : 14.01.2008, 18:53:24 »
Tai mitä olette yleensä laittaneet alkuperäisten tilalle: metritavaraa vai peräti varaosatiskiltä haettua valmista pätkää? Tarvitaanko tiivisteitä? (En ole vielä avannut liitoksia.)

Alkuperäisetkään letkut eivät yleensä ole ylitsepääsemättömän kalliita. Itse olen yleensä ostanut alkuperäiset, mikäli letkut ovat ns. muotoletkuja, jotka tekevät esim. monta 90 asteen mutkaa. Tällöin letkun saa vaivattomasti asennettua kulkemaan suunniteltua reittiä konetilassa. Suoraa yleismallista letkua olen käyttänyt, jos alkuperäisetkin ovat olleet vastaavia.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #10 : 15.01.2008, 10:42:17 »
Etolasta sai ainakin ennen laadukkaan oloista vihreää bensaletkua, ruiskumoottorissa täytyy vaan ottaa huomioon riittävä paineenkesto. Itte rakansin siitä kaasarikoneeseen koko konehuoneen putkiston, eikä pykinyt yhtään muutaman vuoden aikana.

vilkastus

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #11 : 15.01.2008, 14:45:17 »
Se 5 cm pätkä tuli korvattua etolan ihan normi pa-letkulla, missä on se kangaspunos päällä. On kestäny painetta ja kunnon klemmarit kun oli niin ei haitannu näemmä vaikka oli vähän reilun kokoista halkaisijaltaan. Ostin 10 cm sitä ja kokoa ohuempaa, kun en ollu varma koosta ja maksoi muistaakseni yhden euron. Kerrankin ison ja hankalat oireet omaavan vian kykeni korjaamaan naurettavan halvalla ja helpolla.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #12 : 15.01.2008, 15:41:14 »
Pakkanen kovettaa jo ennestäänkin koppuraisia vanhoja letkuja, siitä tuo lämpötila riippuvuus siihen hajuun.

Hajun ilmenemiseen kylmällä lienee syynä myös se, että bensa ei kerkeä haihtua kokonaan moottorin päältä, mutta hieman lämmin moottori haihduttaa sen verran, että haju tulee. Kokeileppa haistaa heti moottorin sammuttamisen jälkeen siitä paineentasaajan luota, haisee taatusti, mutta kuuma moottori haihduttaa mahdollisen kosteuden ja hajun nopeasti pois. Sama vika oli aikoinaan 605:ssänikin, klemmarien vaihto auttoi.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #13 : 16.01.2008, 10:17:13 »
Varoitus vielä siitä kangaspintaisesta letkusta, siinä ei ole kumin sisään valettua tukikudosta ja se kangas peittää kaikki pykimät, kunnes bensa alkaa suihkuta. En suosittele sitä mihinkään ajoneuvokäyttöön!

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #14 : 16.01.2008, 19:38:42 »
Varoitus vielä siitä kangaspintaisesta letkusta, siinä ei ole kumin sisään valettua tukikudosta ja se kangas peittää kaikki pykimät, kunnes bensa alkaa suihkuta. En suosittele sitä mihinkään ajoneuvokäyttöön!


Nimenomaan.

Jyrkkä EI kudosvahvistamattomalle (siis kangaspintaiselle) letkulle poltto-aineen suhikutusjärjestelmissä.

Kyseinen letku on tarkoitettu kaasutinasennuksiin joissa paine ainoastaan luokkaa 0-15-0.3 kg/cm2. Suihkutusjärjetelmissä paine tyypillisesti luokkaa 2.3 - 3.0 kg/cm2.