Kirjoittaja Aihe: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 78586 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ipu

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #225 : 28.04.2018, 17:43:31 »
Niin. Toi Al4 ei taida  olla kovinkaan tunnettu siitä että se olis niitä kestävimpiä automaattilaatikoita. Manuaalia mulla ei ole missään autossa hajonnut, ei tosin automaattiakaan mutta en ole omistanutkaan niitä kuin yhden. Automaatti toisi mukavuutta kyllä mutta..

mikaelt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #226 : 01.01.2019, 10:34:25 »
Nostellaan hiukan ylös.... Tarkoitus arjen koittaessa käydä kokeilemassa 407 2.0 Hdi 2008 stw, automaattia. Ajettu +350tkm.
- Lähinnä mietityttää, kuinka laatikko kuuluisi toimia? Tuokin taitaa olla mukautuva, mutta suurinpiirtein, millaisilla rmp määrillä vaihdot tapahtuu ja onko nykäisyä tai pitäisikö vaihtoa normaalissa kiihdytyksessä edes huomata?

Mitäs muuta tuollaisesta pitäisi huomioida. Huoltokirja kai on, mutta en ole vielä saanut kuvia, mitä on tehty. Hihnavaihtovälit tais olla 160tkm? Entäpä muut isommat huollot?


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 036
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #227 : 01.01.2019, 11:46:01 »
Jo 350 tkm ajetun 407:n vaihteisto, moottori, turbo, alusta, jouset, laakerit ja lämmityslaite ovat kunnoltaan arpapeliä. Ostaessasi varaudu "erilaisiin remontteihin", toisaalta muutamilla yksilöillä on ajettu jo 500 tkm ilman suurempia korjauksia, kuin kuluvat yleisosat. Pahin auton vihollinen eli ruoste, ei vaivaa 407:aa. Kysymyksesi vaihteistosta, miten se vaihtaa? Hieman huomaa ja joskus 60 km/h nopeudessa lievässä ylämäessä saattaa kolauttaa 4 >>> 3:lle.
Lähdössä jos pääsee rengas sutimaan, niin ei vaihda vaihdetta suuremmalle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 878
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #228 : 01.01.2019, 17:37:33 »
Tarkista onko vaihteistoöljyjä vaihdettu. Luultavasti on kun on tuon verran noita kilometrejä kertynyt.

mikaelt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #229 : 03.01.2019, 01:27:40 »
Huonosti tuntui myyjä tietävän huolloista, jonkilaisen kuvan sain huoltokirjasta, mutta siitä ei oikeen tullut selkoa.
- Tuo vaihteisto öljynvaihto asia mietityttää, onnistuuko huuhteluvaihto ollenkaan vai onko pelkkä poislaskeminen ja lisääminen useampaan kertaan. Mittatikkua ei taida edes olla?
- Kuinkas hiukkasloukut noissa, onko nuo saksa/Uk myynnissä olevat satasen sarjat sopivia?
- Alusta ongelmat on pikkujuttuja... lähinnä tekniikan osalta, moottori on se joka myös arveluttaa. Nykyisessä Hdi Xsarassa kun kannentiivistivikaa...

Positiivisena asiana on että autossa webasto ja pyyntihinta kuitenkin sellainen 2700e
 

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 878
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #230 : 03.01.2019, 02:31:58 »
Onkohan tässä AM6 vaihteisto? Se millä rpm vaihtaa ylöspäin riippuu tietysti siitä mikä on kaasupolkimen asento. Ei se huuhteluvaihto ole mikään erityinen tae mistään jatkon suhteen. Ei se korjaa jo syntyneitä vaurioita. Jos on tehty öljynvaihtoja riittävän tiheään, eikä toiminnassa huomaa vikaa, vaihteisto lienee kunnossa. Jos öljytikkua ei ole, niin puuttuu se olennainen asia eli helppo mahdollisuus tarkistaa millaiset öljyt siellä on nyt. Öljy ei saa tuoksua palanneelle ja väri pitää olla mahdollisimman kirkas. AM6n öljy on yleensä väriltään punaista. Ainakin minun käyttämä Mobil ATF 3309. Löytyy esimerkiksi Motonetistä. PSAn vaatimus öljylle on JWS 3309. Jos öljy tuoksuu palanneelle ja väri on samentunut selvästi voi tietysti vaihtaa pari-kolme kertaa tiheämmin. Tietoa löytyy tältä foorumilta kun laittaa hakusanan am6. Vaihtojen tiheyden tarve riippuu oikeasti siitä millaista ajoa autolla on ajettu. Jos ei ole vedetty asuntovaunua tai raskasta peräkärryä niin 80 tuhatta/2 vuotta voi riittää oikein hyvin.

mikaelt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #231 : 03.01.2019, 20:09:12 »
AM6 laatikko on... Myyjältä tuli vastaus, että ei tietoa laatikon öljyjen vaihdosta, mutta huomenna on tarkoitus lähteä testaamaan.
- Automaatit on jonkin verran tuttuksi tulleet Chevyssä ja Jeepissä, joissa molemmissa 70- luvun moottoritekniikkaan on istutettu sähköohjatut laatikot.
- Vaihtoehtona on samanikäinen ja samalla km määrällä oleva DSG passatti... Kumpinyt sitten oli vähempi huono.  :o

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 247
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #232 : 03.01.2019, 21:26:41 »
DSG:stä olen kuullut kauhujuttuja, en menisi edes katsomaan.

mikaelt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #233 : 04.01.2019, 21:49:18 »
Enään ei, ehkä, kuulu tähän ketjuun, mutta Citikka vaihtui Pösöön... Auto oli ajomäärää paremmassa kunnossa! Päällepäin vikoina puuttuva takalasin pyyhin ja varastossa itsessään laskeutumaan lähteny takasivulasi (joka ilmastointiteipillä "lukittu" eikä muistettu poistaa!) :D
- Lyhyen esilämityksen jälkee painelin motarille antamaan ns. kenkää! Laatikko toimi varsin pehmeästi vaikka kiihdytti sen mitä kehtasi. Myös +/- tuntui toimivan hyvin. Parin kuukauden seisonan jäljiltä jarrut oli ruosteessa ja epätasaisella lumi/jää pinnalla alussa kuului kolinaa takaa, joka saattoi tulla kyllä renkaista takakontissa... Puhaltimet toimi ja myös webasto! Hirvitti hiukan 13 vuonna leimatuilla kitkarenkailla ajella, mutta ihan kohtalaiset oli ja takakontissa kesäksi 17" Nokialaiset, molemmat sarjat aluilla!
- Maalipinta oli hyvä, varmaan myllytetty tai ainakin hyvin vahattu. Kaikki muoviosat ehjänä ja katon suojus toimi.
- Konetilassa ei minkäänlaista vuotoa, ei edes dsl tai öljyn hajua! Olisin epäillyt, että se pesty, jos ei olisi ollut pölyinen.

Vasta kauppojen teon jälkeen liikkeen myyjä muisti, että onhan niintä papereita tuosta autosta... Sieltä sitten löytyi mm vaihteistö öljyjen vaihtoa, huuhtelu koneella ja paljon muuta. Lokakuussa ole tehty yli tonnin huolto! Kuiteista päätellen, edellinen omistaja oli vienyt auton huoltoon ennen katsastusta ja siten oli vaihdeltu alapalloja, raidentangonpäitä yms. pientä. Ja olihan siellä myös hiukkasloukku vaihdettu! Kaikkiaan olikin hyvin huollettu auto, vaikka se varsinainen huoltokirja oli melkoisen tyhjä!
Huomattavaa oli, että ekana tutkin radion kanavat... 1. yle ykkönen, 2. yle puhe, 3. yle keski-suomi .... :D

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 426
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #234 : 04.01.2019, 22:44:32 »
Hienoa ja Onnittelut ja onnea "uuden" Pösön kanssa. Toivotaan että pito edellisillä on ollut oikeasti hyvää, kuten vaikuttaisi...Radiokanavien järjestelyn ja kenties kuuntelunkin perusteella näyttäisi siltä ettei edellinen ole ollut mikään hepsankeikka, ei mitään jonnin joustavia mainosradioita kuunneltu! ;D
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 036
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #235 : 05.01.2019, 09:41:55 »
Onnittelut hyvin sisäänajetun 407:n uudelle omistajalle! Tsekkaamiasi radiokanavia lainaten, näköjään tuo Pözö "rock"kaa  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mikaelt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 407 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #236 : tänään kello 04:09:10 »
Kerrotaan tässä nyt ensimmäisen reilun 2 vko kuulumiset.

Katsastushan tuossa oli heti edessä, ei tietenkään mennyt läpi, alapallot edessä tietenkin väljät ja oikeaan suuntaan, siis tässä tapauksessa minulle väärään suuntaan välystä. Huomautus myös rikkinäisestä vetonivelen suojakumesta. Muuten ei mitään, pääsin tarkastelemaan alapuolelta alustaa. Siisti ja ruosteeton...
- Webasto toimii ja ei toimi... Tuossa lämpimillä ilmoilla lähti käymään, kun muutaman kerran käynnisti ja sammutti. Polttoaine pumpusta ei naksutusta tosin kuulu nyt. Kokeilin sulakkeet irroittamalla nollata vikamuistin, ei auttanut. Pitää tutkia kun saa nuo alapallot ja pääsee nosturille.
- Oikea takasivulasi on oikeasti teipillä ylhäällä! Pitänee ottaa pahvit irti ja tutkia...
- Kolina taka-akselista vähentynyt?! Kuuluu ajoittain, kun epätasainen alusta ja hiukan mutkaa tiessä. Katsastusmieskin etsi vikaa, mutta ei löytänyt.
- Näillä -27 pakkasilla oikeanpuolen peili jäi sitten lukitus asentoon, tai kääntyi kyllä käsin.
 
Tässä ostopäivästä lähtien on tullut lähes 2000km mittariin josta 1500km pidempää matka-ajoa. Kulutus kompuutterin mukaan 5,5l/100.
- Tuttava, jolla kokemusta sekä 407 että automaateista oli koeajon jälkeen sitä mieltä, että vaihteisto on loistavassa kunnossa! Muutoinkin ihmetteli auton siistiä olemusta.
- Sain moottorin moottorin vikavalon sytytettyä, lähdin risteyksestä hiukan äkäisesti samalla vasempaan kääntyen, p-a mittari oli jo pitkästi punaisella tuli ilmoitus: "depollution system faulty" Neljän..vai olikohan viiden käynnistyksen jälkeen vika nollaantui. Ilmeisesti oli vetää ilmaa polttoaine linjaan siinä kiihdytyksessä.

Tarkoitus oli kokeilla toimiiko BT OBD lukijani pösön kanssa. Pistokkeen suojaa irroittaessani, tietenkin samassa kädessä ollut palikka lipsahti käsistä ni ja kun tavoittelin sitä, nousi mukiteline ylös ja söi OBD palikan! Tai siis mukitelineen noustessa siitä tuli liukumäki, jota pitkin palikka liukui jonnekkin keskikonsolin uumeniin! En voinut kuin nauraa tapahtumalle! Mietin, että kumpi on helpompaa...Tilata samanlainen palikka 3e hintaa kiinasta vai purkaa keskikonsolia! 

Kuusivuotta vanhojen kitkarenkaiden kanssa on tullut yllättävän hyvin toimeen, tosin taitavat toimia näin pakkasella paremmin kuin jollain nolla kelillä. Paljon kiitosta kuuluu toki ESP:lle joka kaupunki ajossa helpottaa liikkeelle lähtöä. Huonompi puoli ajo-ominaisuuksissa on se, että oikeasti joutuu tarkkailla nopeutta, ohituksen jälkeen herkästi jää motarilla vauhti päälle, varsinkin kun ei tuttua nastarenkaan tärinää ja jyrinää ole! Valot tuntuu jotenkin heikoilta, heijastimet ja lasit ovat kyllä virheettömät. Ehkä oli vain niin tottunut Citikan ledi lisäpitkiin, jotka olisi tarkoitus asennella pösöön...